Simons uitlaat onder een 95 v4

1967-1980
72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 09 jul, 2009 13:00

Het is gewoon een dwarsverbinding in dezelfde diameter als de rest van de uitlaatpijpen.

Alex B. heeft dacht ik zo een pijp onder zijn Sonett zitten. Zou bij mij ook moeten, maar ben er nooit aan toegekomen. Het effect lijkt mij marginaal.

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » do 09 jul, 2009 13:07

het grote verbindingsstuk heeft niks met geluidsdemping te maken.
het gewoon de voorpot.
die er voor zorgt dat de gassen bij elkaar komen in 1 pijp, that's it.

een balans pijp is voor zover ik het weet van mijn motorrijden wel degelijk kleiner dan de eindpijp naar de geluidsdemper.
een balanspijp mag zo min mogelijk weerstand hebben maar er mag niet te veel uitlaatgas in de andere pijp terecht komen, net van Sonett schrijft: alleen een drukgolf.
en het is nou juist de grootte van die drukgolf die zo belangrijk is om effect te hebben.

bij een Bonneville Tiumph is de diameter ongeveer 3/4de van de eindpijp.
zonder balanspijp loopt een bonneville een stuk onrustiger bij hoge snelheden. en zo een parallelle twin loopt al zo "rustig". :jumper4:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 10 jul, 2009 21:29

melle z schreef:Alex B., kom d'r maar in!
http://www.saab-v4.co.uk/articles/sonet ... t/main.htm

Het artikel is alweer van een heeeele tijd geleden, maar de foto's geven een aardige indruk. De tussenpijp heeft dezelfde diameter als de uitlaatpijpen (2 inch denk ik, Highgate kwam uit de UK). Hij zit net achter de versnellingsbak. Of die pijp nu extra effect heeft durf ik niet te zeggen, maar feit is wel dat de motor boven de 4000 toeren een stuk levendiger aanvoelt dan tussen de 3000 en 4000. Bij de afstand die Martin aangaf (51 inch, net in Jack's boek opgezocht) heb je profijt bij 4000 toeren. Ik denk dat de pijp bij mij iets verder weg zit, wat de levendigheid boven de 4000 zou kunnen verklaren. Van de spruitstukken en tussenflenzen zijn de diameters vergroot tot de binnendiameter aan het begin van de uitlaat, 38mm (1,5 inch). Groter dan de uitlaatdiameter lijkt me niet zinnig, want dan krijg je volgens mij alleen maar storende wervelingen als je de overgang niet vloeiend maakt.

Of een dubbele pijp nu veel voordeel geeft boven een enkele durf ik niet te zeggen, maar het grootste voordeel van deze Highgate boven een Simons of een standaard uitlaat is de vloeiende vorm van het eerste gedeelte van de uitlaat; de uitlaatgassen hoeven geen rare, scherpe bochten te maken voordat ze op weg naar de uitgang gaan. Dat spruitstuk van een Simons is een ramp, over een standaard geval wil ik het niet eens hebben.

Dat size matters ( :wink: ) heb ik trouwens gemerkt toen ik de Highgate gemonteerd had. Toen ik de auto kocht zat er een stukje Amerkaans huisvlijt onder met een pijpdiameter die zo'n beetje gelijk was als een standaard 96-pijp. Het was een enkele pijp. Met hangen en wurgen kwam ik dan net tot de 5000 toeren en dan was het afgelopen. Na montage van de Highgate liep ie zonder problemen naar de 5500.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: balanspijp

Bericht door 72sonett3 » vr 10 jul, 2009 22:19

rmelle schreef:...je moet 750 CC motorinhoud aan uitlaatgassen kwijt zien te raken per kant. ...
Ja, je bedoelt 1500/2 = 750, er gaat natuurlijk wel altijd maar de hoeveelheid van één cilinder tegelijkertijd door de pijp maar dat is dan meer dan 1500/4=375 cc, want het is heet uitlaatgas geworden.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » zo 12 jul, 2009 11:54

Onder mijn sonett zit een MSS uitlaat.
De twee voorpijpen komen als een Y middden onder de auto uit.
Daar zit een rechte demper, en dan een rechte pijp naar achter.
verder geen dempers.
Alle pijp is 1 3\4"= 42mm.
Net zoals bij Alex geen krappe bochten
Zeer beschaafd geluid en hoge prestaties.
vrgr Bert

ioanum
Geregistreerd lid

Bericht door ioanum » ma 13 jul, 2009 11:23

Ik voel hier een Saab-Forum 96V4 uitlaatconfiguratie tot stand komen.
Mijn uitlaat is een huwelijk tussen een standaard voordemper een dikke rvs pijp en een grote dikke Simons achterdemper.
Een mooi geluid en veel trekkracht bij lage toeren (weet niet of dat door de uitlaat komt)
Ben benieuwd wat de beste uitlaatconfiguratie is voor een mooi geluid en trekkracht bij lage toeren (kom volgens mij nooit boven de 4.000 toeren)
Een combi tussen een Y voordemper en Simons achterdemper??
Die MSS lijkt mij ook wel bruut.

Ioanum

thomkins
Geregistreerd lid

uitlaten discussie

Bericht door thomkins » ma 13 jul, 2009 12:03

volg met veel belangstelling de wetenschappelijke discussie voor de meest geschikte uitlaat voor de 96.Zelf zou ik het liefst gekozen hebben voor de dual uitlaat van Highgate in engeland, maar zag daar om twee redenen vanaf,: de firma bestaat niet meer en aan de bestaande configuratie van de auto zou het nodige, zie hiervoor, veranderd moeten worden om tot een goed resultaat te komen.
Ben afgelopen zaterdag, inenen, door de stof van de bestuurders stoel gezakt.De bekleder, een echt ouderwets adres, herkende , ongevraagd de vandaag bij hem aangeleverde stoel als afkomstig uit een saab, altijd een hele geruststelling, hij had er al de nodige gedaan en verzekerde me dat hij volgende week weer klaar is.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 13 jul, 2009 22:46

:rotfl: :green_many: Hahaha, hij is leuk Melle, dus met tachtig in z'n vijf bedoelde ze niet tachtig bij 5000 toeren :wink: ? Maar zonder dollen, ik wilde zo af en toe natuurlijk wel eens weten hoe hard die auto nou eigenlijk kon, dus op de A7 tussen Purmerend en Hoorn was het af en toe even bakker-de-bakstenen. Na de laatste sproeierwisseling lukte het tot de 5600 toeren te komen, maar de 100mph wilde ie nog steeds niet halen en volgens mij zou dat met een Sonettbak wel moeten. Volgens mij geeft de snelheidsmeter vrij nauwkeurig aan, dus ergens is er iets helemaal jofel; zou Rein van de Pol er bij de bakrevisie toch stiekum een standaard pignon en kroonwiel hebben ingezet :? ? Dat de motor nu tussen de vier- en vijfduizend toeren goed doortrekt is wel lekker om snel in te kunnen halen. Je mag hier maar 80 en er zijn een hoop mensen die dat niet eens rijden; dat sukkelt dan voort met 70-75. Als ik dan terugschakel naar z'n drie en inhaal gaat de motor door naar de 5000 toeren en dat gaat dan lekker vlot.

Ioanum, als ik mijn steentje aan het uitlatentopic mag bijdragen, een Y-pijp met daaraan de rest van een Simons lijkt mij voor een 96 helemaal niet verkeerd. Je kunt de grote demper dan op twee manieren doen: naar het midden van de auto verplaatsen en erachter een soort S-bocht om 'm met de achterdemper te verbinden, of op z'n gewone plaats en een S-bocht tussen tussen de Y-pijp ('t is duidelijk geen ABC'tje :shock: ) en de demper. Wie heeft er nog meer suggesties?

Alex

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » ma 13 jul, 2009 23:40

Ik heb vandaag even geprobeerd, maar in de derde versnelling trek ik met gemak zonder enige terug val tot 6000 toeren.
In de vierde versnelling heb ik 115 mijl gereden en dat was nog niet max.
Kenners zeggen dat een sonett bij 130 mijl de voorwielen van de grond raken. Even de rem aanraken schijnt de oplossing te zijn?
De uitlaat is van groot belang , en het"mooiste geluid" zegt weinig over de prestaties.
De ademhaling van de motor wordt grotendeels bepaald door de compressie verhouding,de carburateur, de afmeting van de kleppen ,en dus ook de flow in de cylinderkoppen en de uitlaat.
Als je op een standaard motor een "dikke uitlaat" monteerd geeft dat wel enig effect maar dat komt vnl door het geluid.
vrgr Bert

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 14 jul, 2009 21:40

Hé Bert,
De vraag is even helemaal :offtopic:, maar bij dit soort cijfers ben ik altijd nieuwsgierig naar de motorspecificaties, dus wat is er allemaal aan het blok gedokterd?

Alex

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » wo 15 jul, 2009 10:08

Hoi Alex, mijn motor is door Bud Clark geprepareerd.
Buiten de al genoemde MSS uitlaat, heeft hij speciale zuigers,grotere
kleppen, lichtere tuimelaars, andere nokkenas, dubbele weber,k&n
luchtfilter. Geschat vermogen is 125 pk, van 0 tot 100 in 8 sec
Gisteren op de A9 even 120 mijl gereden= 192 op de teller.
Ik denk dat 200 haalbaar is.
vr gr Bert

Plaats reactie