Motorolie bijvullen

1967-1980
Plaats reactie
keuss

Motorolie bijvullen

Bericht door keuss » ma 01 jun, 2009 15:34

Tijdens het remmen of het nemen van een rotonde begon het olielampje te knipperen dus ik ben maar even gaan kijken of er nog wat bij mocht. En het blijkt dat er nog maar enkele druppels in zitten :shock:
Gelukkig heb ik op dit forum kunnen achterhalen welke Olie ik eventueel kan gebruiken en ben dus als een malle wat gaan halen en wat blijkt?

Ik kan nergens vinden waar ik het moet bijvullen! :oops: Ik schaam me kapot. Ik heb al onder het luchtfilter gekeken en op internet gaan zoeken.. maar kan niets vinden, en terecht, want zo'n vraag zou je toch niet snel tegenkomen denk ik :roll:
Ik heb helaas geen instructieboekje of werkplaatshandboek. Het enige wat ik gebruik is dit forum, en ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik de olie bij kan gooien :lol:

keuss

Bericht door keuss » ma 01 jun, 2009 15:43

Klopt, er moet wel wat aan het blok gebeuren :$ Om te beginnen de pakking bij de kleppendeksels gaan vervangen.. maar ik wil dat het liefst doen icm het vervangen van de drukgroep.

keuss

Bericht door keuss » ma 01 jun, 2009 15:50

Ik twijfelde of die dop voor olie was omdat er zo'n slang aan vast zit en geen olie tekentje op zit. Maar er zit weer voldoende in nu :). Bedankt voor de snelle reactie!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 01 jun, 2009 16:35

Als je vanaf de bestuurdersplaats naar de motor kijkt, aan welke kant zit dan de vuldop met de slang? Als het goed is, zit er geen slang oid op de vuldop.

Menno

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » ma 01 jun, 2009 16:44

Bijgaand de bewuste dop:

Afbeelding

keuss

Bericht door keuss » ma 01 jun, 2009 20:35

De vuldop zit rechts bij mij vanuit het oogpunt vanaf de bestuurderskant. Ik heb een van de vuldop:

Afbeelding

Aan de vuldop zit bij mij een slang. Hier ook een foto van waar de slang onder het luchtfilter verdwijnt.
Afbeelding

Ik heb in iedergeval een liter olie in dat gat gegooid. En het oliepijl is ook gestegen en hij rijd nog altijd prima :)

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 01 jun, 2009 22:03

Peilstok wel gevonden neem ik aan :roll: .
Deze bijgevulde olie gebruik je als spoelolie? Het is nl zo dat de weinige olie die nog in het carter zat en rondgepompt werd alle verontrienigingen zwevend moet houden en dan nog smeren/koelen.
Nwe olie en filter ook vervangen is een aanrader. Ook de lekkage oplossen. Check ook de bakolie eens en vervang die eens met de voorgeschreven olie, drooggelopen bakken komen bij de V4 volgens mij vaker voor dan zga lege motoroliecarters.
Cornell

keuss

Bericht door keuss » ma 01 jun, 2009 22:25

melle z schreef:Carterontluchting via de olievuldop? :shock: Zit je carburateur 180 graden gedraaid ofzo. Zit er ook een slang van het linker kleppendeksel naar de carb.?
Er zit niet zo'n dop op het linkerdeksel.. en volgensmij ook geen slang. Ik weet niet of mijn carburateur is gedraaid.. wel weet ik dat ik een 2traps carb. heb ipv een enkele.. dus die zou wat kunnen afwijken van een ouder model.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 01 jun, 2009 22:35

MvR schreef:.. Als het goed is, zit er geen slang oid op de vuldop.
Jawel... vanaf 1977 (?) zit de slang van de inlaat van de carterventilatie aan de vuldop. Inderdaad vooraan op het rechter kleppendeksel.
Afbeelding
Er gaat ook een slang van het linker kleppendeksel naar de PCV klep onder de carburateur (de 'zuig'kant). Als die slang er niet zit dan heb je ook geen carterventilatie... en een hoop valse lucht/vacuumlek.

Afbeelding
(Ik heb overigens op mijn Sonett twee rechter kleppendeksels zitten zodat ik op het linker deksel ook een vuldop heb (type zonder slang). In de Sonett is het moeilijk om zonder morsen de olie bij te vullen via de standaard vulopening. Met een dop achteraan op het linker kleppendeksel is het geen probleem.)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 02 jun, 2009 16:29

72sonett3 schreef:Jawel... vanaf 1977 (?) zit de slang van de inlaat van de carterventilatie aan de vuldop. Inderdaad vooraan op het rechter kleppendeksel.
Mijn '75er heeft het zelfs al. M'n Sonett van '73 ook, maar ik weet niet zeker of dat origineel is.

Alex

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 02 jun, 2009 17:32

Bij mijn 71-er zit er een aftak van de carterventilatie in het midden van het rechterkleppendeksel.

Ik had onlangs ook last van een buitenproportioneel hoog olieverbruik, afgelopen week de kleprubbers vervangen. Één rubber kwam er in stukken uit, de rest gebarsten en gescheurd en keihard. Meteen even de kleppen gesteld (2 uitlaatkleppen zo ongeveer helemaal dicht :? ). Rijdt nu 10 keer beter als voorheen.

Gr,

Dennis

Florissilfhout
Geregistreerd lid

Bericht door Florissilfhout » zo 26 jul, 2009 12:12

sb153b schreef:Check ook de bakolie eens en vervang die eens met de voorgeschreven olie
Volgens mij ben ik hier aan het juiste adres om de volgende domme vraag te stellen :oops:
Waar kan ik het oliepeil van de bak vinden? Ik heb 1 dop gevonden (vanaf bestuurdersstoel iets links bovenop de bak) met vierkante uitsparing voor een ratel denk ik, hier zat geen peilstokje aan... Dus moet dat ergens anders te vinden zijn neem ik aan :P

Edit: oeps :oops: Dit topic net gevonden viewtopic.php?t=10093

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 26 jul, 2009 13:16

Die 'dop' met vierkante uitsparing is de vulopening. In die opening past een 3/8" drive.
Afbeelding

De niveau-opening/schroef zit links voor aan de zijkant, richting startmotor (zie dat andere topic).
Mooi hè, die zoekfunctie. Alles is eigenlijk al een keer gevraagd en beantwoord...

Plaats reactie