T.b.v. mijn eitje (caravan) wil ik een extra constante stroomdraad aanleggen.
Ik wil hier in ieder geval mijn ijskastje mee voeden (+/- 8A) en als het mogelijk is ook een extra accu opladen.
- Ik heb nu een 35A dynamo en wil deze vervangen door een 55A.
Zal dit genoeg zijn voor de extra accu? Of heb ik dan een nog zwaardere nodig of is het beter het helemaal maar te laten?
Ik wil de stroomdraad schakelen dmv een relais.
Hoe kan ik het beste de schakeldraad van het relais aansluiten:
op D+ van de dynamo of op een accesoire aansluiting van het zekeringkastje?
Willem Fox
Dynamo en constante stroomdraad 95V4 1967
-
Räv
- Geregistreerd lid
Even ter verduidelijking;
Koelkast en evt Boordaccu komen op twee verschillende draden.
De koelkast is prioriteit één en hoeft alleen onderweg te worden gevoed door de auto-accu. Bij stilstand gaat-ie op gas of 220V.
In het verleden is dit ook gelukt op de huidige dynamo, zelfs met een dunnere voedingsdraad, dan die ik nu ga trekken.
Het is een verdampingskoelkastje en neemt zoals gezegd 8A.
Ik wil het relais zo aansluiten dat bij starten de draad spanningsvrij is en pas spanning krijgt wanneer de motor/dynamo loopt.(beetje veel stroom anders).
Wat de accu in m'n eitje betreft; dit is alleen maar extra luxe. En de vraag is dus; red ik het met een dynamo van 55A of 70A. Want 35A lijkt me wat weinig.
Willem
Koelkast en evt Boordaccu komen op twee verschillende draden.
De koelkast is prioriteit één en hoeft alleen onderweg te worden gevoed door de auto-accu. Bij stilstand gaat-ie op gas of 220V.
In het verleden is dit ook gelukt op de huidige dynamo, zelfs met een dunnere voedingsdraad, dan die ik nu ga trekken.
Het is een verdampingskoelkastje en neemt zoals gezegd 8A.
Ik wil het relais zo aansluiten dat bij starten de draad spanningsvrij is en pas spanning krijgt wanneer de motor/dynamo loopt.(beetje veel stroom anders).
Wat de accu in m'n eitje betreft; dit is alleen maar extra luxe. En de vraag is dus; red ik het met een dynamo van 55A of 70A. Want 35A lijkt me wat weinig.
Willem
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Dynamo en constante stroomdraad 95V4 1967
Het enige wat je nodig bent is een 1,5 mm2 draad vanaf de auto-accu of de B+ terminal op de dynamo, via de aanhangerstekker naar de caravan. In de caravan kun je dan een (bij voorkeur identieke) tweede accu plaatsen die dan bij lopende motor opgeladen wordt door de dynamo. Zorg dan wel voor een goede massaverbinding tussen auto en caravan.
Voor je koelkastje heb je dan feitelijk 2 accu's ter beschikking die dan ieder 4 A leveren. Eén 60 Ah accu kan ruim 7 uur 8 A leveren.
Om te voorkomen dat de auto-accu te leeg raakt om de auto te starten, in het geval dat je niet op het 220 V net aangesloten bent, zou ik in de caravan een schakelaar opnemen in de 12 V draad vanaf de auto-accu.
Als je een omvormer of automatische acculader in de caravan hebt, kun je de accu's natuurlijk ook weer opladen uit het 220 V net.
Zolang je niet alle electrische dingen in de auto aanzet is er met de originele 35 A dynamo niets mis. Jouw '67 95 heeft nog geen stoel- of achterruitverwarming dus dat is ook geen probleem, maar een 55 A dynamo uit een latere 95/96 of zelfs een 70 A uit een 99 of 900 kun je zo plaatsen.
Voor je koelkastje heb je dan feitelijk 2 accu's ter beschikking die dan ieder 4 A leveren. Eén 60 Ah accu kan ruim 7 uur 8 A leveren.
Om te voorkomen dat de auto-accu te leeg raakt om de auto te starten, in het geval dat je niet op het 220 V net aangesloten bent, zou ik in de caravan een schakelaar opnemen in de 12 V draad vanaf de auto-accu.
Als je een omvormer of automatische acculader in de caravan hebt, kun je de accu's natuurlijk ook weer opladen uit het 220 V net.
Zolang je niet alle electrische dingen in de auto aanzet is er met de originele 35 A dynamo niets mis. Jouw '67 95 heeft nog geen stoel- of achterruitverwarming dus dat is ook geen probleem, maar een 55 A dynamo uit een latere 95/96 of zelfs een 70 A uit een 99 of 900 kun je zo plaatsen.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Het aansturen kan juist prachtig via D+, zoals dat ook vaak toegepast wordt bij bijvoorbeeld 'laadklepaccu's'
van bestel-/vrachtwagens en op die manier heb ik ook het relais aangesloten voor de 2de accu in mijn SAAB
900 Classic en gaat dat in de toekomst ook gebeuren in mijn SAAB 9000.
Het signaal van D+ gebruik je in dergelijke gevallen als de +-aansluiting van het 'stuurgedeelte' van het relais
en de rest blijft hetzelfde als men bij een 'normaal' relais doet.
van bestel-/vrachtwagens en op die manier heb ik ook het relais aangesloten voor de 2de accu in mijn SAAB
900 Classic en gaat dat in de toekomst ook gebeuren in mijn SAAB 9000.
Het signaal van D+ gebruik je in dergelijke gevallen als de +-aansluiting van het 'stuurgedeelte' van het relais
en de rest blijft hetzelfde als men bij een 'normaal' relais doet.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Volgens het schema van willeme 1 werkt het in principe goed, zowel voor oude alternators met externe spanningsregelaar of nieuwe met ingebouwde (tussen D+ en DF). Zodra de motor loopt en D+ spanning heeft, wordt de caravan accu parallel geschakeld met de auto-accu en opgeladen, maar...
- het laadlampje zit feitelijk achter het contactslot en tussen B+ en D+, dat is in het schema niet duidelijk aangegeven
- het tweede scheidingsrelais is eigenlijk niet nodig
- tussen de caravan en de auto moet een goede massaverbinding zitten, (blijkbaar is dit een schema voor een camper of zo). Je moet voor het relais wel een type nemen met een hoge weerstand, ik weet niet hoeveel stroom de 'kleine' D+ dioden in de alternator kunnen schakelen.

- het laadlampje zit feitelijk achter het contactslot en tussen B+ en D+, dat is in het schema niet duidelijk aangegeven
- het tweede scheidingsrelais is eigenlijk niet nodig
- tussen de caravan en de auto moet een goede massaverbinding zitten, (blijkbaar is dit een schema voor een camper of zo). Je moet voor het relais wel een type nemen met een hoge weerstand, ik weet niet hoeveel stroom de 'kleine' D+ dioden in de alternator kunnen schakelen.