95 V4 start niet

1967-1980
Plaats reactie
mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

95 V4 start niet

Bericht door mailmichiel » vr 28 aug, 2009 8:07

Gister nog gereden, niets aan de hand. Vanmorgen starten, licht gaat aan (want dat kan niet uit bij onze 95) maar verder niets. Ik hoor dus wel het relais van het licht, maar verder geen tik. Ik zou volgens mij toch ook het startrelais moeten horen?

Gelukkig staat er nog een Saab bij huis. Nu eerst de accu maar eens op de lader, voor de zekerheid. Als dat niet helpt....?

startrelais op de startmotor?

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: 95 V4 start niet

Bericht door 72sonett3 » vr 28 aug, 2009 9:49

Als het licht het nog wel doet zal de accu wel OK zijn...
Als je de sleutel op 'start' draait, komt er dan wel 12 V op de gele draad van het contactslot naar het startrelais? Even checken met een lampje of multimeter.
Zit de gele draad nog wel goed op het startrelais ? (In mijn Sonett wil deze nog wel eens lostrillen.)

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 28 aug, 2009 15:11

De accu is weer helemaal vol en die was het idd niet. Ik heb niet veel gereedschap hier, dat ligt in de andere Saab, maar met een koperdraadje en een lampje getest: geen stroom op de gele draad. Hij zat nog wel normaal op het piefje.

Als ik het goed zie komt die draad uiteindelijk van het schutboord. Daar zitten 4 blokjes, volgens mij 1 keramieke isolator, waar een dikke gele draad uit komt. dan rechts daarvan (vanuit de auto gezien) een relais, daarnaast een groter relais (koplampen volgens mij) en dan nog een klein ding (ook een relais). Is één van deze dingen schuldig?

Michiel

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 28 aug, 2009 16:10

De gele draad op het startrelais komt rechtstreeks van het contactslot en er moet 12 V op komen te staan zodra je de sleutel naar 'start' draait. Je kunt ook nog even op het contactslot zelf meten, daar zitten dan 2 gele draden op één contact, die andere gele draad gaat naar de diagnosestekker bij de zekeringen, dus daar kun je ook nog meten.

Als wel 12 V op het contactslot meet, dan is er ergens een draadbreuk in de gele draad, als je geen 12 V meet, is waarschijnlijk de contactschakelaar defect.

Je kunt ook nog een draad maken direct van de +12 V accuaansluiting naar de gele draad van de diagnosestekker (of het contactslot, maar de stekker is dichter bij de accu), het startrelais moet dan tikken en de startmotor moet gaan draaien, wel eerst in de vrij zetten...

Zie schema, 4 is de startmotor, 61 is de diagnosestekker en 16 is het contactslot.

Die 'keramieke isolator' op het schutbord is een weerstand voor de verlichting, daar moeten 2 gele draden op zitten, maar dat is verder niet van belang voor het startcircuit.

Afbeelding

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 28 aug, 2009 17:50

Dank voor je uitgebreide beschrijving! Welke is de diagnosestekker?

Alvast dank
Michiel

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 28 aug, 2009 17:56

Afbeelding

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 28 aug, 2009 17:58

Wat een service! Even eten en dan proberen, ik laat het resultaat weten.

Michiel

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 28 aug, 2009 18:48

Toch spanning op de draden. Met een spanningzoeker is het toch makkelijker testen.

Wat bood uiteindelijk uitkomst:
Afbeelding

Dus de koolborstels.

Martin bedankt voor je hulp!
Michiel

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 28 aug, 2009 19:38

Op zo'n starter kan je nog slaan, hoef je vanaf de bovenliggende starter bij de classic niet meer te proberen, dan sla je de permanente magneten stuk.
Hoeven niet persé de borstels te zijn, kan ook een klevend relais zijn of 1 waarvan de contacten niet goed meer doorverbinden. Meest waarschijnlijk is dat je anker defect is thv de aanhechting van de ankerdraden met de collector, komt veel vaker voor bij dit type anker.
Cornell

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: 95 V4 start niet

Bericht door 72sonett3 » vr 28 aug, 2009 19:49

De koolborstels zitten in de startmotor, als alleen die 'op' zijn moet je het relais nog wel horen klikken.
Blijkbaar heb je wel spanning op de gele draad op het relais, dus de wikkelingen en/of de contacten in het relais zullen wel wijlen zijn... :(

Nou ja... dat kan sb153b wel voor je reviseren :)
Anders is een andere gebruikte startmotor ook nog wel te vinden.

Plaats reactie