Met de motor op z'n plek heb ik als eerste de koppeling afgesteld om er zeker van te zijn dat die goed vrijkomt en we echt alles kunnen vastzetten en aansluiten. Het afstellen van de vrije slag en het goed ontluchten van de bedieningscilinders was uiteindelijk alles wat nodig was om de koppeling goed te laten werken en een goed aanvoelend koppelingspedaal te krijgen.
Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!
-
francofiel
- Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4, motorrevisie!
Zo! Gisteren met z'n tweeën de motor maar eens in de saab teruggezet. Dat viel goed mee, grootste uitdaging is natuurlijk om motor, bak en prise-as goed opgelijnd te krijgen zodat alles in elkaar past. Er is heel weinig ruimte om met de motor te schuiven dus de boel moet gekanteld worden en daarna zou je eigenlijk een schoenlepel moeten pakken om de motor langs de voorste balk te krijgen. Maar, hij zit!

Met de motor op z'n plek heb ik als eerste de koppeling afgesteld om er zeker van te zijn dat die goed vrijkomt en we echt alles kunnen vastzetten en aansluiten. Het afstellen van de vrije slag en het goed ontluchten van de bedieningscilinders was uiteindelijk alles wat nodig was om de koppeling goed te laten werken en een goed aanvoelend koppelingspedaal te krijgen.
-
Luud
- Donateur (8x)

Het ,,Moment Supreme" nadert......ik ben benieuwd. Keimooi verslag van je werkzaamheden. 
-
francofiel
- Donateur

Gisteren na het werk de motorsteunen vastgezet, de uitlaat gemonteerd, bedrading en benzineslang er op gezet en de vers opgeladen accu geplaatst. Daarna de stroomverdeler er nog even uitgehaald en met de boormachine op de as van de oliepomp het smeersysteem op druk gebracht. Verdeler er weer in, timing grofweg goed gezet, vlotterkamer met benzine gevuld en de motor gestart. De motor sloeg in 1x aan! Gelijk even getest of de koppeling oké werkt en vooral goed vrij wil komen, wat gelukkig het geval is (Saab 96 dingetje). Motor af gezet en gestopt want het hele koelsysteem is nog niet aangesloten. Kortom: succes. Motor loopt, koppeling werkt. Morgen nog “even” een dagje werken en dan heb ik 10 dagen de tijd om de boel netjes af te maken.
-
francofiel
- Donateur

Poging tot het posten van een video ging niet helemaal lekker dus dan maar zo..
https://www.youtube.com/watch?v=vmT3lODRxfw
https://www.youtube.com/watch?v=vmT3lODRxfw
-
Luud
- Donateur (8x)

Als het spreekwoordelijke Zonnetje...
-
francofiel
- Donateur

Het ding loopt lekker. Had nog een kleine lekkage bij de thermostaat, daar zat een boutje los. Daarna de motorkap nog even van een beetje isolatie voorzien, besteld in Duitsland bij Der Franzose.

En de kap op de auto gezet.

En de kap op de auto gezet.
-
francofiel
- Donateur

Naast de motorkap heb ik ook de bodemplaat geïsoleerd. Daar zitten af-fabriek alleen een paar bitumenplaatjes op geplakt en daar bovenop ligt een dun plaatje hardboard wat de leidingen beschermt die binnen door de auto lopen. Dat board isoleert natuurlijk helemaal niet, sterker nog, het rammelt en de bitumenplaatjes doen ook nie veel.
Ik heb daar loodmatten overheen gelegd die een kennis van mij gebruikte bij het bouwen van een muziekstudio. Die matten zijn 120x100 cm, zo’n 12 mm dik en wegen per stuk een kilootje of 15. De rubbermat die uiteindelijk in de auto ligt is een prima mal dus die heb ik gebruikt om de loodmatten mee af te tekenen.

Past perfect

Achter nog ff

Past ook perfect

Daarna gaan rijden en dit maakt echt wat uit zeg!
Ik heb daar loodmatten overheen gelegd die een kennis van mij gebruikte bij het bouwen van een muziekstudio. Die matten zijn 120x100 cm, zo’n 12 mm dik en wegen per stuk een kilootje of 15. De rubbermat die uiteindelijk in de auto ligt is een prima mal dus die heb ik gebruikt om de loodmatten mee af te tekenen.
Past perfect
Achter nog ff
Past ook perfect
Daarna gaan rijden en dit maakt echt wat uit zeg!
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Keurig hoor,
Is inderdaad een goed plan.
Ik heb zelf 20 mm geluids en warmte isolatie geplakt.
De hele bodem, het schutbord, zijkantjes en in de deuren
Scheelt echt heel veel in geluid en blijkt wat langer warm.
Onder de motorkap heb ik niets geplakt omdat ik bang ben dat dit heel vies wordt.
Maar dat is wel een goeie inderdaad.
Trouwens,.. ik denk dat dit een heel fraai Saabje wordt.
Complimenten.
Groet, Willem
Is inderdaad een goed plan.
Ik heb zelf 20 mm geluids en warmte isolatie geplakt.
De hele bodem, het schutbord, zijkantjes en in de deuren
Scheelt echt heel veel in geluid en blijkt wat langer warm.
Onder de motorkap heb ik niets geplakt omdat ik bang ben dat dit heel vies wordt.
Maar dat is wel een goeie inderdaad.
Trouwens,.. ik denk dat dit een heel fraai Saabje wordt.
Complimenten.
Groet, Willem
-
francofiel
- Donateur

Dankjewel Willem. Wat deze Saab nog nodig heeft zijn twee goeie voordeuren. En dat blijkt best lastig te zijn want mijn auto is zo’n vroeg model en die deuren schijnen gelijk te zijn aan tweetakt-koets deuren. De latere 96-deuren hebben andere sloten en dat past dan weer niet..
-
jota
- Geregistreerd lid
Van het deur type dat je zoekt heb ik 1 heel mooi exemplaar. De slotvangers en binnenwerk zijn idd anders dan bij de latere deuren.
-
francofiel
- Donateur

Gisteren kwam de kerstman nog ff langs in een geel busje. Hij bracht het kerstcadeau wat ik mezelf gegeven heb

Met name het voorste deel, met het zogenaamde “Y” stuk gaat veel vermogen opleveren

Compleet is het ook een mooi setje

Met name het voorste deel, met het zogenaamde “Y” stuk gaat veel vermogen opleveren
Compleet is het ook een mooi setje
Dat is goed om te horen, ik stuur je een PB.jota schreef: ↑do 25 dec, 2025 9:42Van het deur type dat je zoekt heb ik 1 heel mooi exemplaar. De slotvangers en binnenwerk zijn idd anders dan bij de latere deuren.
-
jorisk
- Donateur

Is dat een "standaard" simons uitlaat? Ik dacht dat daarvan juist die flow nog niet zo mooi was, dit ziet er wel mooi uit. (sweedspeed biedt een alternatief)