Saab 96 V4 Project by Jelle

1967-1980
Vestasz
Geregistreerd lid

Re: Saab 96 V4 Project by Jelle

Bericht door Vestasz » zo 05 okt, 2014 20:27

De spanbanden zitten er nog onder :oops:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 05 okt, 2014 23:49

wat de velgen betreft, ik heb ooit eens een plaatje voorbij zien komen waarbij de velgen geschilderd waren in het soccerbal patroon :wink:

gevonden, krijg alleen de foto niet geopend

viewtopic.php?t=128410" onclick="window.open(this.href);return false;

Vestasz
Geregistreerd lid

Re: Saab 96 V4 Project winterupdate

Bericht door Vestasz » di 15 mar, 2016 23:53

Afgelopen weken begon het weer mooi weer te worden, en de druk weer hoger om de Saab 96 de weg weer op te krijgen!
Het plan was van het winter alleen de schotdoorvoer van de remleiding linksachter te repareren, nieuwe trommelremmen en spatlappen ophangen die ik van een mede forumer gekregen heb (Rosier).
Maar ondertussen kwam ik heel wat verassingen tegen, zoals ik inmiddels wel gewend ben :wink:

Als eerste de remdoorvoer, daar zat tóch iets meer roest dan gehoopt. Uit eindelijk heb ik een groot stuk weg gehaald, en met onder andere Tig en elektroden weer in elkaar gelast.
Afbeelding

Daarna de spatlapsteunen gemaakt, maar toen ik het oude tectyl weg ging halen zat er aan de achterkant van de kokerbalk ook nog een extra gat. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het dubbelen van platen, wat gebeurt is achteraan de kokerbalk. De roest is verder gekropen naar de achterkant en heeft er zo een heel gat in gevreten, wat alleen nog bij elkaar werd gehouden door tectyl.
Bij het weg slijpen en zagen met een multitool bijna een kilo aan rotzooi uit de holle kokerbalk gehaald wat er niet in hoort te zitten.
Afbeelding
Jammer genoeg aan de andere kant precies het zelfde verhaal...
Afbeelding
Afbeelding
Maar na flink wat uurtjes zitten de spatlappen op hun plaats! alles weer fris in de tectyl en menie, dus daar gebeurt de komende (hopelijk veel) jaren niks meer mee!
Afbeelding
Tijdens de reparatie van van het winter heb ik ook nog nieuwe trommelremmen van de Biltema geplaatst. De backplate heb ik helemaal los gehaald, de remcilinder schoon gemaakt, alles geverft in de orginele kleuren, nieuwe achterwiel lagers en keringen gehaald bij Brammer in Joure, en de slijtrand ín de naaf weg geslepen. (door het remmen achter, slijt er in de naaf de remschoenen, en die later aan de buitenkant net een randje staan. En bij het er af halen van de naaf zouden de remschoenen hier achter kunnen blijven hangen)
Afbeelding

Het volgende wat nog op de planning staat is het maken van een vrijloopstokje en een nieuwe klokkenwinkel in het dashboard in bouwen!
M.v.g. Jelle

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » wo 16 mar, 2016 0:39

:applause:

Wat voor zooi was die kilo? Kit?

sanderR
Geregistreerd lid

Bericht door sanderR » wo 16 mar, 2016 8:09

Ziet er goed uit! :D

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » wo 16 mar, 2016 11:12

Die rotzooi was voornamelijk vet, roest en vuil (modder en zand). Dit omdat er geen dop op zat in het gat erboven toen ik hem in het begin had gekocht.
Maar dat is inmiddels opgelost!

swedish garage
Geregistreerd lid

Bericht door swedish garage » wo 16 mar, 2016 16:16

mag ik es wat meer info over die trommelremmen, neem aan dat dit niet de originele trommels zijn ?
mijne zijn aan vervanging toe maar nieuwe kosten 175 euro voor de trommel alleen zonder binnenwerk moest er een alternatief zijn,
graag wat info eventueel met serienummer, type, dank bij voorbaat !!

mvg

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » vr 18 mar, 2016 13:28

De remtrommels die ik er onder heb zijn de originele, ik heb ze alleen geverfd, nieuwe remschoenen, hulp-cilinders gehoond, en nieuwe lagers er in gezet. Dit kost ook de hoofdprijs niet.
wat is er zo versleten aan jouw remtrommel dan als ik vragen mag?
Het enige wat kan slijten is de baan van de remschoenen in de remtrommel lijkt mij.

De remschoenen komen bij de Biltema weg uit Zweden, dit koste mij ongeveer €20. (deze zijn goedkoper dan die van classicsaabparts)
De verf had ik nog, en de lagers kosten in totaal met afdichting €46 (Ex Btw)
Het onderdeel nummer van de set remschoenen is: 66-9848

swedish garage
Geregistreerd lid

Bericht door swedish garage » zo 20 mar, 2016 8:46

bedankt voor de info, mijn trommels raken uitgesleten wist de garagehouder me te vertellen vandaar . . .

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » vr 16 jun, 2017 9:37

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb gepost. Maar tussen het 'gewone' werk door ben ik nog wel met de 96 bezig geweest.
Zo heb ik gister avond de motorkap voorzien van geluidsabsorberende isolatie, om het motorgeluid te dempen tijdens het rijden.
Dit klusje stond al een lange tijd op mijn 'to do' lijstje, maar omdat het nogal een groot aanbod is aan verschillende isolatie materialen op internet, er nooit de tijd voor genomen om eens uit te zoeken wat voor mij geschikt zou zijn.
Maar na enig zoekwerk heb ik 3 platen Acusticab van 19mm dik gekocht en er onder geplakt. Dit is speciaal voor in motorruimtes, en heeft een olie en vuil afstotende toplaag, waardoor het foam er onder schoon blijft en de isolatie er niet af valt.
Voordat ik ben begonnen, eerst de motorkap schoon gemaakt, en alle moeilijk bereikbare hoekjes ingespoten met Tectyl ML, om roestvorming te voorkomen op de nieuwe lak. Vervolgens de plaat op de juiste plaats neer gelegd, en weg gestopt onder de hoeken.
En het resultaat mag er zijn! Al zeg ik dat zelf :P

Afbeelding

Afbeelding

Na het monteren van de motorkap eerst een proefrit gemaakt en het is een hele verbetering! Het motorgeluid is stukken minder (snelweg moet ik nog testen), maar voor nu dik tevreden.
Het geluid van de versnellingsbak blijft, maar daar moet maar eens een andere voor komen :roll:

Over 6 weken ga ik weer naar Noorwegen met de 96, dus dat wordt een stuk comfortabeler met deze geluidsdemping.
Tevens heb ik nieuw vloertapijt gehaald, wat ik voor die tijd nog in de Saab ga leggen. Dan ben ik van alle oude groene kleuren af, van wat het vroeger ooit was!

Gr. Jelle

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » zo 25 jun, 2017 16:40

Hallo Jelle,

Een paar berichten terug schrijf je over het wegslijpen van het randje in de remtrommels.
Hoe heb je dat gedaan? Ik heb namelijk ook zo'n randje.

Groeten,

Johan

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 25 jun, 2017 17:00

Dat ziet er keurig uit!

Alleen... waarom wil je het geluid dempen? Zo'n V4-pruttel heeft toch juist charme, is mijn ervaring?

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » zo 25 jun, 2017 17:12

Op de snelweg wordt dat gepruttel een soort van Russische ondervragingsmuziek, veelvoudig gebruik in het oude Soviet regime om informatie los te weken. Langer dan 2 uur op de snelweg met kruissnelheid en je wordt 's nachts wakker, schreeuwend van de nachtmerries..

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » ma 26 jun, 2017 7:53

Op de snelweg wordt dat gepruttel een soort van Russische ondervragingsmuziek, veelvoudig gebruik in het oude Soviet regime om informatie los te weken. Langer dan 2 uur op de snelweg met kruissnelheid en je wordt 's nachts wakker, schreeuwend van de nachtmerries
Overdijven is ook een vak Chris.... :lol: :lol: :lol:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 26 jun, 2017 8:49

Ik moet toegeven dat ik geen lange snelwegritten reed in m'n 96.

(Ik vraag me af of Jelle dat wel doet, het is een Fries tenslotte :-P+ )

Plaats reactie