Olafs witte Saab 95 1972

1967-1980
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Olafs witte Saab 95 1972

Bericht door op » zo 28 nov, 2021 0:49

[]

Zal ik maken, maar neem in ieder geval de extra lange gordels, de gewone zijn te krap. Past alleen als je de stoel ver naar achter zet (en je buik inhoudt :wink: )

@MvR: we moesten wel gaten boren om de guillotines te bevestigen aan de bodem.
Reden: Onnodige quote verwijderd!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 28 nov, 2021 1:46

[]

He! Passen die g's niet op de bestaande gaten van die tussen de stoelen-beugel van de oude riemen?
Reden: Onnodige quote verwijderd!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 28 nov, 2021 10:03

Wat een leuke auto, Olaf!

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » zo 28 nov, 2021 17:48

Afhankelijk van de chromen steunbeugel zit deze in de bodem of aan de stoelbevestigingsbeugels. Dit laatste was bij Olafs 95 het geval, dus moesten er gaten in de bodem met stevige grote ringen aan de onderzijde

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 28 nov, 2021 17:56

Aha, bij mij zit de beugel (al) aan de bodem! Vandaar dat ik het niet snapte.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » zo 28 nov, 2021 18:18

Leuk dat ik je zag rijden toen je opweg was naar Jota :O: Zo in de snelheid was het echt een hele goede auto, maar ja wat kan je er van afstand helemaal van zien.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 16 aug, 2022 14:44

Het wordt tijd voor een update:
In mei heeft de 95 de APK gehaald, na laswerk en wat kleine dingen.Er was toch een groot stuk van de kokerbalk voor de achterwielkast rechtsachter zeer krokant. De rubber dop in de wielkast (voor het tectyleren van de kokerbalk) zat er niet meer in en er zat dus allemaal zand met roest op die plek. Gelukkig zat het op de bodem en niet in de lak.... aan de voorkant zijn ook een paar gaatjes gelast.

Enkele weken later lag er een brief van de RDW dat er nooit meer gekeurd hoeft te worden omdat de apk plicht is vervallen.

Als ik de apk had laten lopen, had ik me het laswerk kunnen besparen zei iemand tegen mij. Maar dat doet een saabrijder niet natuurlijk!

Toe ik hem bij de APK bracht, klonk het blokje erg droog en bleek de radiateur lek. Ik had een gebruikte bij de auto gekregen en die zit er nu in. Dat had beter een nieuwe kunnen zijn wantij erg warm weer staat de temp meter tegen het rood. Dat wordt ieder keer ietsje beter dus ik kijk het nog even aan. als er oude uitgedroogde smurrie in de radiateur zat lost dat op en kan dat nog steeds beter worden.
Voorlopig is het goed. m'n portemonnee vond het ook wel best want het voorste deel van de uitlaat is ook vernieuwd voor de apk. Auto klinkt daardoor ook een stuk beter 8)

Ik heb er nog niet veel aan gedaan, behalve nog eens poetsen van de buitenkant. Wel heb ik er veel ritjes mee gemaakt, hij rijdt echt heerlijk! Ik heb vroeger wel een paar 96's gehad en deze 95 heeft de beste versnellingsbak van allemaal: soepel en stil. Ik schreef al eerder over een trilling in de bakklos, maar dat merk je alleen bij fors accelereren. Bij het touren heb je er helemaal geen last van.

De nieuwe hoofdrem cilinder heeft een ondeugdelijke vuldop van witte kunststof die niet goed is. De dop is afgescheurd. Als ik bij leverancier Kempink ga reclameren krijg ik waarschijnlijk net zo'n dop opgestuurd. Heeft iemand nog een oude zwarte dop voor mij?

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » di 16 aug, 2022 17:34

Bedoel je deze Olaf ??
hoofdremcil. dop.jpg
Ik heb er laatst twee op de sloop gehaald. Ook bij een van mijn Saabjes was deze gebarsten....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » di 16 aug, 2022 22:17

Ik heb er eentje gevonden Olaf. Stuur ik je op

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 16 aug, 2022 23:06

Super Johan!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 17 aug, 2022 10:03

op schreef:
di 16 aug, 2022 14:44
m'n portemonnee vond het ook wel best
Vond-ie het allemaal prima of had-ie er genoeg van? :wink:

Mooie klussen en klusjes om met een goed gevoel de toekomst weer in te rijden!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 22 aug, 2022 12:13

@ Ewout: het kost gewoon veel meer tijd en ook geld om het ding rijwaardig te krijgen. Het is en blijft een auto, dus het moet veilig en goed zijn.
Ik had allang in fase twee, het opknappen en mooimaken willen zitten.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 22 aug, 2022 12:15

Update: wegens te veel projecten nu te koop.
Zie viewtopic.php?f=122&t=180989

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 04 sep, 2022 21:43

https://link.marktplaats.nl/m1881909797
Nu met advertentie op marktplaats

Vanmiddag weer lekker een ritje gemaakt voor de foto's en oude accu bij te laden, en twijfel toch een beetje. Eentje die zogoed rijdt ga ik niet snel weer vinden....
meestal klinkt en rijdt het toch als een koffiemolen als de bak niet meer fris is.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 29 sep, 2022 22:45

De accu is overleden. Het bleek een 44Ah te zijn terwijl er 60Ah is voorgeschreven in het boekje. Dat zit er nu in.
[Afbeelding Het gaat er steeds beter uitzien onder de kap. 8) En het start en loopt ook echt veel beter. Ik dacht eerst dat de automatische choke goed gaar was omdat de auto moeilijk startte, maar dat was niet alleen de choke, maar zeer zeker ook de accu.

Ik moet nog wel het bevestiging ijzertje terugzetten, maar de draad is nu te kort. Morgen even nieuwe halen.
@Luud: op de foto het bewuste dopje op het reservoir

Plaats reactie