Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut
-
silvandam
- Donateur (3x)

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96
Ik heb geen idee hoe het bij de USA 96's zat. Wel kan ik je vertellen dat veel V4 blokken aangepaste/geharde koppen hebben om op loodvrij te rijden. Zo ook mijn 95
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht!
De V4's zijn standaard nooit voor loodvrij geleverd in Europa i.i.g. De klepstelen moeten dus gehard worden, dit wordt vaak i.c.m. een koppenrevisie gedaan.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Wat leuk, gefeliciteerd!
-
Engine
- Geregistreerd lid
Met enige vertraging.. lastig afspraken maken.. is de 96 "Knut" nu dan echt van ons en staat hij thuis. Foto's volgen!
-
Engine
- Geregistreerd lid
Wat is dit leuk zeg! Geluid, rijden, etc. Toch weer heel anders dan de andere oudjes.
Knut trekt ook volop de aandacht overal.

Onze moderne auto mocht helpen bij het ophalen

Kleine uitdaging na het tanken; het contactslot doet een beetje moeilijk als je de sleutel er insteekt en wilt draaien. Ik denk dat er een beetje viezigheid in zit.

Het beetje regen wat er viel deed Knut niets

En nu dan thuis in het dorp
Knut trekt ook volop de aandacht overal.

Onze moderne auto mocht helpen bij het ophalen

Kleine uitdaging na het tanken; het contactslot doet een beetje moeilijk als je de sleutel er insteekt en wilt draaien. Ik denk dat er een beetje viezigheid in zit.

Het beetje regen wat er viel deed Knut niets

En nu dan thuis in het dorp
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Mooi hoor!
Even de versnellingspook iets omhoog duwen, dan gaat het meestal makkelijker.het contactslot doet een beetje moeilijk als je de sleutel er insteekt en wilt draaien.
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Fanfastisch! Leuke foto's. Een 96 is inderdaad hartstikke leuk.
Veel plezier met Knut..
Veel plezier met Knut..
-
Engine
- Geregistreerd lid
Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut
De eerste klusjes zijn gedaan aan Knut. De achterlichten waren wel erg zwakjes dus eerst maar eens naar gekeken. De lampjes waren wat zwart al geworden dus waren vrij ver heen. Meteen maar alle lampjes in de achterlichtunits vervangen door nieuwe.
Vooraan viel me op dat de dimlichten niets deden. Nu blijken de stekkers op de H4 lampen redelijk vergaan te zijn. Rechts kreek ik vrij makkelijk aan de praat maar links deed zelfs met een andere lamp niets. Voor het mooie eigenlijk een paar nieuwe stekkers aan de kabelboom solderen.
Ik had me al bedacht dat een onderhoudsbeurtje aan de motor wel nodig was. En dan nog doe ik dat meestal als ik een oudere auto koop om zo problemen voor te zijn. Zodra ik de knoep in het remmen (vrijwel zeker rechtsvoor die een beetje vastzit) heb uitgezocht is het dan ook tijd voor een bestelling van materiaal. Maar Knut was me voor en gaf gisteren al eerder aan dat even onderhoud gewenst is...
We gingen een eten buiten de deur en met het mooie weer (en dat je daar ruim kan parkeren) is het dan wel leuk om een van de oudjes mee te nemen. Nu natuurlijk mocht Knut eens mee. Lekker stukje rijden ging allemaal prima maar bij het opdraaien van het parkeer terreintje begint Knut te stotteren. En terwijl ik bijna het parkeervak indraai valt hij zelfs uit. Al uitrollend kunnen parkeren en dan even starten.. maar Knut lijkt er geen zin in te hebben. Het was heel plotseling maar er zijn geen kabels of slangen los dus ik vermoed half-half een vuiltje in de carburateur. Eerst maar eens eten en dan zien of het vuil een beetje stil komt te liggen ergens. Ik had geen gereedschap mee maar de Wegenwacht is zo gebeld als het nodig is. Na het eten kwam bij de 2e startpoging Knut tot leven maar wilde niet stationair lopen. Logisch ook; als er een vuiltje in zit dan heeft dit het meeste effect bij de kleine hoeveelheden van stationair draaien. Dus dan maar constant een voet op het gaspedaal houden en kalm aan naar huis. Het was niet ver gelukkig. Maar na een kilometer begint Knut alweer merkbaarder soepeler te lopen. Bij thuiskomst blijkt hij ook weer prima stationair te lopen. Een vuiltje dus. Tijd voor een nieuw benzine filter en minstens de vlotterkamer even schoonmaken.
Ik gebruik een loodvervanger/E10 killer welke waarschijnlijk ook iets schoonmakende eigenschappen heeft. Dat zal misschien wat losgemaakt hebben.
En zo is er weer een keer pech geweest met een oudje waarvoor geen Wegenwacht nodig was
Tot nu toe alleen voor de LT bus een keer (vastgeslagen vacuumpomp die de V-snaar om zeep hielp) en voor de 164 (een rotte wielbout die losliep). Andere pech altijd met wat creativiteit weer op de weg gekregen. Toen ik nog dagelijks heel veel reed in auto's van rond de 10 jaar oud had ik wel nogal eens de Wegenwacht nodig... o.a. 2x een automaatbak die zichzelf kapot gedraaid had. En ook sommige lease-auto's bleken graag stuk te gaan.
Net voordat Knut zijn carburateur zich verslikte had ik nog snel een paar foto's gemaakt in goed licht en met mooie achtergrond. Dit weggetje wordt veel gebruikt door autojournalisten als fotoachtergrond.
20200712_173910 by M R, on Flickr
20200712_173838 by M R, on Flickr
20200712_173947 by M R, on Flickr
20200712_173808 by M R, on Flickr
20200712_174015 by M R, on Flickr
20200712_174035 by M R, on Flickr
20200712_173752 by M R, on Flickr
Knut kleurt goed bij de omgeving. Zomer groen. Alhoewel mijn vrouw het omschreef als augurk groen....
Vooraan viel me op dat de dimlichten niets deden. Nu blijken de stekkers op de H4 lampen redelijk vergaan te zijn. Rechts kreek ik vrij makkelijk aan de praat maar links deed zelfs met een andere lamp niets. Voor het mooie eigenlijk een paar nieuwe stekkers aan de kabelboom solderen.
Ik had me al bedacht dat een onderhoudsbeurtje aan de motor wel nodig was. En dan nog doe ik dat meestal als ik een oudere auto koop om zo problemen voor te zijn. Zodra ik de knoep in het remmen (vrijwel zeker rechtsvoor die een beetje vastzit) heb uitgezocht is het dan ook tijd voor een bestelling van materiaal. Maar Knut was me voor en gaf gisteren al eerder aan dat even onderhoud gewenst is...
We gingen een eten buiten de deur en met het mooie weer (en dat je daar ruim kan parkeren) is het dan wel leuk om een van de oudjes mee te nemen. Nu natuurlijk mocht Knut eens mee. Lekker stukje rijden ging allemaal prima maar bij het opdraaien van het parkeer terreintje begint Knut te stotteren. En terwijl ik bijna het parkeervak indraai valt hij zelfs uit. Al uitrollend kunnen parkeren en dan even starten.. maar Knut lijkt er geen zin in te hebben. Het was heel plotseling maar er zijn geen kabels of slangen los dus ik vermoed half-half een vuiltje in de carburateur. Eerst maar eens eten en dan zien of het vuil een beetje stil komt te liggen ergens. Ik had geen gereedschap mee maar de Wegenwacht is zo gebeld als het nodig is. Na het eten kwam bij de 2e startpoging Knut tot leven maar wilde niet stationair lopen. Logisch ook; als er een vuiltje in zit dan heeft dit het meeste effect bij de kleine hoeveelheden van stationair draaien. Dus dan maar constant een voet op het gaspedaal houden en kalm aan naar huis. Het was niet ver gelukkig. Maar na een kilometer begint Knut alweer merkbaarder soepeler te lopen. Bij thuiskomst blijkt hij ook weer prima stationair te lopen. Een vuiltje dus. Tijd voor een nieuw benzine filter en minstens de vlotterkamer even schoonmaken.
Ik gebruik een loodvervanger/E10 killer welke waarschijnlijk ook iets schoonmakende eigenschappen heeft. Dat zal misschien wat losgemaakt hebben.
En zo is er weer een keer pech geweest met een oudje waarvoor geen Wegenwacht nodig was
Net voordat Knut zijn carburateur zich verslikte had ik nog snel een paar foto's gemaakt in goed licht en met mooie achtergrond. Dit weggetje wordt veel gebruikt door autojournalisten als fotoachtergrond.
20200712_173910 by M R, on Flickr
20200712_173838 by M R, on Flickr
20200712_173947 by M R, on Flickr
20200712_173808 by M R, on Flickr
20200712_174015 by M R, on Flickr
20200712_174035 by M R, on Flickr
20200712_173752 by M R, on FlickrKnut kleurt goed bij de omgeving. Zomer groen. Alhoewel mijn vrouw het omschreef als augurk groen....
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut
Mooie foto's van Knut. Ik hoop dat je wel rustig hebt kunnen eten. Succes met het verder ontdekken van Knut.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Leuke 96 en pracht foto’s.
Gewoon lekker rijden en beetje knutselen
Persoonlijk zou ik er een paar soccer onder schroeven, alhoewel helemaal origineel heeft ook wel wat.
Als je er niet veel mee rijdt zou ik gewoon bp ultimate ingooien, wel wat
Duurder maar blijft langer goed.
Gewoon lekker rijden en beetje knutselen
Persoonlijk zou ik er een paar soccer onder schroeven, alhoewel helemaal origineel heeft ook wel wat.
Als je er niet veel mee rijdt zou ik gewoon bp ultimate ingooien, wel wat
Duurder maar blijft langer goed.
-
N207
- Donateur

Prachtig! Wij zijn blij dat Knut weer bij een liefhebber terecht is gekomen.
Van het oorspronkelijke contactslot is de sleutel gebroken (toen deze erin zat). Het contactslot is dus vervangen en je moet inderdaad "een beetje rommelen" om de sleutel door te draaien.
Van het oorspronkelijke contactslot is de sleutel gebroken (toen deze erin zat). Het contactslot is dus vervangen en je moet inderdaad "een beetje rommelen" om de sleutel door te draaien.
-
maup
- Donateur

Prachtig mooie foto's! Ik heb mijn 96 uit 1974 inmiddels 20 jaar en ben er nog steeds zeer blij mee, origineel houden ben ik ook voor maar kon het toch niet laten om een metalen gril te monteren. Dat kan goed bij een MY 74 naar mijn mening. Veel plezier met je 96 gewenst!
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Daar twijfel ik bij mijn 96 eigenlijk ook nog steeds over.maup schreef: ↑ma 13 jul, 2020 22:44....maar kon het toch niet laten om een metalen gril te monteren. Dat kan goed bij een MY 74 naar mijn mening.
Ik had bij m'n 96 hetzelfde. Na aanschaf die 250 km naar huis ging prima maar een week later op de snelweg een zelfde beeld. Volledig vol en verstopt benzinefilter. Onbegrijpelijk dat het niet eerder problemen opgeleverd had. Denk dat de auto lang had stilgestaan, benzine is gaan schiften. Met ander filter was e.e.a. opgelost.Engine schreef: ↑ma 13 jul, 2020 6:22...maar bij het opdraaien van het parkeer terreintje begint Knut te stotteren. En terwijl ik bijna het parkeervak indraai valt hij zelfs uit.
Veel plezier met Knut!
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Als het echt een verstopt filter is, zorg dat je er dan 1 extra bij je hebt inclusief een schroevendraaier om te kunnen vervangen.
Zal vast nog een keer gebeuren.
Zal vast nog een keer gebeuren.