1700 motor reviseren of gebruikt 1500 blok aanschaffen?
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Re: 1700 motor reviseren of gebruikt 1500 blok aanschaffen?
Dank voor de verhalen. Mede op basis daarvan heb ik besloten de motor te laten reviseren. Inmiddels zelf alles uit elkaar gehaald en volgende week woensdag breng ik het geheel naar een revisiebedrijf.
Nu overweeg ik nog om, nu toch alles uit elkaar is, een scherpere nokkenas te monteren. Het is tenslotte de Saab 96 die ik voor klassieke rally's gebruik. Wat zijn jullie ervaringen met zo'n aanpassing? Ik heb inmiddels 1 enthousiast en 1 niet-enthousiast gehoord uit mijn kennissenkring.
Nu overweeg ik nog om, nu toch alles uit elkaar is, een scherpere nokkenas te monteren. Het is tenslotte de Saab 96 die ik voor klassieke rally's gebruik. Wat zijn jullie ervaringen met zo'n aanpassing? Ik heb inmiddels 1 enthousiast en 1 niet-enthousiast gehoord uit mijn kennissenkring.
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Zou ik zeker doen. Neem anders even contact op met Frank van Oetereren. Er zijn diverse mogelijkheden. https://sweedspeed.com/product/camshaft-v4/
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Of een heel blok laten bouwen door Frank, dat is helemaal gaaf. Ik heb zo het gevoel dat dit project volledig uit de hand gaat escaleren
(Ja ik weet dat dat geen correct Nederlands is)
(Ja ik weet dat dat geen correct Nederlands is)
-
Funky Dude
- In memoriam †
Ter inspiratie: https://www.classicsaabracing.com/
En bij de Zweedse SAABclub hebben ook een aantal replica S&R-onderdelen zoals bijv.
En bij de Zweedse SAABclub hebben ook een aantal replica S&R-onderdelen zoals bijv.
https://saabklubben-reservdelar.se/nyin ... sats-nt-1/2-TT, V4 1956-1980 Bevestiging onderste draagarm, rechts en links.
Gefabriceerd volgens de Saab Sport o Rally-specificatie.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Rij ook in de 96 met een 1700 CC blok en iets snellere nokkenas, bewerkte koppen, dubbele ( “2 traps” ) carburateur en elektronische ontsteking
Zou niet voor een te snelle nokkenas gaan, wordt ie te zenuwachtig van.
Een licht vliegwiel had ik er ook op, maar dat toert niet fijn. (Vooral mijn vrouw had er moeite mee)
De koppen zijn bewerkt met de grootst mogelijke doorgangen, ook bij de klep doorlaat, maar wel de originele maat kleppen, (dus minimale klep zitting) dan hoef je namelijk de verbrandingskamer niet aan te passen.
Iets zwaardere klepveren voor hoger toerental.
(Wel harde zittingen erin , ivm benzine soort)
Koppen 1 mm gevlakt.
Spruitstuk en pakkingen passend op elkaar maken.
Goede carburateur En goede elektronische ontsteking van “saab” maar tegenwoordig heb je bijvoorbeeld 123.
En fatsoenlijke uitlaat, dus geen Simons koehoorn bij de motor ( heb ik nog wel) maar het eerste deel met Y ( heeft Frank).
Als je het netjes doet kom je ergens uit bij 90 +pk
De koppen bewerken kun je best zelf, kost wel een boel avonden (en een paar vullingen)
Lijkt het werk van de inlaat je te moeilijk, doe dan in ieder geval de uitlaat kant, dat geeft al een hele verbetering.

Zou niet voor een te snelle nokkenas gaan, wordt ie te zenuwachtig van.
Een licht vliegwiel had ik er ook op, maar dat toert niet fijn. (Vooral mijn vrouw had er moeite mee)
De koppen zijn bewerkt met de grootst mogelijke doorgangen, ook bij de klep doorlaat, maar wel de originele maat kleppen, (dus minimale klep zitting) dan hoef je namelijk de verbrandingskamer niet aan te passen.
Iets zwaardere klepveren voor hoger toerental.
(Wel harde zittingen erin , ivm benzine soort)
Koppen 1 mm gevlakt.
Spruitstuk en pakkingen passend op elkaar maken.
Goede carburateur En goede elektronische ontsteking van “saab” maar tegenwoordig heb je bijvoorbeeld 123.
En fatsoenlijke uitlaat, dus geen Simons koehoorn bij de motor ( heb ik nog wel) maar het eerste deel met Y ( heeft Frank).
Als je het netjes doet kom je ergens uit bij 90 +pk
De koppen bewerken kun je best zelf, kost wel een boel avonden (en een paar vullingen)
Lijkt het werk van de inlaat je te moeilijk, doe dan in ieder geval de uitlaat kant, dat geeft al een hele verbetering.

-
Ewout
- Donateur (5x)

Goed idee om te reviseren.
Die 96 van jou, turbopilot, is verrekte snel herinner ik me.
Die 96 van jou, turbopilot, is verrekte snel herinner ik me.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Valt wel mee, (als ook turbo rijdt) voor dagelijkse begrippen kun je met 90 pk heel goed meekomen in het verkeer, sterker veel mensen zijn verrast door zo’n oud Saabje
(Setje k jectronic project ligt er ook nog, maar dan haal je weer een deel betrouwbaarheid er vanaf en mede bij gebrek aan tijd gaat het hem dat niet meer worden).
Wat wel leuk is, rij je met een 96 te hard, dan krijg je een duimpje, doe je dat met een sonnett dan wijzen ze naar het voorhoofd.
Als je een oude 96 gewent bent, dan is een 96 met ca 90 pk supersnel
Overigens is de sonett wel supersnel, maar die heeft dan ook een speciaal (hurricane) onderblok, 93 mm verhoogde zuigers, grotere kleppen, scherpste nokkenas, zwaardere klepveren, superlicht vliegwiel.
Krijg je wel een beetje een aan/uit motor van.
Even voor je beleving, 7300 Omw/min volgas in zijn 4 en dat is > 200 plus.
(Overigens dat voelt niet fijn/safe)
(Setje k jectronic project ligt er ook nog, maar dan haal je weer een deel betrouwbaarheid er vanaf en mede bij gebrek aan tijd gaat het hem dat niet meer worden).
Wat wel leuk is, rij je met een 96 te hard, dan krijg je een duimpje, doe je dat met een sonnett dan wijzen ze naar het voorhoofd.
Als je een oude 96 gewent bent, dan is een 96 met ca 90 pk supersnel
Overigens is de sonett wel supersnel, maar die heeft dan ook een speciaal (hurricane) onderblok, 93 mm verhoogde zuigers, grotere kleppen, scherpste nokkenas, zwaardere klepveren, superlicht vliegwiel.
Krijg je wel een beetje een aan/uit motor van.
Even voor je beleving, 7300 Omw/min volgas in zijn 4 en dat is > 200 plus.
(Overigens dat voelt niet fijn/safe)
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
In mijn Sonett zit een 7.6 nokkenas en met nog wat andere aanpassingen komt die op 86 pk, maar kan nog iets meer met beter afgestelde carburateur.RedArrow90 schreef: ↑vr 04 nov, 2022 12:58Nu overweeg ik nog om... een scherpere nokkenas te monteren.
(V6 kleppen, Weber 32/36, grotere uitlaatpoorten+uitlaat, Pertronix ontsteking, licht vliegwiel.)
-
Woodybouwt
- Donateur

In mijn 95 heb ik ook een 1700 geplaatst. Heb er een 7.2 nokkenas in gezet, uitlaatpoorten maximaal vergroot, inlaat heb ik minimaal vergroot, omdat ik vond dat het inlaatspruitstuk te dunne wanden heeft. Wel een Simons uitlaat, helaas geen Y. Wel een Weber carburateur, DGV 32/36. Vliegwiel heb ik zo gelaten, vanwege rijcomfort. En wat merk ik ervan? Eigenlijk niet zo heel veel, wel een mooier geluid.
Succes met jouw beslissingen.
Ben benieuwd waar jij voor gaat en hoe 't bevalt.

Succes met jouw beslissingen.
Ben benieuwd waar jij voor gaat en hoe 't bevalt.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Is die 1700 een HC anders kun je beter bij een 1500 CC blijven , die heeft kortere slag en in combinatie met HC (hogere compressie) loopt het gemakkelijker harder.
Je schrijft dat je er niet veel van merkt, eigenlijk vreemd , of je had het al behoorlijk goed, of iets klopt er niet
(Carburateur en of de ontsteking)
Met jouw opzet moet je 160 op de teller kunnen halen.
De mijne loopt de teller weer uit
Je schrijft dat je er niet veel van merkt, eigenlijk vreemd , of je had het al behoorlijk goed, of iets klopt er niet
(Carburateur en of de ontsteking)
Met jouw opzet moet je 160 op de teller kunnen halen.
De mijne loopt de teller weer uit
-
Woodybouwt
- Donateur

Het is motorcode MY dus de HC. Misschien had ik er meer van verwacht, Daarvoor had ik er ook een 1700 HC in liggen, maar dan zonder aanpassingen en met de standaard uitlaat. Alwel met de Weber. Maar misschien zegt een vermogensbank meer, dan mijn gevoel. En voor de topsnelheid heb ik 't niet gedaan en ook niet uitgeprobeerd. Meer trekkracht was de bedoeling, omdat ik met de kleine caravan erachter iets harder wil kunnen rijden dan de 70km/u met de 1500. De caravan heeft er nog niet achter gehangen. Komt wel een keer.
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
De revisie loopt wat vertraging op omdat een machiene bij het revisiebedrijf kapot is. Heb wel inmiddels een 7.2 nokkenas thuis liggen. En nu overweeg ik van die fraaie zuigers die Frank verkoopt. Maar eerst nog even uitzoeken wat dat aan extra investering vraagt tov normale 1700 zuigers. Via de link eerder in dit draadje kom ik op ca EUR 150 per zuiger, maar daar zitten de drijfstangen niet bij en ik kan niet overzien of nieuwe drijfstangen nodig zijn (ben nieuw in de wereld van motorrevisies
)
En eigenlijk wil ik de verbeteringen daar voor nu bij laten, of is er dan iets dat ik echt over het hoofd zie?
En eigenlijk wil ik de verbeteringen daar voor nu bij laten, of is er dan iets dat ik echt over het hoofd zie?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Je had even in die van turbobakk mee moeten rijden, dan weet je wat je krijgt en kost via Frank
En dan die van mij ernaast, die is met “minimaal” maximaal gedaan
Geen idee hoe diep je in de buidel wilt tasten.
Koppen bewerken kost tijd, kun je dat zelf geen probleem ( kost echt veel tijd en vullingen).
een fatsoenlijke uitlaat moet er sowieso onder.
Een goed werkende en afgestelde carburateur en ontsteking is eigenlijk ook een must om plezierig en betrouwbaar te kunnen rijden, daar moet je niet op bezuinigen.
Ik zou daar mijn budget aan opmaken als ik zou moeten kiezen.
Hoef je niet te kiezen, hou dan maar even de portemonnee op de kop, boor hem op tot 93 mm
En dan die van mij ernaast, die is met “minimaal” maximaal gedaan
Geen idee hoe diep je in de buidel wilt tasten.
Koppen bewerken kost tijd, kun je dat zelf geen probleem ( kost echt veel tijd en vullingen).
een fatsoenlijke uitlaat moet er sowieso onder.
Een goed werkende en afgestelde carburateur en ontsteking is eigenlijk ook een must om plezierig en betrouwbaar te kunnen rijden, daar moet je niet op bezuinigen.
Ik zou daar mijn budget aan opmaken als ik zou moeten kiezen.
Hoef je niet te kiezen, hou dan maar even de portemonnee op de kop, boor hem op tot 93 mm
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Mag ik uit de reacties hier stellen dat de 'originele' simmons koehoorn dus niet mooi werkt?
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Toen ik de auto kocht zat er al een dubbele Weber op, ik meen een 36/36. Later heb ik een K&N filter en electronische ontsteking toegevoegd. En van de Zweedse Saab club heb ik onlangs een Y-uitlaat ontvangen. Met de lichtere zuiger en de 7.2 nokkenas moet ik dan best een eind komen lijkt me. Oja, ik heb ook een diafragma koppeling gekocht en vervang gelijk de gaffel van de versnellingen.
Die lichtere zuigers zijn wel gaaf, maar toch weer 400 euro duurder dan de normale Ford zuigers. Maar inmiddels heb ik meer verhalen gehoord over Ford zuigers van de 1700 motoren die breken. Ik wil dat niet nog eens meemaken, dus ik denk dat de duurdere er nu maar in gaan. En tja, dan houdt het wel een beetje op (met een turborevisie voor de Saab 9000 CC erbij is het spaarvarken binnen deze eerste week van het jaar al weer behoorlijk afgeslankt).
Die lichtere zuigers zijn wel gaaf, maar toch weer 400 euro duurder dan de normale Ford zuigers. Maar inmiddels heb ik meer verhalen gehoord over Ford zuigers van de 1700 motoren die breken. Ik wil dat niet nog eens meemaken, dus ik denk dat de duurdere er nu maar in gaan. En tja, dan houdt het wel een beetje op (met een turborevisie voor de Saab 9000 CC erbij is het spaarvarken binnen deze eerste week van het jaar al weer behoorlijk afgeslankt).