Double trouble
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Heb een andere naaf gescoord, dus het begin is er. Zijn de linker- en rechter aandrijfas eigenlijk gelijk in lengte? Mocht het voor de rest niet op tijd lukken kan ik de jaren geleden gereviseerde rechter aandrijfas met toebehoren van de 96 afhalen en tot nader order gebruiken.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Dat maakt het leven alweer makkelijker. Ik krijg morgen foto's van iemand die een complete aandrijfas heeft liggen. Als dat er goed uitziet kan ik die monteren en dan de nu defecte reviseren met nieuwe homokineet, rubbers en lager zodat ik er een in reserve heb. Wordt het niet voor de rechter kant van de Sonett dan wel links op de 96.
Aandrijfas heb ik uit de homokineet gekregen; ging eigenlijk wel makkelijk. Mag ook wel eens een keertje meezitten
.
Alex
Aandrijfas heb ik uit de homokineet gekregen; ging eigenlijk wel makkelijk. Mag ook wel eens een keertje meezitten
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
De homokineet is uit de spindel. Aan de askant zat er ca een halve centimeter tussen spindel en het schuine gedeelte van de homokineet, dat was opgevuld met vet. Klopt het dat daar zoveel ruimte zit? Ik heb nooit ook maar een indicatie gehad dat iets niet goed zat, maar ben wel nieuwsgierig naar of het normaal is.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Als je de lijnen van ashoes 11 volgt tot waar ie ophoudt aan de homokineetkant zie je ruimte tussen de schuine kant van de homokineet bij 14 en de spindel. Afgaande op de tekening denk ik dat het antwoord dus ja is.
Alex
Alex
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Ja daar is een ruimte, maar er zou geen vet in moeten zitten. Aan de linkerkant zit een keerring van het wiellager en de andere kant is de stofhoes van de homokineet. Die stofhoes en de homokineet zitten wel vol met vet, en het wiellager ook.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Ik drukte me niet helemaal correct uit, er zat alleen vet helemaal op de rand. Als ik zie hoever de ashoes daar overheen zit heeft die het rondvliegende vet binnenboord gehouden, wat na 25 jaar een afsluitende ring heeft gevormd.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Hoeveel weerstand mag een wiellager geven als je het ronddraait met vet erin? De homokineet ging er met een paar rake klappen uit en er is geen speling in het lager te voelen, nog dat het bij ronddraaien ergens aanloopt. Ik heb een nieuw lager binnen en dat draait zonder vet rond als een dolle, maar met en zonder vet lijkt me geen één op één vergelijking.
Alex
Alex
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Een lager met vet er in staat eigenlijk gewoon meteen weer stil.
Als het lager nog goed is, zou ik hem laten zitten. De naaf moet er uit geperst worden, en die grote 'moer' die het lager borgt is ook leuk om los te halen.
Als het lager nog goed is, zou ik hem laten zitten. De naaf moet er uit geperst worden, en die grote 'moer' die het lager borgt is ook leuk om los te halen.
-
9000-95
- Donateur

Re: Double trouble
Als je helemaal rond dezelfde weerstand voelt is het prima. Voel je zware punten of klikjes dan is het niet goed. Maar aan een lager dat beschadigd is door hameren merk je meestal niks in het begin. Er ontstaan dan microscopisch kleine putjes in de loopvlakken die er veel later pas toe gaan leiden dat het lager uiteindelijk kapot loopt. Zelfde effect wat je hebt bij zware caravans die het hele jaar stil in de stalling staan met alle druk op één punt en dan stranden na een paar honderd km
Maar de praktijk leert gelukkig dat een wiellager heel wat kan hebben en niet zo snel beschadigt van wat klapjes. Daarbij gaan ze nooit in één keer stuk, dat kondigt zich ruim van te voren al aan. Er mee stranden zul je niet zo gauw. Lekker laten zitten dus
Maar de praktijk leert gelukkig dat een wiellager heel wat kan hebben en niet zo snel beschadigt van wat klapjes. Daarbij gaan ze nooit in één keer stuk, dat kondigt zich ruim van te voren al aan. Er mee stranden zul je niet zo gauw. Lekker laten zitten dus
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Was vanochtend met het lager langs bij een Saabmakker in de buurt en na wat ronddraaien en voelen kwam hij tot dezelfde conclusie. Het lager blijft er in. Vanochtend kwam de bestelling van Maptun binnen met nieuwe homokineet en stofhoezen. De buitenste stofhoes bleek ook bij de homokineet in het pakket te zitten dus die heb ik dubbel. Geen ramp, dan heb ik die alvast voor wanneer de rechterkant aan de beurt is. De naaf heb ik nu ook aan de achterkant in de roestbeschermer staan, dus het wordt monteren dit weekend.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
En toen stond gisterochtend vroeg de postbode op de stoep met het volgende moois:



Maptun had geen plaatje van de homokineet op de site, dus de buitenste stofhoes heb ik dubbel. Geen ramp, als rechts in dezelfde staat is als links is die ook binnenkort aan vervanging toe. Jammer genoeg krijg ik 'm niet op z'n plaats zonder pers, de laatste anderhalve cm wil niet lukken. Hoop dat ik dat maandag op het werk kan fiksen, als dat lukt moet ik met een beetje geluk de auto rijdbaar hebben voor de grote meeting volgend weekend. Maar spannend blijft het wel.
Alex



Maptun had geen plaatje van de homokineet op de site, dus de buitenste stofhoes heb ik dubbel. Geen ramp, als rechts in dezelfde staat is als links is die ook binnenkort aan vervanging toe. Jammer genoeg krijg ik 'm niet op z'n plaats zonder pers, de laatste anderhalve cm wil niet lukken. Hoop dat ik dat maandag op het werk kan fiksen, als dat lukt moet ik met een beetje geluk de auto rijdbaar hebben voor de grote meeting volgend weekend. Maar spannend blijft het wel.
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
En we rijden weer
! Afgelopen zondag kreeg ik via via een oud werkplaatschef te pakken die er wat bijrommelt en een pers had staan. Homokineet zat met twee minuten goed in de spindel. Ik had de van nieuwe hoezen voorziene aandrijfas ook meegenomen en die hebben we meteen in de homokineet getikt. Aandrijfas verticaal in de bankschroef, homokineet er op met de seegerring goed gecentreerd en met een paar tikken met een grote hamer was het gefixt. Geen speciale Saabtang bij nodig.
Gisteravond as ingebouwd; was nog even gedoe om de T lastig in de klos ging, maar opeens ging ie erin. Vanochtend afgebouwd, "nieuwe" naaf op nieuwe homokineet:

Proefrondje gereden en alles werkt weer naar behoren. Klaar voor het landstreffen van aankomend weekend
.
Alex
Gisteravond as ingebouwd; was nog even gedoe om de T lastig in de klos ging, maar opeens ging ie erin. Vanochtend afgebouwd, "nieuwe" naaf op nieuwe homokineet:

Proefrondje gereden en alles werkt weer naar behoren. Klaar voor het landstreffen van aankomend weekend
Alex
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Double trouble
Mooi dat de CV nog weer nieuw te leveren is.
Ik denk er over om die in mijn Sonett ook te vervangen want bij korte scherpe bochten klikt en kraakt die zeer hoorbaar.
Ga je naar de Intsaab in Denemarken? Is niet zo ver bij jou vandaan...
Ik denk er over om die in mijn Sonett ook te vervangen want bij korte scherpe bochten klikt en kraakt die zeer hoorbaar.
Ga je naar de Intsaab in Denemarken? Is niet zo ver bij jou vandaan...

