Brede achter spatborden
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Brede achter spatborden
"Het oog", dat snap ik. Ik ben niet anders... Maar ik heb geen ervaring met brede banden. Ooit in de jaren '80 165x15 gehad. Maar icm Saabs sportstuur een hele klus om het stuur te verdraaien. Kun je uitleggen (oprechte vraag) wat fijner is aan brede banden onder een '96? Dat je onder een overstuurde 'staartzwaaier' als een 911 bredere achterbanden doet, snap ik nog wel. Maar met een voorwielaandrijver die behoorlijk onderstuurd is...?
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Re: Brede achter spatborden
Meen me te herinneren dat men de schermen van een Golf mk1 gebruikt.Super72 schreef: ↑ma 10 feb, 2025 12:55Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bij het merendeel van al deze foto's sprake is van sterke staaltjes huisvlijt. Gewoon improvisatie en roeien met de riemen die je hebt. Die laatste foto doet me ontzettend denken aan spatschermverbreders van een Ford Escort Mk1.
-
bert knip
- Donateur (9x)

Re: Brede achter spatborden
Afgezien van de voorkeuren, denk ik dat het eenvoudiger is om langere achterveren (en schokbrekers) te monteren
Dan heb je geen problemen met de spatborden, en is het verwissellen van de wielen ook geen probleem.
Ik heb 51/2J minilights met 195/65/15 banden. Zonder aanloop problemen.
Ben ook ook overgegaan op 4 gaats velgen, maar dat maakt voor de breedte van de velgen niet uit.
Natuurlijk rijdt een 96 prima op 155/15, maar ik word blijer van iets bredere velgen qua zicht, dan de spatbordaanpassingen
Dan heb je geen problemen met de spatborden, en is het verwissellen van de wielen ook geen probleem.
Ik heb 51/2J minilights met 195/65/15 banden. Zonder aanloop problemen.
Ben ook ook overgegaan op 4 gaats velgen, maar dat maakt voor de breedte van de velgen niet uit.
Natuurlijk rijdt een 96 prima op 155/15, maar ik word blijer van iets bredere velgen qua zicht, dan de spatbordaanpassingen
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Brede achter spatborden
Achter bestaan van die polyester spartborden in een soort van standaard uitvoering.
Zweedse site, waar je ook een 911 spoiler kunt kopen voor een 96
Ik ben ff zijn naam kwijt, (flinterman) ?? Die had of heeft ze op die zilveren 96 waar hij de ritten mee reed
Zweedse site, waar je ook een 911 spoiler kunt kopen voor een 96
Ik ben ff zijn naam kwijt, (flinterman) ?? Die had of heeft ze op die zilveren 96 waar hij de ritten mee reed
-
redmervand
- Donateur (6x)

Brede achter spatborden
Ik ga maar eens beginnen met nieuwe veren, die zijn inmiddels binnen dus van het weekend maar eens monteren.
Het zijn deze

Het zijn deze

-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Brede achter spatborden
Afgelopen vrijdag aan de gang gegaan met het vervangen van de veren.
Zoals de manuals het voorschreven kreeg ik het niet voor elkaar, de as zakte niet ver genoeg om de veren er uit (of erin) te krijgen.
Dus met wat hulp van een veerklem en een lange staaf kon ik genoeg ruimte creëren om ze te wisselen.

Boven is voor, onder is na;


Volgens mij zijn ze inmiddels al iets verder ingezakt
Het resultaat, minder lawaai van aanlopen/schuren bij drempels.
Voor mij geslaagd dus!
Zoals de manuals het voorschreven kreeg ik het niet voor elkaar, de as zakte niet ver genoeg om de veren er uit (of erin) te krijgen.
Dus met wat hulp van een veerklem en een lange staaf kon ik genoeg ruimte creëren om ze te wisselen.

Boven is voor, onder is na;


Volgens mij zijn ze inmiddels al iets verder ingezakt
Het resultaat, minder lawaai van aanlopen/schuren bij drempels.
Voor mij geslaagd dus!

-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Brede achter spatborden
Da's de eerste winst!Het resultaat, minder lawaai van aanlopen/schuren bij drempels
Vroegah (toen alles beter was...) had ik een 96 met een 60 liter gastank tussen de veerpoten. Monroe schokdempers verbeterden het doorzakken ook wel een heel stuk. Wellicht zijn andere schokdempers ook nog wel een aanvulling op je pakket maatregelen(?)
-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Brede achter spatborden
[]
Ik heb al AVO verstelbare schokdempers, maar ik wil het ook weer niet superstijf hebben.
Dus de komende periode maar beetje met de afstelling klooien
Ik heb al AVO verstelbare schokdempers, maar ik wil het ook weer niet superstijf hebben.
Dus de komende periode maar beetje met de afstelling klooien
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Brede achter spatborden
Voor de rally 96's werden vaak de achterveren van de 95 gebruikt, of dat voor en of achter was weet ik zo even niet meer.
Hier zijn ook sportievere veren verkrijgbaar: https://www.classicsaabracing.com/vaghallning-2
Hier zijn ook sportievere veren verkrijgbaar: https://www.classicsaabracing.com/vaghallning-2
-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Brede achter spatborden
Dit zijn inderdaad de 11,5mm veren, labeltje wat er aanzat stond ‘95’ op, dus ik gok de standaard voor een 95.
Ik heb vernomen dat de rally en race veren die ze aanbieden echt niet prettig rijden op de openbare weg, daarom de keus voor de ‘standaard’ veer.
Ik heb vernomen dat de rally en race veren die ze aanbieden echt niet prettig rijden op de openbare weg, daarom de keus voor de ‘standaard’ veer.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Brede achter spatborden
de achteras van de 95 heeft ook dikkere uiteinden, soms ook een reden
Overigens ik heb er ook iets zwaardere veren onder, maar wel verlaagd (een 96 achter hoog op de poten ligt eerder op zijn dak)
En de schokbrekers zijn gasdempers, die net niet te hard zijn.
Nadeel van verlaagd is dat de strop korter moet, omdat je anders de veer kunt verliezen. Nadeel wiel wisselen wordt lastiger.
redmer heeft volgens mij hele mooie schokbrekers omdat die verstelbaar zijn. Met echte rode koni’s kan dit ook.
Een 96 te hard is niet prettig
Overigens ik heb er ook iets zwaardere veren onder, maar wel verlaagd (een 96 achter hoog op de poten ligt eerder op zijn dak)
En de schokbrekers zijn gasdempers, die net niet te hard zijn.
Nadeel van verlaagd is dat de strop korter moet, omdat je anders de veer kunt verliezen. Nadeel wiel wisselen wordt lastiger.
redmer heeft volgens mij hele mooie schokbrekers omdat die verstelbaar zijn. Met echte rode koni’s kan dit ook.
Een 96 te hard is niet prettig
-
MvR
- Geregistreerd lid
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Re: Brede achter spatborden
Gebouwd door Frank van Oeteren (Sweedspeed) en ik meen in Duitsland terecht gekomen.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Brede achter spatborden
Deze was te zien op IntSaab 2012 in Spa. Had toen nog de gewone achterschermen.




