V4 uit de mottenballen

1967-1980
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: V4 uit de mottenballen

Bericht door Marius0404 » zo 27 jul, 2025 18:16

dit gaat een mooi topic worden, zet 'm op!

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » ma 28 jul, 2025 23:54

Nieuwe 34 Pict-3 carburateur kost nog geen 100 €. Hier in Frankrijk 80 €. Met elektrische choke

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » di 29 jul, 2025 9:44

Zo’n 34Pict zou kunnen passen, zijn bedoeld voor luchtgekoelde Kevers.
Vermoedelijk moet je dan nog wat meer prutsen met je gasstang.

En het is denk ik niet voor niets dat FoMoCo’s bijna altijd vervangen worden door een ICH34 ipv een 34Pict

Ok las recent dat iemand het op Saab/Ford blokjes wilde proberen, maar verder vond ik geen ervaringen over deze combinatie.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » di 29 jul, 2025 14:18

Ja, dat is wel interessant vanwege de prijs. Maar al zoekend kom ik geen ervaringen tegen voor de Saab 96. Voorlopig blijkt de Weber mijn eerste keus. Toch bedankt voor de tip.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » za 20 sep, 2025 22:04

Daar zijn we weer. Het was even stil door vakantie en drukte met werk. Maar intussen heb ik de Weber 34ICH besteld en ontvangen. Vandaag ingebouwd en het is inderdaad niet helemaal plug-and-play. Het originele luchtfilter wil ik hergebruiken. Daarvoor heb ik de opening heb ik met de Dremel ruimer gemaakt en nu past het goed. Ook het filterhuis goed schoongemaakt en zwart gemaakt.
Afbeelding

De aansluiting van de gasstang ga ik nog wat voor maken, lijkt me goed te doen. Eerst wat prutsen met een stukje fasedraad, daarna maak ik iets definitiefs.
Afbeelding

Ik moet nog wel een oplossing vinden voor de te krappe ruimte tussen de chokehevel en de vacuumslang voor het linker kleppendeksel.
Afbeelding

Het stukje slang is verouderd dus moet al worden vervangen. Heeft iemand ervaring met het in de gewenste vorm maken van een siliconenslang? Bijvoorbeeld door te verwarmen?
Afbeelding

Verder moet ik nog een paar slangetjes vervangen (vervroeger en kvs). O ja en de bijgeleverde chokekabel moet ik nog inbouwen.

Ook heb ik nieuwe contactpuntjes en bougies besteld. Wel gewoon plug-and-play. :)
Na het verwijderen van de contactpuntjes zag ik iets vreemds: op de bodemplaat ligt een koperen draadje dat zo te zien ooit vastgesoldeerd zat maar nu niet meer (op de foto onderaan). Wat is dit en waar hoort het aan vast te zitten?
Afbeelding

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » za 20 sep, 2025 22:42

Vandaag ook begonnen met de remmen die nauwelijks werken. Allereerst de beide voorremen. Links ziet er niet best uit en als ik het pedaal intrap gebeurt er niets. Ik heb het hele zaakje opengemaakt en de klauw eraf gehaald. Zat natuurlijk muurvast geroest maar met wat geweld en geduld kwam het toch los. De remblokken bleken helemaal scheef afgesleten. Ik heb nog nooit zo iets gezien. Heeft iemand een idee waar dit door komt? Een probleem met de remklauw? Aan de remschijf zie ik niets bijzonders.
Afbeelding

Ook de zuiger ziet er niet zo best uit.
Afbeelding

Rechts ziet er wat beter uit en reageert ook op het pedaal. Ook die eraf gehaald om te reviseren. Morgen eerst maar eens grondig schoonmaken en ontroesten, daarna ben ik benieuwd of ik beide zuigers werkend kan krijgen.
Intussen heb ik alvast nieuwe blokken, revisieset en slangen besteld.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 21 sep, 2025 12:55

Koperdraadje is de massaverbinding tussen de grondplaat en de condensator. Draadje hoort vastgesoldeerd op de grondplaat:

Afbeelding

Remblokken zijn - en dit is eigen aan de 96 - schuin, een gevolg van het scharnierpunt aan de onderkant van de remklauw. Je hebt een linkse en een rechtse set remblokken. Net zoals je ook een linkse en een rechtse remcilinder hebt. De ontluchtingsnippel moet naar boven wijzen. Remblokken moeten er vlot ingaan, is dit niet het geval dan ben je waarschijnlijk bezig met de linkse set rechts te plaatsen (of omgekeerd).

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » zo 21 sep, 2025 22:00

Koperdraadje is de massaverbinding tussen de grondplaat en de condensator. Draadje hoort vastgesoldeerd op de grondplaat

Remblokken zijn - en dit is eigen aan de 96 - schuin, een gevolg van het scharnierpunt aan de onderkant van de remklauw. Je hebt een linkse en een rechtse set remblokken. Net zoals je ook een linkse en een rechtse remcilinder hebt. De ontluchtingsnippel moet naar boven wijzen. Remblokken moeten er vlot ingaan, is dit niet het geval dan ben je waarschijnlijk bezig met de linkse set rechts te plaatsen (of omgekeerd).

Oké, dank voor de uitleg. Nu ik het zaakje uit elkaar heb gehaald zie ik dat de klauw inderdaad aan één kant scharniert. Nu begrijp ik ook beter de uitleg in de Service Manual en dat de schuine blokken weinig versleten zijn.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » zo 21 sep, 2025 22:43

'Het stukje slang is verouderd dus moet al worden vervangen. Heeft iemand ervaring met het in de gewenste vorm maken van een siliconenslang?
Bijvoorbeeld door te verwarmen? '

De mannen van de garage waar ze mijn 95 opknappen hebben een complete set bij (waarschijnlijk) R&D besteld.
Losse slangen kun je ook bij Onno Kemping bestellen.

Groet, Willem

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » ma 22 sep, 2025 11:00

Oké, aan de linkerzijde zijn de remblokken schuin (hoort dus zo) en op dikte. Aan de rechterzijde zijn ze niet schuin en er rest nog maar een paar mm. Dat geeft te denken. Waarom dit grote verschil? Gisteravond de remklauwen gedemonteerd en met veel moeite uit elkaar gehaald. De tijd heeft hier flink huisgehouden.

Afbeelding

Afbeelding

Nogal een verschil tussen de twee zuigers. Dat moet de verklaring zijn: de cilinder van de rem links (eerste foto) zit vast.
Ik wil ze beide reviseren, uiteraard inclusief afdichting. Maar we krijgen de zuigers niet uit de cilinders. Van alles geprobeerd: tikken, waterpomptang, persen in bankschroef, luchtdruk (autopomp 7 bar), maar geen beweging in te krijgen.
Vraag: wie heeft een tip hoe ik dit uit elkaar krijg?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 22 sep, 2025 11:58

Ik zou al beginnen met alles goed in te spuiten met kruipolie, eventueel een dagje laten staan. Dan de behuizing gelijkmatig verwarmen (niet roodgloeiend stoken!) met een gasbrander (de zuiger kun je gelijktijdig afkoelen met ijsblokjes :) ), met een draaiende beweging zou de zuiger dan toch moeten loskomen.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » ma 22 sep, 2025 16:17

Dank voor de tip, ga ik zeker proberen. Dat zal wellicht ook een oplossing zijn voor de achterrem, ik krijg links de bout op de as niet los. Dat krijg je met dat oude spul, alles zit vastgerot. Ook moet ik nog een dop 28 kopen voor op het wringijzer. Dan kan ik meer kracht zetten.
Inmiddels hebben we ook de koppelingscilinder en de remcilinder uitgebouwd om te reviseren. Zo moeten de hydraulische systemen weer betrouwbaar worden.

Afbeelding

Afbeelding

En passant ook alles ontroesten en een kleurtje geven.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 24 sep, 2025 20:55

Blijkbaar werkte alleen de rem rechtsvoor, die is versleten, en links deed niets. Of iemand heeft alleen de linkerkant vernieuwd.
Ik zou ook alle rubber remslangen vervangen door rvs/siliconen.

Afbeelding

De PCV klep heeft een veertje en een klepje, als je de plaat heen- en weer schudt, moet je het horen klikken. Of, als je er een dunne schroevendraaier oid insteekt, voel je de tegendruk van het veertje.

Op de radiator hoort geen dop met overdrukklep, die moet op de expansietank.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » ma 01 dec, 2025 18:23

Zo, daar zijn we weer. Druk geweest met allerlei andere dingen, maar ook het werken aan de auto heeft niet stil gestaan.
Zo zijn drie van de vier remmen helemaal gereviseerd. Sommige onderdelen kregen we alleen met veel geweld los, maar uiteindelijk is bijna alles gelukt. De voorremmen zijn voorzien van nieuwe zuigers, keerringen, remblokken en borgingen. De klauwen en zuigers zijn grondig ontroest en in de lak gezet en alles is gangbaar gemaakt en gesmeerd.
Afbeelding
Borgplaatje zit er op deze foto nog niet op.

We hebben ook nieuwe remslangen gekocht en daarover heb ik een vraag (geldt ook voor achter). De overgang van de remslang naar de remleiding zit ingeklemd in het schutbord tussen de wielkas en de motorruimte. Hoe maak je zoiets netjes los? Van buiten of van de binnenkant? Ik wil niet teveel forceren omdat ik bang ben dat het afbreekt. Achter zit het net anders maar ook helemaal ingebouwd.
Afbeelding
Afbeelding
Foto's van voor het demonteren.

wdullaart
Geregistreerd lid

Bericht door wdullaart » ma 01 dec, 2025 18:24

De remtrommel LA kregen we los met de omgekeerde wiel methode maar RA zit nog steeds muurvast. De trekker die ik (goedkoop) via Amazon heb gekocht blijkt niet te passen op een Saab 96 V4. De opstaande rand van de wielnaaf zit in de weg en de bevestigingsogen zitten niet ver genoeg uit elkaar. Daarom heb ik een adapter gemaakt waarmee het wel (bijna) past. Wat restanten staal die ik had liggen en een paar M10 bouten leveren het volgende op:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Excuus voor het slordige laswerk; is niet mijn sterkste kant. Maar het zit vast.

Gisteren getest op de auto, maar hij past nog net niet helemaal. Ik moet de vijf gaten voor de wielbouten nog een beetje opruimen. Hopelijk krijg ik hem dan eindelijk los.

De rem LA is helemaal gereviseerd en in de lichtgrijze lak gezet. Alle bevestigingsmiddelen en veren hebben we ontroest en gebruineerd.
Afbeelding
Ziet er weer netjes uit, dacht ik.

Plaats reactie