Weet iemand waarvoor dit knopje is?

1967-1980
Bert van Beek
Geregistreerd lid

verlichting aan -uit

Bericht door Bert van Beek » wo 22 apr, 2009 7:24

Waarschijnlijk gaat jou lichtschakelaar binnen korte tijd defect. De situatie die je schetst met gas geven dat dan de verlichting pas aan gaat heb ik ook gehad, was achteraf de schakelaar die slecht contact had. Ik moest soms drie vier keer het contact aanzetten, dan gingen de lampen pas branden op de spaarstand (via de grote weerstand boven de zekeringkast onder de motorkap) deze lichtschakelaars zijn ook vaak defect. Het grote licht is een ander circuit en staat los van het contact aan of uit.

gr.

Bert

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 22 apr, 2009 9:39

keuss schreef:Klopt dit écht niet?
Nee, er is iets mis met de bedrading of de schakelaars...
Dit is het elektrisch schema van een '75 96;
Afbeelding

Hier staan de blauwe draad voor het klokje (connector 55 achter zekering 2 voor de binnnverlichting), de dimmer (15, met groene draden) en de schakelaar van de achterruitverwarming (65, relais=66) ook op.

Zekeringen 1-4 krijgen altijd spanning, 5-8 alleen met contact aan, 9-12 zijn van de verlichting.

<iframe width="550" height="250" iframeborder="0" frameborder="0" scroll="auto" marginwidth="0" marginheight="0" src="http://home.kpn.nl/m.hilvers/schemas/96 ... "></iframe>

keuss

Bericht door keuss » wo 22 apr, 2009 22:09

Wel interessant dat electrisch schema.. helaas word ik er alleen maar duizelig van :oops:.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel vet vind dat de verlichting pas aangaat als de motor loopt :roll:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 22 apr, 2009 22:25

keuss schreef:Wel interessant dat electrisch schema.. helaas word ik er alleen maar duizelig van
En dit schema past nog op één A4tje, die van een 900 beslaat al enige vellen A3. Niet naar kijken dus anders word je echt misselijk....
Dat de verlichting alleen werkt met een lopende motor is niet zoals het hoort en ook niet echt veilig. :-(

keuss

Bericht door keuss » wo 22 apr, 2009 23:59

Nee nu je het zegt is dat niet erg veilig. Ik kan gelukkig nog wel de knop omzetten zodat ie altijd aanstaat. Maar ik denk dat ik er binnenkort een pro naar laat kijken. Lijkt me niet handig dat ik in het donker ineens zonder verlichting kom te staan :(

keuss

Bericht door keuss » do 23 apr, 2009 11:03

Bedankt voor de info bij het electrisch schema! Ik denk dat ik deze wel heel goed kan gebruiken :)

keuss

Bericht door keuss » do 23 apr, 2009 22:04

Als ik naar het electrisch schema kijk dan zie ik dat er een lijn loopt van de bobine naar de lichtschakelaar. Zou de bobine kunnen aangeven dat de motor loopt?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 23 apr, 2009 22:08

Een draad van de bobine naar de lichtschakelaar?? :?
Is die draad misschien voor een optionele toerenteller?? :roll:
Het kan ook zo zijn dat het groot-.dimlichtrelais pas werkt wanneer de motor loopt, op een vergelijkbare manier
heeft Mercedes-Benz dat vroeger geschakeld via de oliedruksensor, oliedruk in de motor endan werkt het groot-
/dimlichtrelais bij de auto's van dat merk met een 'driepuntige ster'. :idea:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 23 apr, 2009 22:18

keuss schreef:...een lijn loopt van de bobine naar de lichtschakelaar. Zou de bobine kunnen aangeven dat de motor loopt?
Nee, andersom, die witte draad gaat van contact 15 op het contactslot (met 12 V als contact aan) naar de bobine (ook contact 15). Een rode draad gaat van het contactslot 15 naar de lichtschakelaar. Dat betekent dat een deel van de verlichting (en de ontsteking ook uiteraard) het alleen doet met contact aan .

Op contact 1 van de bobine zit een blauwe draad naar de diagnosestekker en een groene draad naar de onderbreker. Ipv die blauwe draad kun je een toerenteller aansluiten.

De 95/96/97 heeft geen enkele schakeling om vast te stellen of de motor werkelijk loopt. Het enige wat de oliedruksensor (31) doet, is het lampje uit laten gaan.

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » vr 24 apr, 2009 13:45

Het feit dat de lampen pas gaan branden als je gas geeft kan goed te maken hebben met slechte (geoxideerde) contacten in je zekeringenbox.
Als je gas geeft, dan komt er net iets meer stroomsterkte die door de oxidatie heen breekt.
Ik heb dit namelijk ook eens gehad

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » vr 24 apr, 2009 16:48

yup, same here.

De contacten voorzichtig met een staaldraadborstel geborsteld en vervolgens met een contactspray de boel netjes schoongemaakt. Sindsdien ging alles een stuk beter.

Plaats reactie