Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Francofiel's ‘66 V4: technische update
Precies. Speciaal gereedschap hoeft niet altijd van Saab zelf te zijn.
Ashoesspreider ben ik niet zo kapot van. Die aftermarket hoezen zijn veel minder sterk. Gewoon homokneet eraf en een goede hoes plaatsen. Zo spannend is het nou ook weer niet…
Ashoesspreider ben ik niet zo kapot van. Die aftermarket hoezen zijn veel minder sterk. Gewoon homokneet eraf en een goede hoes plaatsen. Zo spannend is het nou ook weer niet…
-
francofiel
- Donateur

De afgelopen dagen heeft de 96 buiten gestaan. Dat heb ik expres gedaan, om de koude start goed te kunnen testen en omdat ik een van onze andere dagelijkse auto’s binnen wilde hebben. Scheelt me een auto sneeuw- ijsvrij maken ‘s ochtends om 6.30
Het testen van de koude start is belangrijk omdat ik medio maart een leuke reis met deze auto wil maken naar de Franse Alpen. Los van het klussen aan auto’s ben ik ook fervent wintersporter en doe ik samen met een aantal vrienden aan vintage skiën. Wij skiën dan op materiaal uit de jaren 60. We gaan jaarlijks naar twee vintage ski-evenementen en dit jaar dus met de 96. De afgelopen jaren zijn we met mijn andere ouwe lijk naar deze events geweest:

Dat betekent goed voorbereiden en ook de aanschaf van vier passende winterbanden. Maar eerst een nieuwe hoofdkoppelingscilinder en nieuwe aanslagrubbers onder de bovenste draagarmen.
Het testen van de koude start is belangrijk omdat ik medio maart een leuke reis met deze auto wil maken naar de Franse Alpen. Los van het klussen aan auto’s ben ik ook fervent wintersporter en doe ik samen met een aantal vrienden aan vintage skiën. Wij skiën dan op materiaal uit de jaren 60. We gaan jaarlijks naar twee vintage ski-evenementen en dit jaar dus met de 96. De afgelopen jaren zijn we met mijn andere ouwe lijk naar deze events geweest:
Dat betekent goed voorbereiden en ook de aanschaf van vier passende winterbanden. Maar eerst een nieuwe hoofdkoppelingscilinder en nieuwe aanslagrubbers onder de bovenste draagarmen.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Toch benieuwd... hoe skiet jaren 60 materiaal in vergelijking met nu?
-
francofiel
- Donateur

Vreselijk. De schoenen van nu zijn vele malen beter, comfortabeler en veiliger. De huidige techniek van het skien is heel anders. Met ski's van 2m10 aan je voeten kun je geen korte bochtjes maken en niet "carven". Wij passen de techniek van het "wedelen" (Oostenrijkse beweging) of de "godille" (Franse beweging) toe. Je kunt enorm hoge snelheden halen als je goed kunt skiën, maar smallere pistes of ijs kan zeer uitdagen worden.
Daarnaast zijn moderne bindingen veiliger en is vooral de hele fixatie van de voet, schoen en ski veel stabieler dan met oud materiaal.
Mijn eigen favoriete set is een samenspel van Rossignol Strato 102 (1967) met bindingen Look N57 en Nevada (1966) en een set Lange skischoenen uit 1968.

Daarnaast zijn moderne bindingen veiliger en is vooral de hele fixatie van de voet, schoen en ski veel stabieler dan met oud materiaal.
Mijn eigen favoriete set is een samenspel van Rossignol Strato 102 (1967) met bindingen Look N57 en Nevada (1966) en een set Lange skischoenen uit 1968.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Haha, helder verhaal!
Wel knap om het te doen. Naast durf is er ook een basis van een goede techniek nodig, stel ik me voor, om toch veilig te blijven genieten om deze oude latten.
De plaatjes zijn sowieso al genieten trouwens!
Wel knap om het te doen. Naast durf is er ook een basis van een goede techniek nodig, stel ik me voor, om toch veilig te blijven genieten om deze oude latten.
De plaatjes zijn sowieso al genieten trouwens!
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Prachtig. Dat doet me ook denken aan die wielren tochten waar men met de fietsen en kleding uit de jaren 60 70 en 80 mee rond rijdt.
Voor wat betreft de winterbanden, ik heb Vredestein snow classic. (165/80 R15) en daar rij ik het hele jaar mee door. Ze bevallen me goed en staan erg goed.
En als je er mee naar Scandinavië wilt, kun je ze ook nog voorzien van spikes
Voor wat betreft de winterbanden, ik heb Vredestein snow classic. (165/80 R15) en daar rij ik het hele jaar mee door. Ze bevallen me goed en staan erg goed.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Die Jaguar met 'spats' (als ik het goed zie) zal wel een aardige hand-vol zijn in de winter: ophopende sneeuw in de wielkast.
-
francofiel
- Donateur

Het ophopen van sneeuw is het minste probleem
het hele ding is bloedlink als het glad is. Er staat ruim 200 pk op de starre achteras met 185HR15 bandjes 
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Het is alleen zo jammer dat je in NL en D niet met spijkerbanden mag rijden, heb je meteen een boete aan je broek.v4 hans schreef: ↑do 08 jan, 2026 19:55Voor wat betreft de winterbanden, ik heb Vredestein snow classic. (165/80 R15) en daar rij ik het hele jaar mee door. Ze bevallen me goed en staan erg goed.
Alex
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Hier in Frankrijk geen problemen met spikes, zeker in de Alpen een aanrader en te prefereren boven sneeuwkettingen. Alleen al dat gepruts met de achterwielen.
Weer eens een mooi leerzaam topic,erg van genoten. Veel plezier met de reis en denk dat het helemaal goedkomt met de reis en de Saab
Weer eens een mooi leerzaam topic,erg van genoten. Veel plezier met de reis en denk dat het helemaal goedkomt met de reis en de Saab
-
turbopilot
- Donateur (7x)

165 breed in combinatie met sneeuwkettingen mocht dat nodig zijn, geen idee of dat past.
Voor kun je met volledige stuuruitslag tegen de wielkast komen. ( Ik zou dat sowieso eens goed bekijken of het stuurhuis wel in het “midden” staat.
En achter of je ze er wel tussen krijgt .
Geen ervaring met sneeuwkettingen. Maar 165 maakt het wel krapper.
Voor kun je met volledige stuuruitslag tegen de wielkast komen. ( Ik zou dat sowieso eens goed bekijken of het stuurhuis wel in het “midden” staat.
Geen ervaring met sneeuwkettingen. Maar 165 maakt het wel krapper.
-
francofiel
- Donateur

Banden in 165 gaan niet passen met sneeuwkettingen. Dat heb ik getest en daarom heb ik banden in de maat 155/80-15 besteld in plaats van 165. De mogelijkheid om kettingen te kunnen monteren is belangrijk, vorig jaar viel er een halve meter sneeuw in 2 dagen 
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Wat moet je met kettingen achter bij een voorwielaandrijver?turbopilot schreef: ↑di 13 jan, 2026 10:06165 breed in combinatie met sneeuwkettingen mocht dat nodig zijn, geen idee of dat past.![]()
Alex
-
francofiel
- Donateur

Het geleverd krijgen van een nieuwe hoofdkoppelingscilinder uit Duitsland van Skandix is een klucht geworden met dank aan de prutsers bij GLS, maar in de tussentijd heb ik wel de koppen kunnen natrekken en de klepspeling daarna ook nog even afgesteld.