Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!
-
francofiel
- Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4: technische update
Tijdens de afgelopen sneeuwperiode heb ik mijn vrouw in onze awd subaru met winterbanden laten rijden. Dat ding is met bijna niets te verslaan onder die omstandigheden. Zelf stap ik dan wel in onze Volvo C70 waar een paar prima maar brede banden onder liggen. Niet te doen. Dat kreng gaat alle kanten op. Dus ben ik in de 96 gestapt, die dan wel is voorzien van zomerbanden. Nieuwe Hankooks…
maar zelfs met die bandjes reed de 96 vele malen beter dan de C70! Reden te meer om te investeren in winterbanden voor de 96, ga ik lekker daar mee op pad als het weer eens gaat sneeuwen.
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Mooi lekker op weg met fatsoenlijk spul. Enige wat me bevreemdt zijn de diverse elektrische aansluitpunten zekeringkast enz.
Voorkomen is beter dan genezen, hier in Frankrijk kom ik nogal eens vage storingen tegen daardoor. Maargoed die rijden dan ook bijna allemaal Renault
Voorkomen is beter dan genezen, hier in Frankrijk kom ik nogal eens vage storingen tegen daardoor. Maargoed die rijden dan ook bijna allemaal Renault
-
MvR
- Geregistreerd lid
Hebben alle zekeringen hetzelfde ampèrage? 8A als ik me niet vergis. Tip voor je tocht naar het buitenland: gebruik wat vaseline om ze tegen oxidatie te beschermen. Jaren '80 waren koud en sneeuwrijk. Uit die winterse ervaring weet ik dat op een of andere manier die contacten gevoelig zijn voor die oxidatie. Met als gevolg dat bijv. je kachelmotor het even niet (meer) doet. Beetje friemelen met de zekering doet wonderen. Maar als het koud is, geen pretje.
Ik herinner me dat mijn eerste 96 na een bakrevisie in protest ging wanneer ik bij kou van 1 naar 2 wilde schakelen. De oplossing was een paar 100m langer in 1 blijven rijden. Dan ging het wel soepel en bleef soepel gedurende de dag. Tot de andere morgen, wanneer het 's nachts gevroren had. Mijn andere 96s hadden dat niet.
Ik herinner me dat mijn eerste 96 na een bakrevisie in protest ging wanneer ik bij kou van 1 naar 2 wilde schakelen. De oplossing was een paar 100m langer in 1 blijven rijden. Dan ging het wel soepel en bleef soepel gedurende de dag. Tot de andere morgen, wanneer het 's nachts gevroren had. Mijn andere 96s hadden dat niet.
-
francofiel
- Donateur

Er horen inderdaad 8A zekeringen in. Ik heb echter een paar vervangen door 16A. Ik zal ze insmeren! 
-
MvR
- Geregistreerd lid
Waarom 16A? Alles moet gewoon draaien op 8A.
Ik ben erg voorzichtig met zwaardere zekeringen; ooit heb ik een net-aangeschafte auto in de fik gehad omdat de vorige eigenaar een soort van 'spijker' als zekering had gebruikt. Hij kon de sluiting niet vinden... Vertelde me dat niet, natuurlijk. De bedrading fikte eerder dan dat de zekering eruit knalde.
Sindsdien verving/vervang ik bij iedere gebruikte klassieke auto direct na aanschaf de zekeringen voor de aangegeven waarde(s). Met een 'now we wait' -gedachte...
Ik ben erg voorzichtig met zwaardere zekeringen; ooit heb ik een net-aangeschafte auto in de fik gehad omdat de vorige eigenaar een soort van 'spijker' als zekering had gebruikt. Hij kon de sluiting niet vinden... Vertelde me dat niet, natuurlijk. De bedrading fikte eerder dan dat de zekering eruit knalde.
Sindsdien verving/vervang ik bij iedere gebruikte klassieke auto direct na aanschaf de zekeringen voor de aangegeven waarde(s). Met een 'now we wait' -gedachte...
-
francofiel
- Donateur

Ik heb 16a zekeringen voor de kachelblower en de verlichting gemonteerd. 8A is krap met halogeen. Met een 16a zal ie niet affikken, met een spijker wel 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Neem vooral een , of leg een reserve doosje vol in de saab. Die torpedo zekeringen zijn niet meer wat het geweest is en veroorzaken bijna altijd de elektrische klachten, zowel bij 96 als bij de 99. 
In de versnellingsbak is vooral in de winter 75W wenselijk .
Andere tip; wil hij niet gemakkelijk in 1 tijdens stilstand, zet hem dan eerst in 2 en dan in 1.
En denk je nog aan een goede tank voor de reserve benzine. Een 96 heeft niet zo’n heel erg grote tank.
Hoe lang nog voordat je gaat, ik zit met smart te wachten op de avontuurlijke foto’s
In de versnellingsbak is vooral in de winter 75W wenselijk .
Andere tip; wil hij niet gemakkelijk in 1 tijdens stilstand, zet hem dan eerst in 2 en dan in 1.
En denk je nog aan een goede tank voor de reserve benzine. Een 96 heeft niet zo’n heel erg grote tank.
Hoe lang nog voordat je gaat, ik zit met smart te wachten op de avontuurlijke foto’s
-
francofiel
- Donateur

Kijk, dat zijn tips waar we iets mee kunnen
Reserve torpedozekeringen heb ik standaard in de auto. Ik koop ze bij voorkeur NOS want de nieuwe die je nu koopt passen slecht (iets te groot vaak) en zijn van bedenkelijke kwaliteit. Dat de tank klein is merk ik, maar er staat zo'n originele zweedse rode reverse tank in de kofferbak. Verder sneeuwkettingen en een winterhoes voor het neusje, de kachelradiateur is gespoeld en er zit een nieuwe kachelkraan in. De motor heeft een verse thermostaat en er zijn dus winterbanden. Ik denk dat het goed gaat komen. Los daarvan staat er een koffer met reserve onderdelen zoals een paar waterslangen, een verdeelkap en een set contactpunten etc, in de kofferbak en een foedraal met boordgereedschap van goede kwaliteit. De bak is gevuld met 80w nu en schakelt daarmee vooralsnog erg goed. Sowieso laat ik de boel bij grote koude altijd even kort warmdraaien, vooral de bak vind dat fijn. Niet langer dan een minuut of 4-5. Ik ga al zo'n 25 jaar met klassieke auto's op wintersport. Van een Citroën DS, jarenlang een SM, daarna een mercedes Heckflosse, een volvo 164, m'n jaguar en nu dan met de Saab. Je moet je gewoon voorbereiden zoals men in de jaren 60 deed, dan komt het goed. Zo heb ik dus ook altijd een kleine acculader mee. Slim inpakken en een beetje aan het gewicht denken, dan past het prima. Ski's op het dak en gaan.
Vertrek: 12 maart
Vertrek: 12 maart
-
MvR
- Geregistreerd lid
Rond 2010 deed ik met mijn TR3A mee aan een Whiskey Trail tourrit. De organisatie was kort in wat ze aanraadden om mee te nemen: "Everything but the kitchen sink!" Maw: zoek zelf maar uit. Iedere auto is anders.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Poah… Citroën SM
, daar kan ik als mede-citrofiel (en BX-eigenaar) alleen maar van dromen. Als het me ooit gegeven is, komt ie er. Al moet ik er zelfs alimentatie voor gaan betalen 
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Heb je die SM nog dan? Met de DS toch de meest begeerlijke citroens.francofiel schreef: ↑ma 26 jan, 2026 11:46Kijk, dat zijn tips waar we iets mee kunnenReserve torpedozekeringen heb ik standaard in de auto. Ik koop ze bij voorkeur NOS want de nieuwe die je nu koopt passen slecht (iets te groot vaak) en zijn van bedenkelijke kwaliteit. Dat de tank klein is merk ik, maar er staat zo'n originele zweedse rode reverse tank in de kofferbak. Verder sneeuwkettingen en een winterhoes voor het neusje, de kachelradiateur is gespoeld en er zit een nieuwe kachelkraan in. De motor heeft een verse thermostaat en er zijn dus winterbanden. Ik denk dat het goed gaat komen. Los daarvan staat er een koffer met reserve onderdelen zoals een paar waterslangen, een verdeelkap en een set contactpunten etc, in de kofferbak en een foedraal met boordgereedschap van goede kwaliteit. De bak is gevuld met 80w nu en schakelt daarmee vooralsnog erg goed. Sowieso laat ik de boel bij grote koude altijd even kort warmdraaien, vooral de bak vind dat fijn. Niet langer dan een minuut of 4-5. Ik ga al zo'n 25 jaar met klassieke auto's op wintersport. Van een Citroën DS, jarenlang een SM, daarna een mercedes Heckflosse, een volvo 164, m'n jaguar en nu dan met de Saab. Je moet je gewoon voorbereiden zoals men in de jaren 60 deed, dan komt het goed. Zo heb ik dus ook altijd een kleine acculader mee. Slim inpakken en een beetje aan het gewicht denken, dan past het prima. Ski's op het dak en gaan.
Vertrek: 12 maart![]()

Deze stond op Soestdijk een aantal jaren terug!
Een C6 is ook een toekomstige klassieker echter ligt dat nu anders ivm de youngtimer regeling en dat een auto na 1987 nooit een status meer krijgt als klassieker…
-
silvandam
- Donateur (3x)

Halleluja in de gloria! Wat een ultieme wagen, zo’n SM. Nooit eerder gezien.
-
menner
- Donateur

Wat bedoel je met "NOS?"francofiel schreef: ↑ma 26 jan, 2026 11:46Kijk, dat zijn tips waar we iets mee kunnenReserve torpedozekeringen heb ik standaard in de auto. Ik koop ze bij voorkeur NOS want de nieuwe die je nu koopt passen slecht (iets te groot vaak) en zijn van bedenkelijke kwaliteit. Dat de tank klein is merk ik, maar er staat zo'n originele zweedse rode reverse tank in de kofferbak. Verder sneeuwkettingen en een winterhoes voor het neusje, de kachelradiateur is gespoeld en er zit een nieuwe kachelkraan in. De motor heeft een verse thermostaat en er zijn dus winterbanden. Ik denk dat het goed gaat komen. Los daarvan staat er een koffer met reserve onderdelen zoals een paar waterslangen, een verdeelkap en een set contactpunten etc, in de kofferbak en een foedraal met boordgereedschap van goede kwaliteit. De bak is gevuld met 80w nu en schakelt daarmee vooralsnog erg goed. Sowieso laat ik de boel bij grote koude altijd even kort warmdraaien, vooral de bak vind dat fijn. Niet langer dan een minuut of 4-5. Ik ga al zo'n 25 jaar met klassieke auto's op wintersport. Van een Citroën DS, jarenlang een SM, daarna een mercedes Heckflosse, een volvo 164, m'n jaguar en nu dan met de Saab. Je moet je gewoon voorbereiden zoals men in de jaren 60 deed, dan komt het goed. Zo heb ik dus ook altijd een kleine acculader mee. Slim inpakken en een beetje aan het gewicht denken, dan past het prima. Ski's op het dak en gaan.
Vertrek: 12 maart![]()
met groet, Tom
-
silvandam
- Donateur (3x)

New old stock. Originele onderdelen en dus geen hedendaagse reproductie.