Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!

1967-1980
menner
Donateur
Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4: technische update

Bericht door menner » wo 04 feb, 2026 13:23

francofiel schreef:
ma 26 jan, 2026 22:47
Ebay, Kleinanzeigen, soms zelfs in een kringloopwinkel. Ze zitten vaak in lampensetjes uit het jaar kruik. Eigenlijk altijd beter dan de meuk die nu nieuw verkocht wordt.
Dat is een heel goeie tip...ik ga nu met een andere blik een kringloop winkel in. Selectieve perceptie heet dat in de psychologie. Dank!!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 04 feb, 2026 14:34

v4 hans schreef:
di 03 feb, 2026 23:37
Fantastisch hoor.
Maar ik lees net het hele verhaal van jouw Jaq. In AMK.
Het lijkt erop dat je twee grote liefdes hebt. :D
Dank! Foto's van het hele avontuur volgen hoor, maar even geduld. We gaan pas half maart op pad..

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 11 feb, 2026 10:11

Mijn 96 was nog voorzien van een 35A Bosch wisselstroomdynamo met een aparte spanningsregelaar. 35A is al niet van deze tijd en een losse regelaar geeft ook wel eens gedoe en storingen. Daarnaast waren de lagers van m'n dynamo echt verrot. Tijd voor actie dus!

Afbeelding

Eerst dat ouwe lijk er uit, da's echt maar 5 minuten werk..
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb besloten om afscheid te nemen van deze dynamo en te moderniseren: een 65A wisselstroomdynamo, ook bosch, maar met een interne regelaar. Met het nummer van de oorspronkelijke dynamo en de afmetingen kwam ik er snel achter dat de dynamo van een Opel uit de jaren 80-90 precies dezelfde afmetingen heeft. Dat is mooi, die kan dus worden gebruikt. De nieuwe dynamo heb ik bij m'n lokale dynamozaak gehaald, van de Bosse in Haarlem. Ik heb gekozen voor een vervanger met een kleine mogelijkheid tot aanpassing.

eerst de pouly van de ouwe bosch afgehaald. Die kon 1 op 1 op de nieuwe. Dat was nodig omdat de pouly van de nieuwe wat te ver naar buiten stond en omdat de koelfan de verkeerde kant op stond.
Afbeelding

Daarnaast moest de nieuwe dynamo iets worden aangepast: de basis is 56mm breed maar de "neus" moest iets verder naar achter om de V-snaar perfect in lijn te zetten met de pouly's van de koelfan, de balansas en de waterpomp. Omdat de nieuwe dynamo aan de achterzijde van de basis van een bus is voorzien kwam dat mooi uit.
Afbeelding

De bus er uit getikt en in de draaibank de rand er afgedraaid. Hierdoor kon ik de bus een stuk verder in de basis persen.
Afbeelding

Nu was de basis natuurlijk te smal geworden, maar geen nood: de dikte die er aan de achterkant af was kon ik met 2 ringen aan de voorkant toevoegen waardoor de basis weer 56mm breed werd maar de neus van de dynamo verder naar achter kwam te staan.

Inbouwen:
Afbeelding
Afbeelding

Starten en hatsikidee, 14,4 volt laadspanning vanaf 1000 toeren :-P+
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 11 feb, 2026 12:46

Kijk, da's een mooie upgrade! En nu ook met General Motors-onderdeeltje in je Saab...

Deze kan wel een mooie 'how to' worden. Misschien op een Fb-pagina?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 11 feb, 2026 13:21

De alternator van een 900 past ook met eenzelfde aanpassing , heb ik 30 jaar geleden in een Sonett gemonteerd.

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » wo 11 feb, 2026 14:43

MvR schreef:
wo 11 feb, 2026 12:46
Misschien op een Fb-pagina?
In de handleidingen op dit forum lijkt me handiger :D
viewforum.php?f=47

Heb geprobeerd het type nummer te lezen op de dynamo maar zelfs met brilletje en "enhance" roepen werd het niet scherp genoeg :oops: :cry:
@francofiel Misschien kan je die nog even toevoegen in je artikel, alvast bedankt

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 11 feb, 2026 20:31

Type dynamo:

BV PSH 135.008.065.010

https://www.auto-onderdelen24.nl/cv-psh/14357196

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 11 feb, 2026 20:32

Ronnes schreef:
wo 11 feb, 2026 13:21
De alternator van een 900 past ook met eenzelfde aanpassing , heb ik 30 jaar geleden in een Sonett gemonteerd.
Die past op de latere V4 motor idd, op de eerste modellen past die niet omdat de spanbeugel net even anders is.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 11 feb, 2026 21:09

Het volgende projectje: de radio... Onder het dashboard hing een aftandse Blaupunkt radio uit het jaar kruik die bovendien stuk was. Met 2500 km in het verschiet is een radiootje wel lekker. Ik heb mezelf dus getrakteerd op de goedkoopste Chinese "retro radio" die ik op Ali Express kon vinden..

Afbeelding

Die heb ik gelijk open gesloopt om te modificeren: ik wilde op het display namelijk een ouderwetse schaalverdeling hebben. Hier heb ik een stickertje voor gescoord.
Afbeelding
Afbeelding

Stickertje er bij:
Afbeelding
Afbeelding

En dan dat ding weer in elkaar zetten en dat ziet er gelijk een stuk beter uit zo
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 11 feb, 2026 21:52

Mooi gedaan met die dynamo! Maar geeft het geen problemen met de riem die gaat klapperen als de dynamo echt aan de bak moet?

Ik heb namelijk eens hetzelfde gedaan met een Renault Estafette. Zat een 18A in, vervangen door een 50A ofzo van een Peugeot 505 die naadloos paste na het overzetten van de poelie. Maar als de accu wat leger was, of met veel elektrisch verbruik, kon ik niet teveel toeren draaien anders ging de v-snaar zo tekeer dat hij eraf kwam. En toeren had je wel nodig met een R4 motortje in een bus van 1200kg. Vrijloop op de dynamo loste het op.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 12 feb, 2026 11:30

Ik heb geen last van een slippende of klapperende V-snaar. Dat heb ik de afgelopen jaren ook nog nooit meegemaakt na een ombouw moet ik zeggen en ik heb tientallen auto's voorzien van een moderne wisselstrooomdynamo met interne regelaar.

Het mooie is dat ik i.p.v. max 13.7 volt laadspanning bij zo'n 3500 toeren nu al vanaf 1200 toeren 14.4 volt laadspanning heb. Met een paar mistlampen, halogeen koplampen, de ruitenwissers en de kachelblower aan gaat er nu geen laadstroomlampje meer branden en zakt de spanning niet meer in. 8)

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 12 feb, 2026 12:49

Mijn 96 heeft dus nog het oude dashboard van metaal, zoals gebruikt tot en met model 1969. Bij die modellen was het mogelijk om een radio in het handschoenenvak in te bouwen. Voor die inbouw heb je een frame nodig met een frontplaat en een zijkant. Dat frame komt achter het deksel van het kastje en in het kastje. Het deksel is al voorbereid, hier haal je een plaatje uit en daar komt dan de radio als het ware doorheen. Ziet er leuk uit, werkt prima, maar kost een half handschoenenvak. Soit.
Bij mijn auto zat de radio, die kapot was, in een bakje onder het dasboard. Prima plek, maar onhandig voor de knieën van de bijrijder en niet origineel. Ik wil m’n radio in dat handschoenenvak, zoals Saab had bedacht. Dus, op zoek naar een frame. En dat frame is echt lastig te vinden! Daarom heb ik zelf maar even wat in elkaar gezet. Ik leg graag uit hoe ik dat gedaan heb.

Begonnen met een tekening maken:
Afbeelding
Afbeelding

Met die tekening, jullie zien hier de definitieve versie, heb ik vervolgens malletjes van karton gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De mallen met plakband in elkaar gezet om een model te krijgen:
Afbeelding

En dan in de auto passen:
Afbeelding
Afbeelding

Met wat bijwerken is dat een prima mal geworden die vervolgens op een stukkie plaat van 0.75mm kon worden overgezet:
Afbeelding

Daarna knippen, zagen, vijlen en zetten in de zetbank en dan weer passen in de auto:
Afbeelding
Afbeelding

Dan het gat voor de radio zelf aftekenen. Let op, de maten zijn afhankelijk wat van je gaat inbouwen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan het moment, de radio passen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou, dat past mooi. Nu het frame in de juiste kleur spuiten
Afbeelding
En dan kan alles als het droog is in de wagen worden ingebouwd.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » do 12 feb, 2026 13:20

Bizar werk weer zeg! Geweldig om te zien wel :wow:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 12 feb, 2026 22:31

Na het werk het frame nog even in de goede kleur kunnen spuiten en na het drogen de zijkant met vilt kunnen afwerken zodat er niets gaan rammelen. Daarna de radio in het frame vastgezet en de boel ingebouwd. Het volgende is ergens een paar speakers wegbeunen zonder gaten te hakken… :lol:

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 12 feb, 2026 23:52

Ooit spotte ik een 96 waarbij de boxen in de 'emmers' vóór de deuren waren verwerkt. De eigenaar had speakerhouders gemaakt die grotendeels leken op de standaard bakken. Ze waren ook op dezelfde manier opgehangen.

Plaats reactie