Saab 96 V4 Project by Jelle

1967-1980
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Saab 96 V4 Project by Jelle

Bericht door 72sonett3 » vr 09 aug, 2013 1:22

Vestasz schreef:...Is dat ook de gene met de brede inlaat?
Ja, jouw 96 is van 1979 (modeljaar 1980) en daar zat origineel de tweetraps Solex op. Het correcte inlaatspruitstuk zit er al op, je kunt er zo weer een Solex op zetten (of een Weber). Soccerballs zouden ook niet misstaan.
De auto heeft ook de correcte grote achterlichten en richtingaanwijzers. Ook de groene bekleding hoort er in. Zo te zien ontbreken alleen de '96GL' badges op de spatborden. Op zich nog een mooie originele 96.
Daarom zou het jammer zijn als je deze auto rood+zwart spuit...

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » vr 09 aug, 2013 11:50

Er zit inderdaad speling op dedruklager arm. Ik heb hem er vanochtend af gehaald, en ik ga kijken of ik hem vanmiddag kan lassen bij mijn oude stagebedrijf. Hebben jullie daarna er een nieuw gat in geboort? Of gefreesd? Of met de vijl op maat gemaakt?

Ik heb bij de autonog allemaal extra onderdelen gekregen. Ook het inlaatspruitstuk van zijn ingebouwde blok in de gele auto. Daar heb ik verderniks aan, maar er zit nog wel een grote carburateur bij. Als ik deze kan ombouwen op dit inlaatspruitstuk ben ik benieuwd hoe hij loopt. En anders op zoeknaar eensolex of een weber.

Die soccerbal velgen zijn erg mooi ja! Jammergenoeg kosten ze ontzettend veel. En ik heb er al 9 velgen + banden bij. 5 orginele velgen met z.g.a. nieuwe vredestein banden, en nog een bredere set velgen, wat de auto een stuk stoerder maakt. Alleen daar zitten 2 versleten banden omheen, de andere zijn nog goed.

Ook heb ik de motorsteunen ingespoten met hittebestendige zwarte verf. Nog even 24 uurwachten endan kan ik ze weer monteren op de motor, met een nieuwe distributierie riem, want deze is nogal versleten,en bovenin ingescheurd.

Gr. Jelle

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 09 aug, 2013 12:36

Vestasz schreef:5 orginele velgen met z.g.a. nieuwe vredestein banden
Als dat nog steeds de banden zijn die erom zaten toen ik Kermit verkocht aan Appie dan is het brandhout. Veel profiel maar droogtescheuren en 100 jaar oud (check de dot code op de banden eens).

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 09 aug, 2013 12:44

Vestasz schreef:Er zit inderdaad speling op dedruklager arm. Ik heb hem er vanochtend af gehaald, en ik ga kijken of ik hem vanmiddag kan lassen bij mijn oude stagebedrijf. Hebben jullie daarna er een nieuw gat in geboort? Of gefreesd? Of met de vijl op maat gemaakt?...
Mijn gaffel had ook te veel speling - een fijne collega heeft het prachtig gelast zoals forummer The Devil's Own V4 het voorstelt: een aluminium as van 12mm in het gat plaatsen (naar voren drukken) en de achterliggende spleet simpel opvullen met lassap :). Directe jump naar de desbetreffende post in het Trollewop topic.

Wel checken dat de twee 12mm gaten precies 'even hoog/diep' liggen, dus dat het druklager er straks niet scheef in zit. Het druklager moet parallel aan de vertikale draaias van de gaffel liggen. Ik had trouwens een nieuw type druklager en moest (heel licht) met een zoetvijl over het randje van de pootjes zodat deze mooi in de 12mm gaten ging.

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » vr 09 aug, 2013 14:51

The Devil's Own V4 schreef:
Drevar schreef:Let wel op dat als je dat druklagerarm laat/gaat lassen, het ding niet per ongeluk wordt verbogen. Kan kennelijk vrij makkelijk gebeuren zonder dat het al te veel opvalt. Ik moest destijds het hele blok weer uitbouwen om het ding in 5 tellen weer in model te buigen, beetje zonde van de tijd :P
Dit heb ik nog niet eerder gehoord of meegemaakt. Wat was er precies verbogen? Als je het blijkbaar zo weer terug kon buigen, was de arm dan (nog) wel sterk genoeg om de krachten van veren van de drukgroep op te vangen?
Het armdeel kwam iets te hoog uit en klemde vast tegen het koppelingshuis, als ik het mij goed herinner. Waarschijnlijk eerder gebeurd bij het uit vijlen in een werkbank dan bij het lassen zelf - ik heb daar zelf niet aan gewerkt. Maar Jota heeft het opgemerkt toen ik ook mijn cilinders niet werkzaam kreeg en hij had het kennelijk wel eens vaker gezien ;)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 09 aug, 2013 20:32

odin1899 schreef:
Vestasz schreef:Ik heb de bak verder niet open gehaald. Ik ga de olie nog wel even vervangen <knip>
Kun je doen, maar echt nodig is het niet (tenzij Appie er nog iets spannends in gemikt heeft). Die olie heb ik begin 2012 nog ververst met Kroon Classic EP 90. Zal sindsdien nog geen 15.000 km gelopen hebben.
EP90 is te dik, door EP75/80 (als ik het goed heb) vervangen, hetzelfde als wat in oudere Citroën- en Peugeotbakken gaat. Een deel van de smering gaat via spatsmering en daar heb je dunne olie voor nodig.

Alex

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » zo 18 aug, 2013 22:07

Hallo allemaal!

Het is de afgelopen week nogal rustig geweest op het gebied van mijn auto werkzaamheden. Ik moest veel werken op de boerderij, dus weinig tijd voor de auto.
De dingen die ik wel gedaan heb, zijn goed gelukt!
Zo heb ik in de motor ruimte alles helemaal schoon gemaakt en vet vrij, en alle roestige plekken behandeld met roest omvormer. Hierdoor roest het niet verder!
De motor ruimte zat echt helemaal vol met bende:
Afbeelding

en zo is het geworden:
Afbeelding

Zelf ben ik erg tevreden met het resultaat!
Ik heb dus de roestige plekken eerst behandeld met div. staalborstels voor op de boormachine en de flex, en uiteindelijk ingesmeert met anti roest:
Afbeelding

Verder heb ik de gespoten motor steunen weer op de motor geschroefd:
Afbeelding

Afbeelding

In de planning stond ook om de carterpan er onder weg te schroeven en de boel helemaal leeg te halen om er zekere van te zijn dat er schone olie in komt. Toen heb ik op kettingen vast gemaakt op het uitlaat spruitstuk en zo de motor opgetakeld, ideaal! :D
Afbeelding

Afbeelding

Maar toen ik de boel er onder weg had geschroefd, kwam ik iets tegen waar ik helemaal niet blij van word, namelijk: stukjes metaal tussen de olie!
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben hiermee naar onze auto garage gegaan, om te vragen of hij mischien wist wat het was (de eigenaar hiervan is helemaal fan van Ford Taunus, en heeft er 2 rijdend, en nog heeeeel veel onderdelen van andere Taunus'sen).
En zo als ik ook al vermoedde, zijn het de krukas lagers. Hij was verbaast dat het blok nog heeft gelopen toen ik hem ophaalde!
Nu is het een poging doen om de kijken welk van de 4 krukas lagers versleten zijn, en of dit er niet te erg aan toe is.

Dus ik ben het weekend even niet blij geweest over de motor :cry:
Maar de week is weer begonnen, en zo heb ik weer nieuwe moed (ingedronken)! :wink:

Gr. Jelle

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » zo 18 aug, 2013 22:44

Ha Jelle,

Pech van die krukas lagers, maar ja als je met een oude auto bezig ben kom je altijd wel wat tegen.

Hoe heb je de motor ruimte zo schoon gekregen. Moet dat ook doen bij die van mij.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 18 aug, 2013 23:12

de motor kan dan wat tegen vallen, maar onder de kap ziet ie voor een groene uit dat bouwjaar er super uit :wink:

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » ma 19 aug, 2013 13:10

@ The Devils Own V4, hoe kan ik die speling controleren?
De linker en de rechterkant van het voorscherm was behoorlijk roestig, maar gelukkig niet helemaal doorgeroest :wink:

@ WIS : de motor ruimte is het beste schoon te krijgen met diesel. Eerst heb ik met een plamuurmes de meeste bende er uit geschept. En met een afwasborstel en diesel de vetlaag laten inweken en ingesmeerd. En uiteindelijk met poetslappen alles afgeveegd en daarna nog een keer ingespoten en met poetslappen schoongemaakt. Als je eenmaal bezig bent gaat het vrij snel. Ik had de hele motor ruimte leeg, dus ik kon (bijna) overal goedbij komen.

Vandaag ben ik de motor ruimte aan het schuren en ik hoop hem vandaag of morgen te primeren.
Ik ben ook blij dat de motor ruimte nog zoo goed is, dus hoef ik hem niet helemaal metaal blank te schuren. Dit scheelt echt veel moeite en tijd!

Jelle

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » ma 19 aug, 2013 13:29

Goed bezig zeg! :D Ik heb destijds benzine gebruikt om mijn motorruim schoon te maken van die keklaag. Het is even wat werk, maar het scheelt een boel als je later eens onder de kap moet zijn. Die roest is vrij typisch, ja :nod:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 19 aug, 2013 18:50

Vestasz schreef:@ WIS : de motor ruimte is het beste schoon te krijgen met diesel. Eerst heb ik met een plamuurmes de meeste bende er uit geschept. En met een afwasborstel en diesel de vetlaag laten inweken en ingesmeerd. En uiteindelijk met poetslappen alles afgeveegd en daarna nog een keer ingespoten en met poetslappen schoongemaakt. Als je eenmaal bezig bent gaat het vrij snel. Ik had de hele motor ruimte leeg, dus ik kon (bijna) overal goedbij komen.Jelle
dat werkt ook het beste, eerst de vetlaag laten weken en het meeste wegwerken
(als het niet teveel is gebruik ik daarvoor wel eens WD 40)

je had daarna de boel nog een keer kunnen inspuiten met dasty, die ontvet dan weer het laatste gedeelte
dasty direct in een dergelijke motorruimte gebruiken geeft niet het beste resultaat. dan is jouw werkwijze beter

dasty is verkrijgbaar bij de wibra, werkt ook goed op de vloerbedekking , zoek maar eens met rechts boven :wink:

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » wo 28 aug, 2013 19:21

Hallo allemaal!

School is jammer genoeg ook weer begonnen, dus dat betekend minder tijd voor de auto :( terwijl er nog genoeg te doen is!
De motor ruimte heb ik helemaal in de primer gezet:
Afbeelding

En toen dat klaar was, de verwarming, nieuwe tweedehands schokdempers voor voor en de remmerij:
Afbeelding

Afbeelding

Dus dat gaat allemaal vlot.
The Devil's Own V4
Voel aan de balansaspoulie of er geen zijdelingse speling op zit. Let op: mocht er geen speling op zitten, dan is dat helaas geen garantie dat de lagers nog goed zijn.
Dat heb ik gedaan ja, en er zat geen speling op!
Maar ik heb zondag weer met een eigenaar van 2 96's gepraat, en die zij dat V4 keiharde blokken waren, maar als eerste de lagers van de balans as er uit gaan idd.
Hoe kan ik deze het beste demonteren zonder de boel te slopen?
Staat dit ook in het werkplaatshandboekje? Daar staat namelijk heeeel veel in en ik kon er niet uitkomen welke pagina ik het kon vinden :-S+
Waar kan ik het beste onderdelen bestellen hiervoor? of kan ik dan beter het blokje zover uit mekaar halen om te kijken hoe het er voor staan en daarna bestellen?

Gr. jelle

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » do 05 sep, 2013 22:36

Die balansaslagers heeft het saabclubmagazijn op voorraad. Zorg ook dat je er een goeie oliepomp in zet, er zijn 2 uitvoerringen een kleine en een wat grotere met iets meer capaciteit. Kun je daar evt een andere veer inzetten (Rein v.d. Velde) is niet verkeerd. Succes,
Gr.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 05 sep, 2013 23:21

Vestasz schreef:... balans as ...Hoe kan ik deze het beste demonteren zonder de boel te slopen?
Vliegwiel er af, balansas met een rubber hamer of blok hout van voren naar achteren uit het blok slaan (nooit met een metalen hamer rechtstreeks op het uiteinde van de as slaan!). Het deksel in de achterkant komt dan mee. Als de as er uit is, kun je de lagers bekijken. Als er gaten in het lagermateriaal zitten, moet je de lagers vervangen. Methoden daarvoor zijn hier op SF al beschreven.

Plaats reactie