Hallo allemaal!
Het is de afgelopen week nogal rustig geweest op het gebied van mijn auto werkzaamheden. Ik moest veel werken op de boerderij, dus weinig tijd voor de auto.
De dingen die ik wel gedaan heb, zijn goed gelukt!
Zo heb ik in de motor ruimte alles helemaal schoon gemaakt en vet vrij, en alle roestige plekken behandeld met roest omvormer. Hierdoor roest het niet verder!
De motor ruimte zat echt helemaal vol met bende:
en zo is het geworden:
Zelf ben ik erg tevreden met het resultaat!
Ik heb dus de roestige plekken eerst behandeld met div. staalborstels voor op de boormachine en de flex, en uiteindelijk ingesmeert met anti roest:
Verder heb ik de gespoten motor steunen weer op de motor geschroefd:
In de planning stond ook om de carterpan er onder weg te schroeven en de boel helemaal leeg te halen om er zekere van te zijn dat er schone olie in komt. Toen heb ik op kettingen vast gemaakt op het uitlaat spruitstuk en zo de motor opgetakeld, ideaal!
Maar toen ik de boel er onder weg had geschroefd, kwam ik iets tegen waar ik helemaal niet blij van word, namelijk: stukjes metaal tussen de olie!
Ik ben hiermee naar onze auto garage gegaan, om te vragen of hij mischien wist wat het was (de eigenaar hiervan is helemaal fan van Ford Taunus, en heeft er 2 rijdend, en nog heeeeel veel onderdelen van andere Taunus'sen).
En zo als ik ook al vermoedde, zijn het de krukas lagers. Hij was verbaast dat het blok nog heeft gelopen toen ik hem ophaalde!
Nu is het een poging doen om de kijken welk van de 4 krukas lagers versleten zijn, en of dit er niet te erg aan toe is.
Dus ik ben het weekend even niet blij geweest over de motor
Maar de week is weer begonnen, en zo heb ik weer nieuwe moed (ingedronken)!
Gr. Jelle