Beter dan het originele pijpje, maar het is het net niet, vandaar die Y die heeft een betere flow.Carroda schreef: ↑do 05 jan, 2023 0:15Mag ik uit de reacties hier stellen dat de 'originele' simmons koehoorn dus niet mooi werkt?
1700 motor reviseren of gebruikt 1500 blok aanschaffen?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: 1700 motor reviseren of gebruikt 1500 blok aanschaffen?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Interessant is dat Saab die oplossing nou niet heeft overgenomen van Ford toen ze de V4s gingen gebruiken.
Laatst onder een 12M kunnen kijken. Y-uitlaat vanaf de beide motorkanten tot halverwege de auto. 'Verzamelen' in een eerste demper, dan naar achteren, waar nog een demper zit (iets groter dan die van een 96). Gewoon, standaard uitlaat. Had Saab ook kunnen doen! De 12M is een voorwielaandrijver en de bodemplaat is net zo vlak als die van een 96.
Het geluid van een 12M is echt anders dan een 96. Ik kan het alleen maar omschrijven dat een 96 met een standaard uitlaat 'rommeliger' loopt dan een 12M.
Laatst onder een 12M kunnen kijken. Y-uitlaat vanaf de beide motorkanten tot halverwege de auto. 'Verzamelen' in een eerste demper, dan naar achteren, waar nog een demper zit (iets groter dan die van een 96). Gewoon, standaard uitlaat. Had Saab ook kunnen doen! De 12M is een voorwielaandrijver en de bodemplaat is net zo vlak als die van een 96.
Het geluid van een 12M is echt anders dan een 96. Ik kan het alleen maar omschrijven dat een 96 met een standaard uitlaat 'rommeliger' loopt dan een 12M.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Aha. I ga (zodra het weer beter is, ofwel, iets warmer) beginnen met m'n 96.turbopilot schreef: ↑do 05 jan, 2023 19:40Beter dan het originele pijpje, maar het is het net niet, vandaar die Y die heeft een betere flow.
Heb er eens simmons uitlaat voor gehaald, vandaar de vraag.
Misschien toch nog eens kijken of ik ergens zo'n 'Y' kan vinden. Momenteel zit de motor er niet in, dus makkelijker als nu om het meteen goed op te bouwen word het niet.
-
redmervand
- Donateur (6x)

De y-stukken worden door Sweedspeed verkocht.
https://sweedspeed.com/product/exhaust ... cl-flange/
https://sweedspeed.com/product/exhaust ... cl-flange/
-
Carroda
- Geregistreerd lid
[]Hmm, grappig, zonder flenzen.. hoe moet je deze er nog op kunnen krijgen?
En de achterkant lijkt volledig onafgewerkt, dus hier moet je zelf iets aan lassen om er een uitlaat op aan te kunnen sluiten.
Iig thx voor de tip. Als 't echt zoveel beter is, is het wel een overweging waard.
En de achterkant lijkt volledig onafgewerkt, dus hier moet je zelf iets aan lassen om er een uitlaat op aan te kunnen sluiten.
Iig thx voor de tip. Als 't echt zoveel beter is, is het wel een overweging waard.
Reden: Quote verwijderd
-
MvR
- Geregistreerd lid
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Ik heb aan het y-stuk een rvs uitlaat laten maken. In eerste instantie met maar één demper, maar dat was toch wat teveel herrie. Later een tweede demper bij laten plaatsen.

-
turbopilot
- Donateur (7x)

Simons (koehoorn) heeft ter hoogte van de bijrijders stoel onder de auto ook een demper.
Dat flex stukje kan wel heel fijn zijn, 9 van de 10 Simons uitlaten kunnen bij 80/90 km/h een verschrikkelijke resonantie geven.
Meestal maak ik zelfs een andere constructie van de rubberophanging
Di diabolo’s zijn te stug.
@turbobakk, wel een lekker strakke bodem zo te zien
Dat flex stukje kan wel heel fijn zijn, 9 van de 10 Simons uitlaten kunnen bij 80/90 km/h een verschrikkelijke resonantie geven.
Meestal maak ik zelfs een andere constructie van de rubberophanging
Di diabolo’s zijn te stug.
@turbobakk, wel een lekker strakke bodem zo te zien
-
MvR
- Geregistreerd lid
Heb je een foto van het alternatief voor diabolo's?
Mijn 95 heeft een standaard uitlaat en ook die maakt rond de 100 km/hr een behoorlijke herrie. Ik broed op een eenvoudige, goedkope oplossing. Een alternatief voor diabolo's kan een eerste stap zijn. (En misschien moet ik ook een flexibel stukje zetten; wel in de diameter van de dunne(re) standaard uitlaat natuurlijk).
Mijn 95 heeft een standaard uitlaat en ook die maakt rond de 100 km/hr een behoorlijke herrie. Ik broed op een eenvoudige, goedkope oplossing. Een alternatief voor diabolo's kan een eerste stap zijn. (En misschien moet ik ook een flexibel stukje zetten; wel in de diameter van de dunne(re) standaard uitlaat natuurlijk).
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

-
turbopilot
- Donateur (7x)

En even uitmeten dat het uitkomt bij de dwarsplat waar de achterbank op licht ( meer massa)
Let op er zit iets van 2 cm verschil tussen nieuwe en oude 96
Let op er zit iets van 2 cm verschil tussen nieuwe en oude 96
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ik herinner me dat ik een jaar of 15 een stuk gereden heb in een helder-blauwe Sonett van iemand in de Achterhoek. Die auto had een dubbele uitlaat (links en rechts) tot onder de achterbumper en de dempers waren volgens mij van een motorfiets. Interessant en wel-klinkend(
) alternatief!!