Pertronix elektronische ontsteking - wie doet er mee?
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
Ja dat vraag ik me ook af... Afgelopen week weer het nadeel van puntjes meegemaakt bij een maatje van me. Hij rijdt Unimog S404.1 met benzine motor en stond na wat gestotter stil langs de weg. Deed niks meer. Hij belde me en het eerste wat ik dan vraag is of de zaak nog vonkt: niks dus. Check je puntjes maar eens dan. Hij eerst zijn broer gebeld en gereedschap gehaald en voor de zekerheid extra puntjes. Bij het eruit halen van de oude puntjes brak het veertje zondar dat hij daar enige druk op uitoefende. Geef mij mijn Petronix maar in die Unimog van me. 3 ton effe wegslepen is geen pretje dus ik heb liever dat ie het blijft doen.
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

-
joost
- Geregistreerd lid
petronix
Als de Petronix ontsteking te warm wordt als het contact aanstaat zonder dat de motor loopt, dan is dat mijn inziens en domme constructie fout.
Het is overigens met een beetje handigheid en een beetje verstand van elektronica wel te beveiliging tegen oververhitting.
Mijn Petronix is onderweg vanuit U.S. naar mij , ik zal terzijnertijd wel eens een simpele beveiliging in elkaar bakken.(dat moet na bijna 41 jaar werkzaam te zijn geweest in de elektronica toch niet zo moeilijk zijn).
Als dat klaar is zal ik dat wel melden op het Forum .
Het is overigens met een beetje handigheid en een beetje verstand van elektronica wel te beveiliging tegen oververhitting.
Mijn Petronix is onderweg vanuit U.S. naar mij , ik zal terzijnertijd wel eens een simpele beveiliging in elkaar bakken.(dat moet na bijna 41 jaar werkzaam te zijn geweest in de elektronica toch niet zo moeilijk zijn).
Als dat klaar is zal ik dat wel melden op het Forum .
-
joost
- Geregistreerd lid
petronix
Ja maar met een ballastweerstand beperk je stroom door de bobine en dat is nu juist niet de bedoeling.
De petronix elektronische onsteking moet een betere vonk leveren en dat doe je niet door de stroom door de bobine te beperken.
Maar dat is wel op te lossen met een tussen trapje tussen de petronix en de bobine , dan hoeft de weerstand er niet tussen.
De petronix elektronische onsteking moet een betere vonk leveren en dat doe je niet door de stroom door de bobine te beperken.
Maar dat is wel op te lossen met een tussen trapje tussen de petronix en de bobine , dan hoeft de weerstand er niet tussen.
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
Tja ik heb nog nooit zo'n onzin gelezen als dit hier. Ik heb al vanaf 2001 een Pertronix unit in mijn Unimog zitten. Geen andere bobine erin en laat ook wel eens mijn contact aanstaan als dat nodig is. Motor loopt veel regelmatiger.
Je moet de zaak wel exact afstellen. Daarna heb je er geen kijk meer naar. Perfect spul.
Tuurlijk gaat er wel eens eentje kapot. Mercedes heeft ook wel eens een maandagmorgen model...
Overigens, de uitleg die jij nu geeft over jou unit (is die origineel Pertronix of zo'n goedkope kloon?) is niet echt aanmoedigend om hem over te nemen.
Je moet de zaak wel exact afstellen. Daarna heb je er geen kijk meer naar. Perfect spul.
Tuurlijk gaat er wel eens eentje kapot. Mercedes heeft ook wel eens een maandagmorgen model...
Overigens, de uitleg die jij nu geeft over jou unit (is die origineel Pertronix of zo'n goedkope kloon?) is niet echt aanmoedigend om hem over te nemen.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Ik rijd nu 3 jaar met een Pertronix ontsteking. Nooit problemen gehad. Ik heb een keer tijdelijk een andere verdeler gemonteerd gehad, met contactpunten, en dan is het verschil pas goed merkbaar. Vooral op hoge(re) toerentallen is de motor met Pertronix veel levendiger.
De meeste bobines hebben primair een weerstand van ongeveer 3 ohm.
Over het aan laten staan van het contact: hier wordt voor gewaarschuwd in de handleiding. De module is hier niet tegen beveiligd, maar daar is de prijs dan ook naar. Onstekingen met beveiliging hiertegen zijn al gauw 2 tot 3 keer duurder, en passen niet in de verdeler maar hebben een aparte stuurmodule.
De Ignitor II van Pertronix is wel beveiligd, maar ik weet niet of die verkrijgbaar zijn voor een V4. Ik vind dat je voor het geld van een gewone Pertronix niet moet zeuren, en dat ene nadeel gewoon voor lief moet nemen.
Prettige feestdagen,
Martien
De meeste bobines hebben primair een weerstand van ongeveer 3 ohm.
Over het aan laten staan van het contact: hier wordt voor gewaarschuwd in de handleiding. De module is hier niet tegen beveiligd, maar daar is de prijs dan ook naar. Onstekingen met beveiliging hiertegen zijn al gauw 2 tot 3 keer duurder, en passen niet in de verdeler maar hebben een aparte stuurmodule.
De Ignitor II van Pertronix is wel beveiligd, maar ik weet niet of die verkrijgbaar zijn voor een V4. Ik vind dat je voor het geld van een gewone Pertronix niet moet zeuren, en dat ene nadeel gewoon voor lief moet nemen.
Prettige feestdagen,
Martien
-
joost
- Geregistreerd lid
petronix
Het is een domme constructie dat een elektronisch app. stuk gaat als het aan blijft staan : je stofzuiger ,je strijkijzer je wasmachine de afwasmachine , je koffieapp. enz enz branden niet door als je ze aan laat staan, daar zijn ze op simpele wijze tegen beveiligd.
En beveiliging bouwen ze ook op maandag gewoon in.
Ik heb bijna 41 jaar elektronische app. ontworpen en gebouwd bij de Rijks
Universiteit Groningen, als je iets ontwerpt en erbij zegt mag niet te lang aanstaan als het niet gebruikt wordt, dan krijg je het advies om een echt ontwerp te maken dat bruikbaar is.
Maar de petronix is zelf wel te beveiligen.
Een bobine met een weerstand van 3 ohm i.p.v. 3.2 ohm zal mijns inziens
geen probleem mogen geven
En beveiliging bouwen ze ook op maandag gewoon in.
Ik heb bijna 41 jaar elektronische app. ontworpen en gebouwd bij de Rijks
Universiteit Groningen, als je iets ontwerpt en erbij zegt mag niet te lang aanstaan als het niet gebruikt wordt, dan krijg je het advies om een echt ontwerp te maken dat bruikbaar is.
Maar de petronix is zelf wel te beveiligen.
Een bobine met een weerstand van 3 ohm i.p.v. 3.2 ohm zal mijns inziens
geen probleem mogen geven
-
joost
- Geregistreerd lid
petronix
Vanmiddag heeft Willeme 1 de Petronix in mijn Saab 95 gezet.
Het was starten en lopen, en na het afstellen van de onsteking door Willeme 1 is het nu vlot starten ook op gas.
Het starten op gas was met de contactpuntjes duidelijk minder goed.
Ik ben hier zeer content mee.
De bobine in mijn Saab 95 heeft een weerstand van 3.2 ohm, er hoeft dus geen weerstand in , wat het systeem alleen maar ten goede komt.
Het was starten en lopen, en na het afstellen van de onsteking door Willeme 1 is het nu vlot starten ook op gas.
Het starten op gas was met de contactpuntjes duidelijk minder goed.
Ik ben hier zeer content mee.
De bobine in mijn Saab 95 heeft een weerstand van 3.2 ohm, er hoeft dus geen weerstand in , wat het systeem alleen maar ten goede komt.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Re: petronix
gefeliciteerd.joost schreef:Vanmiddag heeft Willeme 1 de Petronix in mijn Saab 95 gezet.
Dit is wel bijzonder. Twee Saabjes op 1 dag voorzien van electronische ontsteking. Het is mij vanmiddag ook gelukt. (inclusief het afstellen met de stroboscoop lamp)
Hij loopt er voor mijn gevoel beter op, maar het kan ook aan het nieuwe luchtfilter of het afstellen van de onsteking liggen.