Saab 96 V4 Project by Jelle

1967-1980
Vestasz
Geregistreerd lid

Re: Saab 96 V4 Project by Jelle

Bericht door Vestasz » wo 18 sep, 2013 13:19

Hallo allemaal,
Ik ben van plan om dit setje balansas lagers te kopen. http://www.classicsaabparts.nl/a-193336 ... anaf-1967/ Na geen gehoor te hebben gekregen via de saab club:( Maar is dit een goed setje?

Wel heb ik afgelopen week de motor ruimte in de eindkleur gezet!

Afbeelding

Ik ben erg tevreden met het resultaat! Nu is het de goede onderdelen bij elkaar vinden, en in de goeie volgorde terugzetten in de motor ruimte :P
Ook heb ik het probleem met mijn gaffel opgelost, ik heb op school het gat helemaal dicht gelast en opnieuw geboord, en daarna de ruimer er door heen gehaald. Het zit weer helemaal perfect! Nu nog even op schuren en weer in de verf zetten. Dan kan hij weer terug gebouwd worden!
Toch zit er op het andere pinnetje boven nog speling op, van ongeveer 1 mm. Is dit erg? kan ik hiermee door blijven rijden? of moet ik een nieuw pennetje draaien, zodat er geen speling meer op zit?
Afbeelding

Ik heb het jammergenoeg druk met school, dus is de voortgang niet echt denderend :oops:
Terwijl ik wel graag er mee bezig wil!

Volgende week vrijdag ben ik een dag vrij, dus dan ga ik aan de gang met de balansas lagers!

Gr. Jelle

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » do 19 sep, 2013 11:46

Nee dat weet ik nog niet zeker.. Maar dat is inderdaad wel makkelijk om eerst achter te komen, anders is het zonde dat ik ze dan heb..
Met dat andere pinnetje bedoel ik inderdaad die van het asje naar de hulpcilinder. Onder praktijk kan ik dan wel wat materiaal "gebruiken" voor de auto:P Zolang ik maar een tekening van het onderdeel maak.
Het pinnetje zit er te ruim in..
Afbeelding

Maar dat is zo gefixed!
En zo ziet de opgelaste gaffel er uit:
Afbeelding

WOOOW dat is echt een mooie saab! Die man heeft er echt veel tijd ingestoken :shock:
Ik wil er ook graag andere velgen onder, maar dat lukt jammergenoeg niet door de grote steek van de bouten. Maar het is leuk dat hij er een verloopstukje voor heeft gemaakt!
Ik had deze auto als voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Maar mijn schooldag begint weer. Dus ik zal die kant op!
Bedankt voor de link met de foto's @TheDevil!!

Gr. Jelle

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 19 sep, 2013 12:00

Vestasz schreef:Ik wil er ook graag andere velgen onder, maar dat lukt jammergenoeg niet door de grote steek van de bouten. Maar het is leuk dat hij er een verloopstukje voor heeft gemaakt!
Voor de velgen op die oranje 96 heb je geen verloopstukje nodig, die passen er zonder aanpassingen op.

Als die pen geen speling heeft, kun je de onderkant even 'vastpikken' op de arm.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 19 sep, 2013 15:10

Ze zijn allebei niet oranje ;) De bovenste is Indisch geel en de onderste is Chamotte bruin ;) In de volksmond zal overigens iedereen oranje wel snappen :)

Goed bezig overigens! Wordt een leuke auto denk ik :)

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » do 19 sep, 2013 15:30

Zet even je zonnebril af dan, zeker die FR-82 (wit volgens de RDW) is niet bruin hoor...
Die Brit klopt niet met indisch geel, veel te veel rood er in gemixed.

Dit is indisch geel:
Afbeelding

en dat lijkt toch wel heel hard op de kleur op de FR-82 en op de kleur die onze Jelle gebruikt :)

Later...

Jan

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 19 sep, 2013 16:04

JanJunior schreef:Zet even je zonnebril af
JanJunior schreef:Later...
Oei, word ik me daar even hard gedist... Waarom gelijk dat toontje? Had je je normale bril niet op ( ;) ) en daarom mijn 4 (!) emoticons over het hoofd gezien :?:

Overigens is chamotte bruin ook gewoon oranje en niet bruin. Is gewoon een ongelukkige naamkeuze maar daar kan ik ook niks aan doen.

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » do 19 sep, 2013 16:22

Sorry, mijn reactie was wat lomp. En dat terwijl ik net een nieuwe bril heb :D

Helaas ben ik behept met een ontzettende afkeer van onjuistheden, stellen dat chamottebruin oranje is is er zo eentje.
Ja, ik heb in een vroeger leven professioneel iets met kleur maken van doen gehad, ik weet dus waar ik het over heb :)

Oranje (ook de Saab oranjes uit de jaren 70) is een zuivere mengkleur van rood en geel, chamottebruin is alles behalve dat.
Dat Saab oranje in diverse tinten kenschetst als Indisch geel of sunset yellow (voor de Sonett) is een ander verhaal :)

Genoeg :offtopic: , wat mij betreft is dit podium weer voor Jelle (waarvan ik vind dat ie zeer voortvarend te werk gaat, alle lof)

:O:

Jan

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 19 sep, 2013 17:27

JanJunior schreef:wat mij betreft is dit podium weer voor Jelle (waarvan ik vind dat ie zeer voortvarend te werk gaat, alle lof)
Goede conclusie, laten we het daar op houden.

In de praktijk zijn de meeste overgespoten Saabs qua kleurstelling toch niet meer een originele Saab kleur bij gebrek aan de juiste mengverhouding... En welke tint oranje het ook is, ik vind die foto's in het bos de mooiste tint oranje persoonlijk.

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » di 24 sep, 2013 13:21

Aloha!

Ik ben ook lang op zoek geweest naar de goede kleur oranje die het dichts bij het orgineel zit. Maar die kleurcode is geen RAL code. Dus ik heb van een kleuren waaier de mooiste oranje opgezocht. En ik heb RAL 2011 gekozen. Ik snap best dat er wat verschillende kleuren zijn, en het lijkt allemaal erg op elkaar. Het is ook maar net hoe het licht er op valt. Want binnen bij TL verlichting komt het er heel anders uit dan buiten bij zonlicht.

Op het moment ben ik zo ver met de motor ruimte!

Afbeelding

Het is goed nadenken hoe alles in elkaar heeft gezeten.
Ook ben ik veel oude zelf tappers aan het vervangen voor nieuwe en groteren. Want het gat is vaak te veel versleten zodat de schroef door draait.

Ook heb ik een nieuw pennetje gedraaid, zodat nu de speling weer weg is. De oude was namelijk 7,5 mm geworden de afgelopen 34 jaar. En het was waarschijnlijk 8,5mm! Nu kan de nieuwe er weer 34 jaar tegen aan :)

Afbeelding

Afbeelding
Oud+nieuw

Dus zo gaat het met de auto:P
Gr. Jelle

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 24 sep, 2013 13:31

Vestasz schreef:... lang op zoek geweest naar de goede kleur oranje die het dichts bij het orgineel zit. Maar die kleurcode is geen RAL code.
De naam van de originele oranje Saab kleur is 'indisk gul' met kleurcode Y11, die kan iedere spuiter voor je maken.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 24 sep, 2013 16:58

Valt vies tegen... Met oude kleuren gaat dat vaak niet op. De codes van de 900 classic kunnen ze vaak wel.

Florissilfhout
Geregistreerd lid

Bericht door Florissilfhout » di 24 sep, 2013 16:59

Leuk om mijn oude 96 hier voorbij te zien komen als voorbeeld! :D
Even voor de opheldering, dit is Indisch Geel met kleurcode Y11
Afbeelding

Zoals onze alleskennerophetgebiedvande96 72sonett3 al had opgemerkt :wink:

Veel succes en keep up the good work!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 24 sep, 2013 17:00

Blijft een prachtige (f)oto Floris!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 24 sep, 2013 19:08

en die kleurcode is gewoon spuitklaar te krijgen bij de autolakhandel.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 25 sep, 2013 1:19

Ah dus als ik bijv. een potje R1 (Maroon red, zelfde 'format' kleurcode als Y11) wil laten mengen -let wel: naar fabrieksspecificatie qua kleur en niet zomaar een gok in het wilde weg- moet dat geen probleem zijn? :wink:

Plaats reactie