95 1972 UPDATES
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: 95 1972 (nieuwe Saabliefhebber) UPDATES
Ha Sil, ik zou met electra zeer voorzichtig te werk gaan, zeker als je zelf verbindingen gaat maken. Documenteer goed, maak foto's, zodat je later weet hoe het origineel gezeten heeft.
En eigenlijk moet het origineel gewoon werken zonder extra draadjes of.......Zorg dat je een accuklem los om de accupool hebt liggen als je gaat experimenteren, mocht het mis gaan kan je snel de accu loskoppelen.
En eigenlijk moet het origineel gewoon werken zonder extra draadjes of.......Zorg dat je een accuklem los om de accupool hebt liggen als je gaat experimenteren, mocht het mis gaan kan je snel de accu loskoppelen.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Dank voor de duidelijk uitleg, dit is tussen alle "contactproblematiek" door gelukt!72sonett3 schreef: ↑ma 11 mei, 2020 14:36Zit net boven het rempedaal, samen met de schakelaar voor het remlicht. Halfrond schijfje omhoog schuiven.
viewtopic.php?f=11&t=74434&p=872022#p872022
viewtopic.php?f=11&t=153635&p=1707011#p1707011
viewtopic.php?f=11&t=31228&p=740800#p740800
![]()
-
silvandam
- Donateur (3x)

De klusdag is positief begonnen (geweldig leuk en nuttig tripje naar van der Laan, erg veel Saabjes gezien) en positief geeindigd. Over mijn gemoedstoestand tussen de positieve momenten zal ik mij niet uitlaten... Het positieve einde zal ik toelichten.
Vandaag heb ik bij van der Laan een deurklink voor de achterklep van mijn 95 gekocht. Deze klink was functioneel goed, maar moest verchroomd worden. Door een onhandigheid van mijn klusmaat is deze gebroken...

Deze dingen staan te boek als niet te lassen, dus ik had goed de pest in.
Mijn klusmaat is geen Saabman en was van mening dat het prima kon worden gelast. En verduld
.. het lukt hem. Sterker nog. Hij heeft het goede uiteinde van de nieuwe klink gelast aan het mooie handvat van de oude klink. Het werkt beter dan het eruit ziet, het is erg stevig.

Ik heb de thermostaat succesvol aangesloten, dat maakte mij ook blij.
De nieuwe spanningsregelaar maakt dat mijn accu weer goed oplaadt (13,96 volt), het lampje dat aangeeft dat de accu niet oplaadt brandt nog wel.
Deze vorderingen stemmen mij gelukkig.
Het enige probleem is dat de auto nog steeds niet op 'contact' gaat. Als ik de sleutel op contact draai, blijft het stil op het dashboard. De auto start goed, wanneer de motor loopt werken alle lampjes op het dashboard naar behoren. Ik snap er niets meer van...
Vandaag heb ik bij van der Laan een deurklink voor de achterklep van mijn 95 gekocht. Deze klink was functioneel goed, maar moest verchroomd worden. Door een onhandigheid van mijn klusmaat is deze gebroken...

Deze dingen staan te boek als niet te lassen, dus ik had goed de pest in.
Mijn klusmaat is geen Saabman en was van mening dat het prima kon worden gelast. En verduld
.. het lukt hem. Sterker nog. Hij heeft het goede uiteinde van de nieuwe klink gelast aan het mooie handvat van de oude klink. Het werkt beter dan het eruit ziet, het is erg stevig.

Ik heb de thermostaat succesvol aangesloten, dat maakte mij ook blij.
De nieuwe spanningsregelaar maakt dat mijn accu weer goed oplaadt (13,96 volt), het lampje dat aangeeft dat de accu niet oplaadt brandt nog wel.
Deze vorderingen stemmen mij gelukkig.
Het enige probleem is dat de auto nog steeds niet op 'contact' gaat. Als ik de sleutel op contact draai, blijft het stil op het dashboard. De auto start goed, wanneer de motor loopt werken alle lampjes op het dashboard naar behoren. Ik snap er niets meer van...
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Voor alle duidelijkheid: het contactslot heeft 4 standen, L, G, K en S.
Volgens instructieboekje:
L: Kan alleen bereikt worden als de versnellingspook in achteruit staat. Enkel stadslichten en waarschuwingsknipperlichten werken.
G: Garagestand, alle functies zijn uit behalve stadslichten en waarschuwingskniperlichten. De sleutel kan niet verwijderd worden.
K: Rij-stand. Het hele electrische systeem is ingeschakeld, ook de ontsteking.
S: Start-stand: gele draad krijgt spanning en startmotor draait. Na loslaten sleutel veert het contact terg naar stand K.
Of de motor nu draait of niet zou geen invloed mogen hebben op het al dan niet werken van de overige elektrische componenten. De stroom komt van de accu, via de startmotor naar het contactslot. Bij sleutel in stand K krijgen de zekeringen stroom, als dit niet zo is dan is er iets mis met de aansluitingen op het elektrische gedeelte van het contactslot of een inwendige verbinding doet het niet.
Volgens instructieboekje:
L: Kan alleen bereikt worden als de versnellingspook in achteruit staat. Enkel stadslichten en waarschuwingsknipperlichten werken.
G: Garagestand, alle functies zijn uit behalve stadslichten en waarschuwingskniperlichten. De sleutel kan niet verwijderd worden.
K: Rij-stand. Het hele electrische systeem is ingeschakeld, ook de ontsteking.
S: Start-stand: gele draad krijgt spanning en startmotor draait. Na loslaten sleutel veert het contact terg naar stand K.
Of de motor nu draait of niet zou geen invloed mogen hebben op het al dan niet werken van de overige elektrische componenten. De stroom komt van de accu, via de startmotor naar het contactslot. Bij sleutel in stand K krijgen de zekeringen stroom, als dit niet zo is dan is er iets mis met de aansluitingen op het elektrische gedeelte van het contactslot of een inwendige verbinding doet het niet.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

dat het laadlampje blijft branden, daar was iets mee, ik weet het helaas niet meer, maar het lijkt er verdacht veel op dat het met het andere te maken heeft
-
silvandam
- Donateur (3x)

Op aanraden van een andere 95 eigenaar heb ik de stekkers achter de klokjes goed aangeduwd. Ineens had ik weer contact zonder te starten. Heel vreemd. Ik snap er niets van en ga proberen om orde te scheppen in de electra.
Vandaag een lange proefrit.
Alles werkte goed! De thermostaat deed zijn werk goed en de accu laadde goed op. Toch loon naar werken! Leuk
Vandaag een lange proefrit.
Alles werkte goed! De thermostaat deed zijn werk goed en de accu laadde goed op. Toch loon naar werken! Leuk
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Misschien was het dat dat lampje aanwezig moet zijn voor de goede werking van de dynamo en dat het voldoende vermogen moet zijn (1,2 W dacht ik). Daardoor kun je het gloeilampje ook niet vervangen door een ledje.turbopilot schreef: ↑vr 15 mei, 2020 13:22dat het laadlampje blijft branden, daar was iets mee...
-
turbopilot
- Donateur (7x)

nu je het zegt, volgens mij was het lampje stuk 
-
silvandam
- Donateur (3x)

In grofweg 100 kilometer in de 95 is mij opgevallen dat de motor alles behalve optimaal presteert. Als ik op de snelweg een flinke dot gas geef, komt de auto niet boven de 100km/h uit en laat de auto soms "scheetjes"(=onvolledige verbranding?). Ik heb de tip gekregen de carburateur nogmaals te reinigen omdat het acceleratiekanaal smerig kan zijn. Iemand ervaringen/vermoedens?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Of dat zo is kun je controleren: motor uit, luchtfilter er af, met de hand de gasstang/klep bewegen, als je dan boven in de carburateur kijkt moet je een straaltje benzine uit het dunne gebogen pijpje zien spuiten.
(Gaat dat laadlampje nu uit??)
(Gaat dat laadlampje nu uit??)
-
silvandam
- Donateur (3x)

Het laadlampje gaat uit! Het betreffende klokje heeft een zwakke stekker. Ik denk dat die problemen heeft veroorzaakt. Gaat vervangen worden
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ik zou eerst de ontsteking goed afstellen en dan pas met de carburateur aan de gang.
Ontsteking is makkelijker te controleren is mijn ervaring. Als die goed is, dan pas komt de carb aan de beurt. Je hebt een fomoco carb?
Ontsteking is makkelijker te controleren is mijn ervaring. Als die goed is, dan pas komt de carb aan de beurt. Je hebt een fomoco carb?
-
silvandam
- Donateur (3x)

Dank voor de tips! Zal de ontsteking checken. Betreft een fomoco carburateur, ja
-
turbopilot
- Donateur (7x)

ploffen lijkt op ontsteking
nieuwe bougies , nieuwe bobine en bougie kabels, verdelerkap, rotor, en niet te vergeten de contactpunten en de ontsteking op tijd zetten,
van verkeerde ontsteking tijdstip kan hij ook warmer van worden.
als je de bougies eruit haalt kun je ook de kleur controleren
nieuwe bougies , nieuwe bobine en bougie kabels, verdelerkap, rotor, en niet te vergeten de contactpunten en de ontsteking op tijd zetten,
van verkeerde ontsteking tijdstip kan hij ook warmer van worden.
als je de bougies eruit haalt kun je ook de kleur controleren
-
silvandam
- Donateur (3x)

Ik vermoed dat de motor te weinig benzine krijgt. Het benzinefilter is vrijwel leeg als de motor loopt. Ik heb de benzinepomp reeds vervangen heb alle leidingen schoongeblazen. Wat kan het probleem nog zijn?