'74 Saab 96 opknappen

1967-1980
Carroda
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Carroda » vr 28 okt, 2022 9:12

Mooie Ideeën zo. Ik denk dat ik het deksel zo ga verbouwen dat hij gewoon glad af is. (Maximale ruimte) Mocht dit niet nodig zijn geweest, was het misschien 'jammer' van de extra moeite. maar als het wel net nodig bleek te zijn, sla je jezelf voor de kop dat je het niet hebt gedaan. :lol:

Ook wil ik luchtgeleidingen maken die naast de radiator komen. Met die brede US grille, heb je meer oppervlak, dus even zorgen dat 't maximale aan rijwind door de radiator gaat. Qua Ventilator zat ik gewoon aan een Spal ventilator te denken oid.

(iets in deze trend) https://www.chargertech.nl/ventilator-3 ... J0QAvD_BwE

Een aansluiting op de radiator maken voor een thermo-schakelaar, dan is het volgens mij ook vrij simpel opgelost.

Verder heb ik bij het ophalen van de winterbanden ook een Klokje mee gekregen. Erg leuke 'upgrade' voor het interieur vind ik. Hij loopt momentaan niet, alleen als je hem 'helpt'. Dus ik denk dat hij gewoon vies is, en eens gesmeerd moet worden. Eens kijken hoe dat gaat.

Iig gaat binnenkort de neus er af. De voorspatborden er af, en dan eerst aan de voorkant alle rot wegwerken.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 28 okt, 2022 13:33

Klokje is leuk! Moet ik ook nog eens achteraan.

Ik heb op mijn Engelse auto's (bekend om hun matige koeling...) ook elektrische fans geplaatst. Pacet was mijn favoriete merk, maar dat ik jaren geleden overgenomen door Kenlowe. Wat altijd handig is: een 'override switch' op het dashboard waarmee je handmatig de fan in kunt schakelen. Een ander punt wat je noemt: de brede Amerikaanse grill in combo met de radiator. Het is een goed idee om er een soort van 'tunnel' naar toe te maken waardoor de koeling geforceerd wordt. Ik wilde in mijn eerder-genoemde TR een mooie 'tunnel' van dun aluminium-plaat maken. Totdat ik een TR binnengebracht zag worden die zon alu tunnel had... Een kleine botsing en het alu plaatje was aan de radiatorzijde door de radiator heen gegaan. Rijden was onmogelijk. Ik heb van een soort hardboard -net als het origineel in de TR3A was- een tunnel gemaakt...

Ik zou altijd voor een nieuwe fan gaan en geen oud-Saab-900 model. Die hebben al heel wat kms achter de kiezen

(Op het dashboard van mijn TR zit een override switch uit de voorraad spullen die ik in die tijd van mijn vader erfde; een schakelaar van een Austin die we toen hadden. Leuk detail.)

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 28 okt, 2022 13:57

Ik was van plan om voor die 'Tunnel' een rechthoekige bouw-emmer te vandaliseren. Is volgens mij PP, van ca 1.5-2mm dik. redelijk flexibel, en uiteraard roest-vast.
Maar hier moet ik idd nog even kijken. Waarschijnlijk is het geen gek idee om eerst een keer de koeler op de plek te hebben staan voordat ik hieraan begin. :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 28 okt, 2022 14:23

Goed idee. Flexibel is wel belangrijk.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 28 okt, 2022 14:52

MvR schreef:Klokje is leuk! Moet ik ook nog eens achteraan.
Er staat er nu 1 op Tradera Afbeelding
https://www.tradera.com/item/566280314

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 28 okt, 2022 21:55

Leuk! Enig idee waar die dingen gemiddeld voor worden verkocht? Als ik wil/ga bieden moet ik een beetje een houvast hebben.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 28 okt, 2022 21:58

Deze ging een maandje terug voor €75 weg
Afbeelding
https://www.tradera.com/en/item/343507/ ... m-carousel

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 28 okt, 2022 22:06

2x bedankt:

- Voor je antwoord als referentie v.e. geschikte prijs
- Voor het feit dat ik nu meteen weet of er ook klokken met oranje wijzers zijn. Die moet ik dus hebben.

tondrenthe
Geregistreerd lid

Bericht door tondrenthe » zo 30 okt, 2022 10:44

Volgens mij heeft mede forummer Jota wel een klokje

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » zo 30 okt, 2022 13:04

Luchtgeleiding - feitelijk een op maat gemaakt metalen paneeltje links en rechts van de radiator - zat ook op de eerste V4’s met gaatjesfront. Ik heb die panelen nagemaakt voor mijn tweetakt lange neus uit 1967 (ook met zo’n frontje), met het doel de rijwind richting en door de radiator te dwingen. De radiator van de eerste V4’s is identiek aan die van de tweetakt en is kleiner/anders dan die van de V4’s van vanaf pak ‘m beet 1970. Werkt prima.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 30 okt, 2022 15:28

tondrenthe schreef:
zo 30 okt, 2022 10:44
Volgens mij heeft mede forummer Jota wel een klokje
:headbang2:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 29 nov, 2022 15:56

Alex B schreef:
do 27 okt, 2022 16:12
Zo kan het natuurlijk ook, maar door die tuut te laten zitten kan je net de centimetertjes missen die je nodig hebt om er een electrische ventilator tussen te krijgen.

Alex
Nog even terug naar: "Hoeveel moet ik van het motordeksel weghalen om alles te laten passen?" Ik had hier nog niet op gereageerd omdat ik dacht dat er genoeg ruimte zou zijn. Hier de gemonteerde motor + elektrische fan (merk onbekend) op de radiator gemonteerd. Ruimte zat lijkt me.

Afbeelding

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 06 dec, 2022 17:38

Ik ben inmiddels ook een klein beetje aan de 96 begonnen.. (De andere Saabs werden al meteen jaloers, en wouden ook aandacht..) :oops: Duurt even, maar dan heb je ook wat. (hopelijk.)

Ik heb de voorruit inmiddels vervangen. de gebarsten ruit er uit gedrukt (is daarbij ook nog verder kapot gegaan.) en de nieuwe, die dus op de achterbank lag, gemonteerd. Van de ene kant misschien niet handig als er echt nog wat met de lak moet gebeuren, maar iig zit hij er nu veilig in. Het was wel erg mooi nieuws dat de sponning van de voorruit geheel roestvrij was. :shock:

verder ben ik dus ook eens op onderzoek uit gegaan hoeveel rottigheid er nu daadverkelijk verscholen zit aan de auto.
Afbeelding
Afbeelding

Hier begint een klein hoekje. maar volgens mij hoeft dat alleen geconserveerd te worden.
Afbeelding

Het Hemeltje lijkt ook nog echt top te zijn. (of deze al eens vervangen is?.. )
Afbeelding

Het spatbord links achter heeft wel wat aandacht nodig. (De bestuurdersdeur ook.)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
De kofferbak is volgens mij wel weer erg acceptabel. :D

Maar uiteraard, de neus, waar ook de schade zit, vergt nog iets meer aandacht.
Binnenspatbord aan de bijrijderskant:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Betuurderskant:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Frontaal gezien kun je ook wel zien dat de bijrijderskant nog iets krom is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En er zit rottigheid in de wielkast aan de bestuurderskant:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar dit lijkt me niet zo heel erg schokkend.

Ook heb ik (volgens mij) een oude reparatie gevonden:
Afbeelding
Hij heeft al eens eerger een tik rechts op de neus gehad.

Dan nog een leuke fondst:
Een setje originele Saab kunstof randen (tussen de spatborden etc).
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik alleen erg grappig vind, is dat deze dus Grijs zijn, en niet zwart. :roll: Was dit standaard grijs, of kon men dit kiezen? Ik denk dat ik iig zwarte keder er in maak, dat staat bij een rode auto toch iets netter denk ik.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 06 dec, 2022 20:26

Mijn twee rode (MY 71 en MY 76) hadden beide grijze strips. Mijn gele MY73 heeft grijze strips. En de blauwe 96 die ik hier wel eens postte heeft ook grijze strips. Grijs dus.

Dat de kofferbak nog gaaf is, is een hele opsteker! Da's lastig om te herstellen. Die randen zijn wat dat betreft toch een stuk eenvoudiger.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 06 dec, 2022 21:29

Idd. Heb nog niet echt iets gezien waarvan ik schrok zeg maar. Volgend voorjaar rijdt hij weer denk ik. 😄 (althans, dat is de planning)

Plaats reactie