'74 Saab 96 opknappen

1967-1980
Plaats reactie
Carroda
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door Carroda » wo 01 mar, 2023 9:38

De motor is helemaal uit elkaar gehaald nu. De krukaslagers en drijfstanglagers waren nog als nieuw (dus die zijn een keer vervangen.)
Maar Joop drong er op aan om de krukas er even uit te halen, om ook de balansas en nokkenas er uit te kunnen halen, zodat we alle lagers ook konden bekijken.
Zo gezegd, zo gedaan, en blij om ook. Een van de balansas lagers had een beschadiging in het oppervlak (alsof het toplaagje miste.) En bij een nokkenaslager ook zoiets. (helaas toen geen foto's gemaakt.)
De balansas en nokkenas zelf leken nog wel gewoon goed. (Geen ingelopen nokken.) de lageringen moeten nog opgemeten worden, maar iig nieuwe balansaslagers en nokkenaslagers zullen er dus in komen.
De zuigerveren moeten ook nog nagemeten worden, of deze al een keer vervangen zijn of niet is moeilijk te zeggen. Iig waren de zuigers onder de olieschraapveer bruin, en daar boven gewoon zilverkleurig. dus die heeft z'n werk in ieder geval nog goed gedaan. :D

Het is even kijken of de motor dit weekeind, of volgend weekeind weer in elkaar word gezet. (lig er ook een beetje aan wat we nog tegen komen.) Maar als het goed is gaat het straks weer een top blokje worden.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 02 mar, 2023 13:55

Een beetje goed nieuws, en wat minder goed nieuws.
De cylinderwanden zijn mooi, en de zuigers passen ook nog goed. (blok zelf hoeft dus niet opgeboord te worden.

Afbeelding
Cylinderwnaden een beetje na gehoond.

Afbeelding
De pakkingset was ook binnen had ik van Joop te horen gekregen.

Het minder mooie nieuws is dat de zuigerveren ook op zijn.
Afbeelding

0.55mm zou de slijtagegrens zijn. Deze zitten dus op 0.6mm, dus nieuwe zuigerveren zullen er sowieso in moeten.
Het voordeel wel, dat het blokje straks eigenlijk weer nieuw is dan.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 02 mar, 2023 14:18

Ik heb nog een set nieuwe zuigerveren liggen, voor boring van 91 mm.

Afbeelding

Pb me maar als je ze wil hebben.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 03 mar, 2023 10:13

bedankt voor het aanbod, maar ik zit naar mijn weten nog op een boring van 90mm. Joop meende ook nog zelf een set te hebben liggen, dus maar eens kijken hoe wie wat. Ik zal het iig in 't achterhoofd houden. :thumbup2: (mocht het toch 91mm zijn, en er moet toch iets gehaald worden, is het uiteraard een mooie optie. )

Gisteren is ook het revisiesetje voor de Weber 32/36 gekomen. Dus deze gaat dit weekeind ook eens uit elkaar, helemaal schoonmaken, en weer fris in elkaar zetten, is die ook klaar om op 't blokje te gaan.
Enige wat dan nog geregeld moet worden is een ombouw op gaskabel. Maar ook dat zal wel lukken.

Carroda
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen - Ruitenwissers

Bericht door Carroda » wo 08 mar, 2023 15:16

Ik ben eens begonnen met alle losse onderdelen weer een beetje op de plek te zetten, om te kijken wat ik nog mis.
Nu lijkt het er op dat ik 'iets' mis van de ruitenwissers. Ik heb een setje chrome armen, maar deze zijn met geen mogelijkheid op de spindels te bevestigen.
Het lijkt alsof hier een soort van adapter tussen moet.
Heb ik gewoon niet de goede armen bij het ruitenwissermechanisme wat in de auto zit, of is dit vrij normaal, en mis ik gewoon nog onderdelen? :oops:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 08 mar, 2023 15:48

Laat ik nou naast mijn 95 staan terwijl ik je bericht lees. Snel antwoord = mogelijk dus!

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn van het Engelse merk TEX. Wrs hebben ze ook nog wel de juist wisser-armen op hun site.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » wo 08 mar, 2023 15:51

Volgens mij bedoeld hij niet de wissers aan de armen, maar de armen aan de asjes.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 08 mar, 2023 15:57

Begrijpend lezen... grrrrr. Kan ik ook ff een foto van maken (als ik de koffie op heb)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 08 mar, 2023 16:06

Afbeelding

Afbeelding

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 08 mar, 2023 17:18

Bedoelde idd de armen aan de auto (spindels van het mechanisme.) maar de andere foto is ook zaeker interessant, wnat wiserbladen had ik ook nog niet. :lol:

Maar het lijkt er op dat ik dus idd die ronde bussen mis waar aan de zijkant de bout in zit. Nog maar eens alle dozen en bakjes afstruinen dus. Nu weet ik in ieder geval dat daar dus een adapter tussen hoort. (En niet dat de armen en het mechanisme gewoon niet bij elkaar horen. :oops: )

Straks thuis maar even zoeken. Hartelijk dank voor de info! :D

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » wo 08 mar, 2023 19:38

Kun je ze niet vinden? Ik heb ze wel....

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 08 mar, 2023 20:00

Dit moet je hebben denk ik:

Afbeelding

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 09 mar, 2023 21:08

Daar lijkt het wel op ja! 😄

jota schreef:
wo 08 mar, 2023 19:38
Kun je ze niet vinden? Ik heb ze wel....
Nog niet gevonden idd. Dit weekeind nog eens achter de auto in de garage zoeken. Daar staat nog 1 doos die ik nog niet heb gehad. Maar als t daar niet in zit, zou ik ze idd dus nog moeten kopen.

Carroda
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen - Hoe een 96 bak checken?

Bericht door Carroda » vr 17 mar, 2023 17:07

Morgen ga ik bij Jota langs om die adapters op te halen. Heeft 't beesje straks ook weer ruitenwissers.

Bij het zoeken ook gezien dat 1 buis van de kachel mist, de 'kartonnen' door van het handschoenenvakje behoorlijk in de vernieling geholpen is (zat een radio in gebouwd, en door het gewicht hiervan is die helemaal uitgezakt en vervormd.)
En de deurschakelaar aan de bestuurderskant is afgebroken in het spatbord.

Dus iig nog wat kleingeneuzel is nog nodig.

Binnenkort heb ik m'n blokje weer terug. Een goede koppeling heb ik nog (voor zover ik kan zien.). Nu heb ik de versnellingsbak die in de auto zit, en een losse versnellingsbak. Is er een 'makkelijke' manier om te vergelijken welke van deze 2 bakken in de beste staat is?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 17 mar, 2023 18:44

Dat zijn wel vragen die je rustig bij Johan over de schutting kunt gooien voor een perfect antwoord!

Plaats reactie