'74 Saab 96 opknappen

1967-1980
Plaats reactie
Carroda
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen - ruitenwisser as afdichting

Bericht door Carroda » zo 02 apr, 2023 16:45

Mij is opgevallen dat de rubbers die om de assen van het ruitenwissermechaniek wat droogtescheurtjes hebben.
Gezien deze onder het dashboard uit komen ben ik hier wel bang voor lekkage, en zou deze graag vervangen.
Alleen ben ik deze dus nog niet als onderdeel tegen gekomen. (Bij Skandix)
Word hier gewoon een stukje slang o.i.d. voor genomen, of kijk ik ze over het hoofd? (Of zijn deze gewoon niet te krijgen?)

Iig ben ik begonnen met de karosserie. Zit wel iets meer werk aan dan gehoopt,.. maarja, met 49 jaar valt dat te verwachten. Binnenkort gaat het laswerk maar eens beginnen. 😅 (gebeurt alles buiten.. dus het was even wachten tot het weer beter werd.)

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen

Bericht door V4liefhebber » zo 02 apr, 2023 17:29

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » zo 02 apr, 2023 22:16

Top, die kende ik nog niet. :lol:
Even het een en ander besteld aan rubbers en prut. (Zal ongetwijfeld nog wel meer bij komen.)

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 02 apr, 2023 23:11

Die staat anders gewoon in het lijstje met leveranciers hier op het forum.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 03 apr, 2023 10:34

[]

Er staat zoveel hier op het forum, moet je het ook maar net weten te vinden.
Heb genoeg gezocht naar de onderdelen zelf, dat ergens misschien een lijst met meer verkopers staat, om daarvan dan de webshop ook door te pluisen of deze het specifieke onderdeel misschien wel hebben,..

In ieder geval ben ik gisteren nog weer met de 96 bezig geweest. de roestplekken die overal wel zitten blank geschuurd, en in de Tarrox gezet.
helaas is het plaatwerk achter de bestuurdersdeur ook op 2 plaatsen doorgeroest.
Ook zat er in de bodenplaat die onder de bak zit, vlak bij de bevestiging van de stabi ook een gaatje. En de astunnel aan de bestuurderskant.
Plus de front schade (binnenspatbord aan beide kanten.)
Al met al zit er dus wel een beetje wat aan karosseriewerk aan te komen.

De 15e gaat het blokje weer helemaal in elkaar. Daar heb ik ook wel echt zin aan.

Een paar plaatjes hoe het er nu even bij staat:
Afbeelding
(Ja, het Front heeft een andere kleur dan de rest van de auto. :lol: Mja, de spatborden zijn ook nog geel, dus dat zal de kleinste zorg nog zijn.

Afbeelding
[/img]https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... de66fb.jpg[/img]
De bestuurderskant heeft duiderlijk de meeste aandacht nodig.

Afbeelding
Motor onderdeeltjes opnieuw gegalvaniseerd.

Afbeelding
En Joop had de nieuwe waterpomp alvast even op het deksel gemonteerd. (Heb er een van hem over kunnen nemen zonder fan lager! superblij mee. :D )

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 19 mei, 2023 23:14

Ben deze week (einderlijk) met de karosserie begonnen.
De astunnel aan de bestuurderskant was er helaas toch best ernstig aan toe.
Heb alleen de binnenste gaten voor de onderste draagarm kunnen laten zitten helaas. De rest was allemaal gaar. :shock:

Afbeelding

Zelf alle plaatjes met een kartonnetje uitmeten en testen.
Dan met t zetbankje etc de boel vouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het begin is er nu iig. 't moet ook nog iets meer afgewerkt worden, maar dan begint het er toch ook aardig op te lijken.
Alle plaatjes zijn uit vlakke plaat zelf gemaakt met een klein aambeeldje & hamer, en dat kleine zetbankje. Vind dat t daarvoor ook nog best aarfig gelukt is. 😁

Roel95
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen - Bakken & Braden

Bericht door Roel95 » vr 19 mei, 2023 23:22

Zeker mooi gelukt !!! Met beperkte middelen kun je er best nog een prima resultaat van maken, zoals hier! :applause:

Carroda
Geregistreerd lid

Re: '74 Saab 96 opknappen - koppeling vraag

Bericht door Carroda » di 13 jun, 2023 12:27

Vrijwel al het laswerk is nu klaar. De wielophanging links voor zit ook weer in elkaar. (Nieuwe aandrijfashoezen, stuurhoes, wiellager)

Stuurhoes aan de bijrijderskant moet ik nog vervangen.

Maar ik heb een probleempje gevonden met de koppeling.
Wr zit nu olie in het reservoir, maar de slave cilinder beweegt helemaal niets. Kan dit puur een kwestie van ontluchten zijn, of is er dan nirmaliter iets stuk?

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » di 13 jun, 2023 12:57

Als de auto lang heeft stil gestaan zou ik beide cilinders vervangen of reviseren.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 30 jun, 2023 8:42

Heb idd beide cylinders gereviceerd. De zuiger van de slave cylinder heeft een vrij groot oppervlak waarop deze tegen de cylinderwand aan zit, en deze had wat donkere verkleuringen, en zat een beetje vast.
Ook zat de master cylinder niet goed in elkaar. (aan het eind van de plunjer hoort een verende ring te zitten, hier zat gewoon een vlakke ring. Dus kan me voorstellen dat het dan niet meehelpt om het systeem te ontluchten (i.e. nieuwe olie naar de slave cylinder te voeren.)

Ontluchten ging op zich best prima. De grote spuit, met een rubber op het koppelings reservoir gezet, en hiermee lichte overdruk gegeven. dan beneden de ontluchtingsnippel los, en wachten tot er alleen olie uit komt.
Druklager maakt nu een slag van ca. 1cm. Dus de koppeling lijkt weer te werken. :D

Als het goed is kan ik vandaag de motor weer ophalen. Dat word hoe dna ook spannend. Deze gaat er morgen in, dus wellicht dit weekeind de eerste startpogingen.

Ook wil ik in ieder geval de versnellingsbakolie verversen. Welke olie zouden jullie hiervoor aanraden? (En hoeveel? Hier heb ik wisselende verhalen over gelezen tot nu toe. dat ze later besloten hebben dat er toch maar iets meer olie in de bak moet, dan de originele overloopstop/vulstop toe laat.

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » vr 30 jun, 2023 13:22

1,7 liter 80W90 Mineraal olie. 75 W 90 kan evt ook

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 30 jun, 2023 20:41

Check! Exact 1,7 liter er in... je wil niet weten wat voor lol je gaat hebben als er je er (veel) meer in doet! #hoeweetikdat

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 05 jul, 2023 16:57

Misschien word het ook eens tijd voor wat plaatjes.. :roll:

Motor, weer helemaal gaaf en Shiny. (Alleen de klepdeksels worden nog vervangen. Deze zijn even tijdelijk. Die er op komen zijn Zwafelgeel gespoten. )
Afbeelding

Koppeling uitgelijnd, zodat 't beesje ook in de bak past.
Afbeelding

Blokje op z'n plek.
Afbeelding

Uitlaatpoorten zijn iets groter dan origineel.
Afbeelding

Met het frontje ervoor was ook gelukkig vrij vlot duidelijk dat we geen ruimtegebrek hadden achter de koeler.
Afbeelding

De inlaat waar de carburateur in de lengte op staat, bracht uiteraard ook wat uitdagingen met zich mee. De verdelerkap zat nu strak onder de choke. (Welke al omgebouwd is naar een hand-choke.) Na even wat nameten, blijkt dat de verdelerkap van een 900ng 2.0/2.3i ook gewoon 1:1 zou moeten passen.
Et voilla, ruimte probleem opgelost. :D
Afbeelding

NU nog even uitmeten hoe lang de nieuwe V-snaar moet zijn, gezien ik ja nu geen fan meer hoeft aan te drijven.
De eerste prutteltjes heeft de motor iig al gedaan. (Spuit met benzine aan de leiding, enmet de hand de carb bedienen.
Volgende stappen zijn de uitlaat er aan, een andere aansturing voor de carburateur. en het koelsysteem aansluiten.
Dan zou die, voor zover ik weer alweer moeten kunnen rijden.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » wo 05 jul, 2023 17:02

Ziet er strak uit!

Wat is het voordeel van de anders geplaatste carburateur?

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 05 jul, 2023 17:19

Wat Joop (Diegene die ze heeft gegoten.) ervan zegt, is dat door de kortere, en meer symetrische kanalen, De gasrespons beter is van 't blokje. (Met de originele inlaat, heb je een brede kamer in het midden, die in het midden naar de voorste en achterste cylinders gaat, dan weer naar buiten naar de inlaatkleppen.
Bij die in de lengte geplaatst, heb je 1 grote holte waar de carb op staat, en voor en achter hiervan direct de kanalen naar de inlaatkleppen. Dus zou theoretisch bij volgas ook wat moeten helpen.

Of het geen idee of het echt een super merkbaar verschil uit gaat maken. (hoop van wel uiteraard.) gezien ik de originele inlaat nooit gereden ben. :roll: Maar ik vond het idee wel gaaf, gewoon iemand die zelf een (halve) inlaatbrug giet. :D Gezien de auto toch hobby is, experimenteer ik natuurlijk graag een beetje.

Plaats reactie