Gevonden in een oude schoenendoos
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Erg leuke foto om zo terug te blikken. Mijn eerste auto was een Renault 4, ben opgegroeid op de achterbank van een Daf 33, later 44 en Volvo 343. Een van m'n eerste ritjes alleen in een auto was begin '86 in de Mercedes van vrienden van m'n ouders. Bij ons op bezoek gooide hij de sleutels naar me toe met de mededeling dat ik maar eens een stukje moest gaan oefenen. Hij reed altijd behoorlijke nieuwe auto's en wat me vooral is bijgebleven was het vertrouwen dat er niks geks zou gebeuren. Dat deed het ook niet al was dat meteen ook m'n laatste keer achter het stuur van een Benz.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Mooi verhaal ook! Niet verwonderlijk dat op een auto-gerelateerd forum als dit hier, dit soort verhalen naar boven komt. Je groeit er niet alleen mee op, je bent er ook mee verbonden!
Toen ik een jaar of 18 was, woonden mensen met jonge kinderen naast ons. En ze hadden ook een dikke portemonnee. Ik paste daar regelmatig op. Liet me niet betalen in guldens, maar ik mocht in het weekend hun auto meenemen als ik 's avonds uit wilde. En ik hoefde niet te tanken. De buurman was net zo'n figuur als die jij beschreef: sleutels op tafel en veel plezier.
Mijn ouders waren verhuisd (en ik ook...) vanuit het westen vh land, naar landelijke gebied op de grens van Salland en Twente. Dus reed ik door het Twentse land met een groene Ford Granada station; een enorme auto met een dikke, dikke motor. En later met een Benz 240D. Ik: 18, 19 jaar. Dat jaar begon ik ook te koerieren voor de buurmans bedrijf. Spullen wegbrengen achterin die hectare-grote Granada en met een aanhanger achter de Benz. Mooi vakantiewerk was dat!
En zo komen er weer herinneringen boven.
Toen ik een jaar of 18 was, woonden mensen met jonge kinderen naast ons. En ze hadden ook een dikke portemonnee. Ik paste daar regelmatig op. Liet me niet betalen in guldens, maar ik mocht in het weekend hun auto meenemen als ik 's avonds uit wilde. En ik hoefde niet te tanken. De buurman was net zo'n figuur als die jij beschreef: sleutels op tafel en veel plezier.
Mijn ouders waren verhuisd (en ik ook...) vanuit het westen vh land, naar landelijke gebied op de grens van Salland en Twente. Dus reed ik door het Twentse land met een groene Ford Granada station; een enorme auto met een dikke, dikke motor. En later met een Benz 240D. Ik: 18, 19 jaar. Dat jaar begon ik ook te koerieren voor de buurmans bedrijf. Spullen wegbrengen achterin die hectare-grote Granada en met een aanhanger achter de Benz. Mooi vakantiewerk was dat!
En zo komen er weer herinneringen boven.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Assen, Industrieweg/Fokkerstraat, 1972.
Ik denk een Saab 93.

Foto van https://www.facebook.com/share/p/es5hjQZdykCyuMmr/
Ik denk een Saab 93.

Foto van https://www.facebook.com/share/p/es5hjQZdykCyuMmr/
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Heel mooi topic, prachtige foto’s.
Als het mag vul ik aan met enkele beelden uit mijn kindertijd.
Met mijn mama bij onze 95 (jaren 70)



Onze 99 ergens op reis.

Als het mag vul ik aan met enkele beelden uit mijn kindertijd.
Met mijn mama bij onze 95 (jaren 70)



Onze 99 ergens op reis.

-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Mooi! Goede plek voor dat mistachterlicht naast dat kleinere Belgische kenteken Zit daar goed beschermd. En die 99: prachtig tijdsbeeld met een VW Ponton ook op de foto en die Ban-de-bom-sticker achterop.
Dank!
Dank!
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Hadden jullie de 95 en 99 tegelijkertijd of heeft de 95 de 99 vervangen (de 95 heeft reeds de toen nieuwe nummerplaten met 6 karakters)?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Iets dergelijks vroeg ik me af. Zo ver ik weet, hoort een Belgisch kenteken bij een persoon / de eigenaar en gaat hetzelfde nummer 'mee' naar de volgende auto. Klopt dat? Was dat toen ook al zo?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Ja, dat is zo en is - voor zover ik weet - altijd zo geweest. Af en toe kom je nu nog auto’s tegen met een nummerplaat met 5 karakters. Sinds de invoering van het Europese formaat in 2010 zijn we verplicht bij aanschaf van een nieuwe/andere auto de nieuwe nummerplaat met 7 karakters te voeren en moet de oude dus ingeleverd worden. Sommigen zijn zo gehecht aan “hun” oude nummerplaat dat ze er € 1000 voor over hebben en die oude combinatie als gepersonaliseerde plaat aanvragen.
Als je nu een oude combinatie (5 of 6 karakters) ziet, staat die auto op naam sinds 2010 of vroeger óf is de plaat gepersonaliseerd.
Als je nu een oude combinatie (5 of 6 karakters) ziet, staat die auto op naam sinds 2010 of vroeger óf is de plaat gepersonaliseerd.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Dank! Het wordt tijd dat we in NL ook gepersonaliseerde platen mogen voeren. Vooral die geïmporteerde oudjes met een nieuwe plaat vind ik heel lelijk en absoluut niet passend.
Overigens reed ik deze week achter een Belgisch kentenen: 'O 000 00' Waarbij ik er van uitga dat de eerste 'O' een letter is en de rest cijfers.
Overigens reed ik deze week achter een Belgisch kentenen: 'O 000 00' Waarbij ik er van uitga dat de eerste 'O' een letter is en de rest cijfers.
-
op
- Donateur (4x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Toyota of Datsun?Marius0404 schreef: ↑vr 11 okt, 2024 7:49nu nog de vraag, wat er voor de Peugeot staat. Lijkt wel iets Amerikaans.
-
op
- Donateur (4x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Geweldig mooie 99 en superleuk vredesteken op een mooi plekje!
-
hermank
- Donateur (7x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Wat een buitengewoon fraai beeld ( en kleuren!)
-
op
- Donateur (4x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Ik was op dit forum op zoek naar oude plaatjes van mijn 900 1984 T16 SE, en kwam mijn voorsteltopic uit 2005 tegen: viewtopic.php?f=23&t=4080
Daar lees ik terug dat wij toen een Saab galerij hadden waar je foto's van je auto kon uploaden. Weet iemand waar die gebleven is? Dat is inmiddels ook een mooie ouwe doos natuurlijk....
Daar lees ik terug dat wij toen een Saab galerij hadden waar je foto's van je auto kon uploaden. Weet iemand waar die gebleven is? Dat is inmiddels ook een mooie ouwe doos natuurlijk....
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Ik herinner me dat we wel eens in een hele supermarkt aan bbq-spullen achterin je 9-5 Estate hebben vervoerd op weg naar de Roompot. Goede oude tijden. Daar heb ik geen foto van, denk ik. Zal eens goed zoeken.
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Re: Gevonden in een oude schoenendoos
Ja, dat klopt. De 99 werd vervangen door de 95. Mijn ouders zijn muzikanten en vervoerden dikwijls veel muziekmateriaal, daarvoor was de 95 erg goed geschikt.Ronnes schreef:Hadden jullie de 95 en 99 tegelijkertijd of heeft de 95 de 99 vervangen (de 95 heeft reeds de toen nieuwe nummerplaten met 6 karakters)?
Over de nummerplaten: de SM- nummerplaat is inderdaad de oudste. Als je iemand met een nummerplaat met twee letters ziet rijden, dan weet je: die is heel oud.
In België blijft de nummerplaat (kenteken) bij de persoon, niet bij de auto.