Gevonden in een oude schoenendoos

1967-1980
Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door Oelo74 » za 12 okt, 2024 7:14

Erg leuke foto om zo terug te blikken. Mijn eerste auto was een Renault 4, ben opgegroeid op de achterbank van een Daf 33, later 44 en Volvo 343. Een van m'n eerste ritjes alleen in een auto was begin '86 in de Mercedes van vrienden van m'n ouders. Bij ons op bezoek gooide hij de sleutels naar me toe met de mededeling dat ik maar eens een stukje moest gaan oefenen. Hij reed altijd behoorlijke nieuwe auto's en wat me vooral is bijgebleven was het vertrouwen dat er niks geks zou gebeuren. Dat deed het ook niet al was dat meteen ook m'n laatste keer achter het stuur van een Benz.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door MvR » za 12 okt, 2024 9:17

Mooi verhaal ook! Niet verwonderlijk dat op een auto-gerelateerd forum als dit hier, dit soort verhalen naar boven komt. Je groeit er niet alleen mee op, je bent er ook mee verbonden!

Toen ik een jaar of 18 was, woonden mensen met jonge kinderen naast ons. En ze hadden ook een dikke portemonnee. Ik paste daar regelmatig op. Liet me niet betalen in guldens, maar ik mocht in het weekend hun auto meenemen als ik 's avonds uit wilde. En ik hoefde niet te tanken. De buurman was net zo'n figuur als die jij beschreef: sleutels op tafel en veel plezier.

Mijn ouders waren verhuisd (en ik ook...) vanuit het westen vh land, naar landelijke gebied op de grens van Salland en Twente. Dus reed ik door het Twentse land met een groene Ford Granada station; een enorme auto met een dikke, dikke motor. En later met een Benz 240D. Ik: 18, 19 jaar. Dat jaar begon ik ook te koerieren voor de buurmans bedrijf. Spullen wegbrengen achterin die hectare-grote Granada en met een aanhanger achter de Benz. Mooi vakantiewerk was dat!

En zo komen er weer herinneringen boven.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door 72sonett3 » wo 30 okt, 2024 11:11

Assen, Industrieweg/Fokkerstraat, 1972.
Ik denk een Saab 93.

Afbeelding

Foto van https://www.facebook.com/share/p/es5hjQZdykCyuMmr/

Gebruikersavatar
davidvb
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door davidvb » vr 06 dec, 2024 8:21

Heel mooi topic, prachtige foto’s.
Als het mag vul ik aan met enkele beelden uit mijn kindertijd.

Met mijn mama bij onze 95 (jaren 70)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze 99 ergens op reis.

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door MvR » vr 06 dec, 2024 8:59

Mooi! Goede plek voor dat mistachterlicht naast dat kleinere Belgische kenteken Zit daar goed beschermd. En die 99: prachtig tijdsbeeld met een VW Ponton ook op de foto en die Ban-de-bom-sticker achterop.

Dank!

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door Ronnes » vr 06 dec, 2024 12:21

Hadden jullie de 95 en 99 tegelijkertijd of heeft de 95 de 99 vervangen (de 95 heeft reeds de toen nieuwe nummerplaten met 6 karakters)?

MvR
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door MvR » vr 06 dec, 2024 12:53

Iets dergelijks vroeg ik me af. Zo ver ik weet, hoort een Belgisch kenteken bij een persoon / de eigenaar en gaat hetzelfde nummer 'mee' naar de volgende auto. Klopt dat? Was dat toen ook al zo?

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door Ronnes » vr 06 dec, 2024 13:39

Ja, dat is zo en is - voor zover ik weet - altijd zo geweest. Af en toe kom je nu nog auto’s tegen met een nummerplaat met 5 karakters. Sinds de invoering van het Europese formaat in 2010 zijn we verplicht bij aanschaf van een nieuwe/andere auto de nieuwe nummerplaat met 7 karakters te voeren en moet de oude dus ingeleverd worden. Sommigen zijn zo gehecht aan “hun” oude nummerplaat dat ze er € 1000 voor over hebben en die oude combinatie als gepersonaliseerde plaat aanvragen.
Als je nu een oude combinatie (5 of 6 karakters) ziet, staat die auto op naam sinds 2010 of vroeger óf is de plaat gepersonaliseerd.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door MvR » vr 06 dec, 2024 14:26

Dank! Het wordt tijd dat we in NL ook gepersonaliseerde platen mogen voeren. Vooral die geïmporteerde oudjes met een nieuwe plaat vind ik heel lelijk en absoluut niet passend.

Overigens reed ik deze week achter een Belgisch kentenen: 'O 000 00' Waarbij ik er van uitga dat de eerste 'O' een letter is en de rest cijfers.

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door op » vr 06 dec, 2024 17:58

Marius0404 schreef:
vr 11 okt, 2024 7:49
nu nog de vraag, wat er voor de Peugeot staat. Lijkt wel iets Amerikaans.
Toyota of Datsun?

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door op » vr 06 dec, 2024 18:01

davidvb schreef:
vr 06 dec, 2024 8:21

Afbeelding
Geweldig mooie 99 en superleuk vredesteken op een mooi plekje!

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door hermank » vr 06 dec, 2024 19:27

davidvb schreef:
vr 06 dec, 2024 8:21


Onze 99 ergens op reis.

Afbeelding
Wat een buitengewoon fraai beeld ( en kleuren!)

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door op » ma 09 dec, 2024 19:15

Ik was op dit forum op zoek naar oude plaatjes van mijn 900 1984 T16 SE, en kwam mijn voorsteltopic uit 2005 tegen: viewtopic.php?f=23&t=4080

Daar lees ik terug dat wij toen een Saab galerij hadden waar je foto's van je auto kon uploaden. Weet iemand waar die gebleven is? Dat is inmiddels ook een mooie ouwe doos natuurlijk....

MvR
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door MvR » ma 09 dec, 2024 21:39

Ik herinner me dat we wel eens in een hele supermarkt aan bbq-spullen achterin je 9-5 Estate hebben vervoerd op weg naar de Roompot. Goede oude tijden. Daar heb ik geen foto van, denk ik. Zal eens goed zoeken.

Gebruikersavatar
davidvb
Geregistreerd lid

Re: Gevonden in een oude schoenendoos

Bericht door davidvb » di 10 dec, 2024 8:10

Ronnes schreef:Hadden jullie de 95 en 99 tegelijkertijd of heeft de 95 de 99 vervangen (de 95 heeft reeds de toen nieuwe nummerplaten met 6 karakters)?
Ja, dat klopt. De 99 werd vervangen door de 95. Mijn ouders zijn muzikanten en vervoerden dikwijls veel muziekmateriaal, daarvoor was de 95 erg goed geschikt.

Over de nummerplaten: de SM- nummerplaat is inderdaad de oudste. Als je iemand met een nummerplaat met twee letters ziet rijden, dan weet je: die is heel oud. Afbeelding
In België blijft de nummerplaat (kenteken) bij de persoon, niet bij de auto.

Plaats reactie