Poll: Welke benzine rijdt jouw Saab het liefst?

1967-1980
Plaats reactie
LeoR

Poll: Welke benzine rijdt jouw Saab het liefst?

Bericht door LeoR » za 07 jan, 2006 23:14

Als aspirant Saab rijder vraag ik mij af welke benzine een 96, of jouw favoriet, nou het liefst lust?

Kun je je carburateur afstellen op 95 en op 98 octaan? En wat zijn de gevolgen?

Moet je loodvervanger gebruiken?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Poll: Welke benzine rijdt jouw Saab het liefst?

Bericht door 72sonett-III » zo 08 jan, 2006 0:26

LeoR schreef:Als aspirant Saab rijder...
In het handboekje van de '77 95/96 (met Solex 32/32 TDID) staat dat er minimaal 97 oktaan in moet.
In het boekje van de 1972 Sonett (met Fomoco) staat minimaal 94 oktaan, daar staat ook in dat bij regelmatig gebruik van loodvrije benzine schade aan kleppen en -zetels kan ontstaan.

Ik gebruik 98 oktaan benzine en loodvervanger (voor zover de koppen niet zijn omgebouwd).

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 08 jan, 2006 10:40

Mijn 96 gebruikt altijd 98 als octaangehalte, en dat loodvrij. Zes jaar geleden heb ik het blok laten reviseren en meteen de koppen laten ombouwen op loodvrij.
Mijn 95 lust het liefste gas, daar loopt zij perfect op. Op benzine (98) loopt zij in de lage toeren niet zo lekker, dan is er soms wat gestotter. Ik heb nog nooit de moeite genomen om dit uit te zoeken daar ik zelden op benzine rij.

LeoR

Bericht door LeoR » zo 08 jan, 2006 12:54

Ik tank nu 95, zonder loodvervanger, de moter draait rustig en stabiel. Dus 95 lijkt me geen probleem.
Als ik loodvervanger ga gebruiken, hoeveel moet ik dan toevoegen per tank?

Hoe kan ik erachter komen of de koppen zijn omgebouwd?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 08 jan, 2006 14:15

LeoR schreef:loodvervanger... hoeveel moet ik dan toevoegen per tank?
Staat op de verpakking.
Hoe kan ik erachter komen of de koppen zijn omgebouwd?
Door een kop er af te halen en te kijken of er aparte klepzittingen ingeperst zitten. Soms worden er ook aparte klepgeleiders gemonteerd, zoals in mijn '79 96 op LPG, die kun je zien als je het kleppendeksel er af haalt.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 08 jan, 2006 14:17

sabo schreef:Mijn 95....
Precíes hetzelfde bij mijn '79 96 op LPG.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 08 jan, 2006 15:31

Ik tank altijd 95, zonder problemen. Ik heb wel cilinderkoppen met harde zittingen voor de uitlaatkleppen. Ik kan echter nergens vinden wat er nu eigenlijk in moet.

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » di 10 jan, 2006 14:28

Blijf van rare benzines af als Eco Power© en Ultimate© :? Eén keer zoiets getankt en het beestje begon te stotteren en in te houden als ik eens goed gas gaf.

Gewoon een zo'n hoog mogelijk octaan gehalte tanken. Ik tank altijd Superplus 98 en gebruik (als het er al niet in zit) loodvervanger.

Plaats reactie