Oliedrukschakelaar
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Oliedrukschakelaar
Weet iemand welke schroefdraad de oliedrukzender heeft. Ik wil namelijk een oliedrukmeter monteren en moet dan een andere zender hebben.
Ik kan in het werkplaatshandboek niets vinden.
Ik kan in het werkplaatshandboek niets vinden.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Oliedrukschakelaar
De oliedrukmeters hebben een andere draad (en zijn kleiner) dan de originele zender. Het makkelijkst is als je met de originele zender en de sensor van je nieuwe oliedrukmeter naar Brezan e.d. gaat, daar hebben ze verloopnippels met een buitendraad als de zender en een binnendraad als van de nieuwe sensor, je schroeft dan die verloopnippel op de nieuwe sensor en het geheel in het blok (met teflontape voor de afdichting).Martien_96V4 schreef:Weet iemand welke schroefdraad de oliedrukzender heeft.
De nieuwe sensor heeft twee contacten; één voor het originele oliedruklampje en één voor de meter.

-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
@ Martin Hilvers,
Martin, weet jij soms wat de oliedruk van een V4 zou moeten zijn bij warme motor. In het werkplaatsthandboek staat alleen dat de overdrukklep opent bij 44 - 55 psi (3,0 - 3,8 bar).
Bij mij is de oliedruk stationair (warm) slechts 0.7 bar, waardoor het oliedruklampje gaat branden als ik voor een stoplicht sta. Misschien toch balansaslagers ?
Martin, weet jij soms wat de oliedruk van een V4 zou moeten zijn bij warme motor. In het werkplaatsthandboek staat alleen dat de overdrukklep opent bij 44 - 55 psi (3,0 - 3,8 bar).
Bij mij is de oliedruk stationair (warm) slechts 0.7 bar, waardoor het oliedruklampje gaat branden als ik voor een stoplicht sta. Misschien toch balansaslagers ?
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
3-5 bar, bij warme resp. koude motor. Zie thema Olieverbruik SAAB 96 V4Martien_96V4 schreef:...oliedruk van een V4 zou moeten zijn
Reken daar maar opMisschien toch balansaslagers ?
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Als je de olie aftapt en door een (grote thee)zeef laat lopen en je ziet in de zeef stukjes metaal, dan weet je het zeker. De grotere stukken lagermetaal blijven op de bodem van de carterpan liggen, kun je er uit soms uit vegen met een stangetje/pijpenrager e.d.Martien_96V4 schreef:Ik ga dus toch voor de balansaslagers.
Rij er niet te lang mee door, met zo een lage oliedruk, voordat je de tanden van het balansastandwiel verspeelt en je onderweg stil komt te staan...
Zie ook deze pagina

-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
@ Martin Hilvers,
Martin, weet jij toevallig ook de oliedruk stationair bij warme motor ?
Die 3 bar bij warme motor haal ik ook wel (3000 rpm).
Het overdrukventiel in de pomp kan al openen bij 3.1 bar (wpl handboek 3.1 - 3.8 bar), dus veel hoger kan de druk nooit worden.
Ik heb het idee dat deze motoren niet zo'n hoge oliedruk hebben.
Martin, weet jij toevallig ook de oliedruk stationair bij warme motor ?
Die 3 bar bij warme motor haal ik ook wel (3000 rpm).
Het overdrukventiel in de pomp kan al openen bij 3.1 bar (wpl handboek 3.1 - 3.8 bar), dus veel hoger kan de druk nooit worden.
Ik heb het idee dat deze motoren niet zo'n hoge oliedruk hebben.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Niet uit m'n hoofd, moet ik even kijken als ik weer ga rijden (zodra er geen zout meer ligt).Martien_96V4 schreef:oliedruk stationair bij warme motor ?
Er zit allicht wat spreiding in de oliepompen en de oliedrukmetertjes. In de motor in mijn Sonett zit een niet standaard 'HV' groot volume oliepomp. Het kan best zijn dat er ook een sterkere veer achter de overdrukklep zit zodat de druk wat hoger wordt. 5 bar is wat ik direct na starten aflees op het metertje, dat zakt dan met het opwarmen van de motor en -olie langzaam naar 3 bar.Het overdrukventiel in de pomp kan al openen bij 3.1
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Met alle respect voor RvdP; maar als het oliedruklampje gaat branden bij stationair toerental dan is er iets mis... Dat de motor verder netjes loopt zegt niet zoveel, het balansastandwiel kan plotseling stuk gaan als het lager(s) het begeeft.Martien_96V4 schreef:Ik heb namelijk gisteravond...
Als je de v-snaar los maakt en met de hand de balansaspoelie pakt, zit er dan enige zijdelingse beweging in? Als dat zo is, zijn de lagers zéker aan vervanging toe.
Hoeveel heb jij met je auto gereden? Aanbevolen wordt om de balansaslagers preventief te vervangen na (iedere...
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid
Als de balansas vastloopt en je hebt kunststof distributietandwielen breken gewoon de tanden af en de balansas doet niet meer mee in het geheel. Bij metalen tandwielen wordt het een ander verhaal. Dan kan er in de distributie meer vernield worden als alleen het balansastandwiel.
Bij deze km-stand er metalen tandwielen zou ik ervoor kiezen om de balansaslagers toch maar te vervangen.
Bij deze km-stand er metalen tandwielen zou ik ervoor kiezen om de balansaslagers toch maar te vervangen.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid