Saab 95 "de Trol" 1975

1967-1980
Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Funky Dude » di 15 feb, 2022 12:45

Arbilen schreef:
di 08 feb, 2022 9:51
Ik ben helemaal blij. Kom wel ff langsrijden binnenkort, Borculo is een mooi ritje Klaas :-)
Jammer, hier lag al maanden 1-tje voor je klaar...

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » di 15 feb, 2022 12:51

Oeps, excuses! Ik was dat helemaal vergeten in het vele geregel rondom de 95 :-(
Laatst gewijzigd door Vyv op di 15 feb, 2022 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » do 24 mar, 2022 17:06

De 95 heeft de laatste tijd de nodige aandacht gehad :-)

Saabberichten Maart 2022

Afbeelding

Afbeelding

Klassiek & Techniek april 2022

Afbeelding

En de Autopaper:

https://www.autopaper.nl/nieuws/column- ... bijzonder/
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » di 29 mar, 2022 14:49

Het gehele artikel uit de Klassiek&Techniek van april 2022:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » vr 17 mar, 2023 22:34

Toch nog even wat finishing touch dingetjes. Bij Tammeling Autotechniek hebben ze er een nieuwe lamp in gezet en meteen ook het juiste deel van de gril op de mototrkap. Dat was nog chrome, maar in 1975 was dat net als de gril ook plastic. Achterop het V4 logo en daarmee heb ik de laatste dingtetjes wat bereft uiterlijk wel gedaan. Aanvankelijk was ik nog op zoek naar 5 gaats soccerballs, maar die kosten een fortuin en origineel staal misstaat de 95 ook niet...

Afbeelding
Afbeelding
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Gebruikersavatar
N2024
Geregistreerd lid
Berichten: 4359
Lid geworden op: za 04 jun, 2005 15:14
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door N2024 » za 18 mar, 2023 11:03

Leuk Pieter! Bedankt voor de update!
9-3 caab 1.9tid 2010
9-3 OG 2000
Coupe Fiat 20VT 1997
Ex van de Trol (95V4) ;-(+

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » ma 24 jul, 2023 14:21

En alweer een update over de Trol. Hij wordt voor ons bedrijf nu vaak ingezet, maar verrassend genoeg meestal niet door Saabrijders. Recent zelfs een echte Saabliefhebber die maar liefst 100 Saabs heeft gehad, zelfs een Saab op de echt prachtige rouwkaart had geplaatst, maar er toch niet voor kozen om de laatste rit met de Trol te maken. Het zal mogelijk ook met de expliciete kleur te maken hebben. De meeste mensen die hem inzetten zijn vaak toch wat excentrieker en wat je misschien mag noemen, de wat vrijere denkers, die een bijzondere kleur juist waarderen. Geen waardeoordeel van mij hoor, er is bijna niets persoonlijker dan het invullen van een uitvaart en dan moet alles wat je doet passen bij wat je gevoel je ingeeft. Omdat de Trol niet altijd even lekker reed, ook een keer wat koelvloeistof eruit gooide en soms wat warm liep, hebben we de Trol naar Wouter Tammeling gebracht tijdens onze vakantie. Dan had ie mooi de tijd om er in alle rust naar te kijken. Voor ons een gelukje, want de lagers van de balansas waren versleten (bleek bij controle motor die eruit gehaald is) en daar zou ie over enige tijd mee stil komen te staan. Voor ons als bedrijf een ramp!

Het volgende is er nu gedaan door Wouter:

- olielekkage, kwam weg bij carterpanpakking, weer brandstofpomp en inlaatspruitstukpakking; oplossing, motor eruit pakkingen vervangen. dan ook gelijk andere pakkingen meenemen waar je dan bij kan. zou dan gelijk (preventief) de koppakking meenemen. beetje meerwerk, meer zekerheid. brandstofpomp vervangen door elektrisch en opening in blok afdichten zodat lekkage daar niet meer mogelijk is.
- koeling, heel stuk gereden, temperatuur blijft dan goed met nu +/- 25 gr. tijdens stationair draaien loopt temperatuur op tot net voor het rode ( niet meer dan normaal, maar kan wel spannend overkomen) koelvloeistof niveau stijgt dan ook behoorlijk, nu tot net onder de rand. kan me voorstellen dat bij nog warmer draaien hij overloopt. bij koude motor was niveau ook te hoog, te veel vloeistof in het systeem? oplossing; (misschien dat koppakking iets doet, al is daar geen aanleiding toe) toch voor de zekerheid elektrische koelvin er bij voor, geschakeld op sensor en met schakelaar zodat, wanneer je wat zekerheid wilt hij beter koelt.
- inhouden tijdens constante snelheid. nu ook ervaren en bij iets op choke zetten is het weg. ga even contact leggen met leverancier of sproeierbezetting wel klopt. anders pas ik deze iets aan en stel hem anders af.
- koppeling, enige wat ik kan doen, als motor eruit is een set monteren met bijpassend gevlakt vliegwiel. zou, volgens de leverancier, beter moeten zijn.. maar blijft met dit koppeling systeem een dingetje. echt goede oplossing is diafragma koppeling erin, maar dit gaat serieus zwaar koppelen..
- Bij demontage motor zijn alle stekkerverbindingen en twijfelachtige punten gecontroleerd.
- Gaandeweg dus de balansas waarvan de lagers versleten waren
- Kachelkraan was defect, hij verwarmde niet meer. Helaas was die niet op voorraad en zouden we 3 weken moeten wachten op een nieuwe. In de zomer geen drama natuurlijk.

Op de terugweg naar Boekelo viel op dat de temperatuur bij 100km/u toch erg stevig opliep. En het was amper 20 graden buiten. Zie de foto. Contact met Wouter dat me dit toch zorgen baarde. En dan komt wat mij betreft een reactie die ik echt goud vond, want op de maandag erop hadden we weer een uitvaart en wat doet Wouter? Juist de volgende ochtend vroeg staat vader Johan Tammeling bij ons voor de deur met een trailer om de Trol op te halen. Met de geruststelling voor mijn vrouw dat de Trol er uiterlijk zaterdag weer zal zijn, zonder problemen. En zo geschiede, want de extra koelvin werd weer gedemonteerd (die zat voor de radiator en nam waarschijnlijk toch koelvermogen weg als ie uit stond), er werd een nieuwe kachelkraan uit een Saab van Johan gehaald (die voor ons stond nog in backorder met een levertijd van 3 weken) en de Trol doet vandaag dus zonder zorgen zijn werk bij een uitvaart. Hoe blij kun je dan zijn met een Saabgarage. Hulde voor de Tammelings!!



Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arbilen op ma 24 jul, 2023 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door klaasj » ma 24 jul, 2023 15:08

Mooi verhaal. Ik weet niet of je hebt overwogen om er een nieuwe koeler in te plaatsen. Neem aan dat er een nieuwe vroege thermosstaat in zit. De koeler zou oorzaak kunnen zijn door ouderdom en vuilafzetting. Just my two cents. Ik heb veel 96ers gereden en die willen perfect koel blijven. Maar dan moet er wel een vlot stromend koelsysteem in zitten. Daarnaast is natuurlijk een perfecte brandstofafstelling in combinatie met een petronix elektronische ontsteking een juiste upgrade.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » ma 24 jul, 2023 15:13

[]

Goed punt, maar bij eerdere klachten is er al een nieuwe radiator ingekomen en zijn er ook slangen vervangen. Ik hoopte dat dat destijds voldoende zou zijn, maar niet dus. Koelen schijnt wel een 95/96 ding te zijn. Normaal geen drama, maar bij uitvaarten moet ie nog wel eens lang langzaam rijden en veel stil staan. Ik duim ervoor dat dit nu voldoende is.
Laatst gewijzigd door Sander op wo 26 jul, 2023 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door klaasj » ma 24 jul, 2023 15:17

Dan blijft mijn verdenking toch echt de juiste brandstof, lucht, ontsteking afstelling. Heb je een pb gestuurd.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2686
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door MvR » ma 24 jul, 2023 16:12

Mijn ervaring is ook dat 96's goed koel blijven. De mijne blijft vóór/op de N staan, net als mijn vorige 96's. Ook als het heel warm is zoals vorige maand staat alles goed. Maar natuurlijk draait 'ie niet zo lang stationair als jouw begrafenis-auto dus dat kan ik niet helemaal vergelijken. Je schrijft ook dat 'ie tijdens 100 km/uur rijden zo warm wordt. Dat heb ik nog nooit eerder gezien. De meter van mijn auto geeft ook heel nauwkeurig aan wanneer de thermostaat opent en weer sluit; de meter gaat met regelmaat heen en weer op de schaal. Zie je dat ook gebeuren bij jouw auto voordat de temp definitief oploopt?

De firma Tammeling heeft natuurlijk super-veel ervaring en ik kan dan ook niet echt een toevoeging doen waar zij nog niet aan gedacht zouden hebben. Ik kan me wel voorstellen dat een koelvin vóór de radiator contraproductief kan werken. Ik heb wel goede ervaringen met een koelvin achter de radiator. Maar dat is bij een 96 natuurlijk een beetje lastiger met die lange 'neus' op het deksel aan de voorkant van het blok.

Ooit heb ik bij mijn tweede 96 (slechts 55K km tussen 1970 en 2009...) voor alle zekerheid een koelelement toegevoegd aan de radiator. Dat was een toename van het koelend vermogen van zo'n 25%. (En dat had weer gevolgen voor het temperatuur in de winter - maar da's een ander verhaal).

Dan denk ik zelf nog aan een andere thermostaat; eentje voor warme(re) gebieden zou een oplossing kunnen zijn en ook de sensor vanaf het koelsysteem naar de meter op het dashboard kan beïnvloed worden. Zijstapje: ik had ooit een Engelse sportwagen die consequent te koel aangaf (dat doen Engelse auto's nooit...). Het bleek uiteindelijk in de spanningsregelaar te zitten. Ik heb geen idee of dat bij een Saab ook zo zou kunnen zijn, maar toch...

Maar vooruit, nog eentje, een, makkelijk te testen idee: ik rijd met mijn 95 veelal met EcoMaxx benzine. 't Is wel duurder dan E5 of wat je ook tankt. Maar alles is onder de motorkap is natuurlijk gebaseerd op de benzine van vroeger, niet de moderne die alle veel heter maakt. Die E/xx benzine heeft de karakteristieken van een oude benzine, maar niet de nadelen van moderne E5. Ik neem aan dat deze auto sowieso niet zoveel kms maakt. Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt na 2x bijvullen met EcoMaxx (er gaat 20 liter in een jerrycan) en dan een tank van dat spul.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » ma 24 jul, 2023 18:25

Ha wat mooi om weer een zo inhoudelijke reactie te lezen van een ervaringsdeskundige. Ik denk dat dat 'contraproductief' zijn van die extra koelvin de spijker op de kop is. Wouter heeft hem er weer afgehaald en de temperatuur blijft nu ver onder het rode. Het moet nog heet worden, maar hopelijk is dit dan wel de juiste conclusie. Johan Tammeling gaf me nog de tip mee bij erg heet weer en een oplopende meter, om dan de verwarming gewoon aan te zetten. In combinatie met die nieuwe kachelkraan, de nieuwe radiator en slangen, de nieuwe koppakking en een beter afgestelde motor, hoop ik dat de problemen voorbij zijn. Die brandstof ga ik zeker uitproberen, want ik tank nu inderdaad E5 met loodvervanger. Die 102 brandstof die ik eerder tankte in Enschede is er helaas niet meer. Geen idee waar dat nu te koop is. Ik heb in Duitsland onderweg op vakantie met de 9-3 wel een keer 105 kunnen tanken bij de Aral, maar die heb je hier in de buurt ook niet. Geloof ik.... Dank voor je tips en het meedenken!
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2064
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Turbobakk » ma 24 jul, 2023 19:53

In mijn 96 zit een elektrische Spal ventilator achter de radiator. Die blaast niet, maar zuigt. Wordt automatisch ingeschakeld bij oplopende temperatuur. Werkt perfect.
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2686
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door MvR » ma 24 jul, 2023 20:51

Turbobakk schreef:
ma 24 jul, 2023 19:53
In mijn 96 zit een elektrische Spal ventilator achter de radiator. Die blaast niet, maar zuigt. Wordt automatisch ingeschakeld bij oplopende temperatuur. Werkt perfect.
Yeps, zo'n set-up bedoel ik ook. Wat heb je gedaan met de kegel waar de standaard koelvin aan vast zit?
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Arbilen
Geregistreerd lid
Berichten: 5215
Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Saab 95 "de Trol" 1975

Bericht door Arbilen » ma 24 jul, 2023 20:58

Turbobakk schreef:
ma 24 jul, 2023 19:53
In mijn 96 zit een elektrische Spal ventilator achter de radiator. Die blaast niet, maar zuigt. Wordt automatisch ingeschakeld bij oplopende temperatuur. Werkt perfect.
Ik houd het in het achterhoofd als mogelijke optie. Ik hoop dat de huidige maatregelen voldoende zijn...
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007

Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden

Plaats reactie