Saab 95 "de Trol" 1975
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Mooi hoor, mij zou je er zo mee weg mogen brengen (maar voorlopig nog even niet).
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
[]
De eigenaar boort zo wel een potentiële nieuwe klantenkring aan!
De eigenaar boort zo wel een potentiële nieuwe klantenkring aan!
Laatst gewijzigd door Sander op zo 28 nov, 2021 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd!
Reden: Onnodige quote verwijderd!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
- silvandam
- Donateur (3x)
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Zeer geslaagde uitvoering van een ambitieus plan. Nice!
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Ik heb iemand gekend die he-le-maal idolaat was van BMWs. Helaas overleed hij op jonge leeftijd. Zijn vrienden vonden niet dat hij in een Mercedes begraven kon worden (dit is geen grap). Ze hebben in korte tijd stad-en-land afgezocht en met hulp van een BMW-forum hebben ze een geschikte BMW gevonden in het midden van Duitsland. Gelukkig wilde die begrafenisondernemer meewerken en is hij inderdaad in een BMW naar het kerkhof gebracht. Droevig en grappig tegelijk.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
- Arbilen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Dank jullie voor de complimenten. Alle credits gaan naar:
Schonewille de spuiter in Ommen
Erik van der Schaaf (en Harold) voor af- en opbouw
Jelmer Brandsma voor het bouwen van het interieur
Johan en Wouter Tammeling voor kennis, onderdelen en last but not least de nieuwe koppeling, startmotor, carburateur en aandrijfassen, waar ze nu nog mee bezig zijn.
Dat laatst is jammer dat we daar niet eerder achter waren, want de motor moet er nu toch uit en dan was het wel mooi geweest om ook het motorcompartiment te hebben gespoten. Na ja, het is niet anders. We houden de kap hopelijk dicht
Schonewille de spuiter in Ommen
Erik van der Schaaf (en Harold) voor af- en opbouw
Jelmer Brandsma voor het bouwen van het interieur
Johan en Wouter Tammeling voor kennis, onderdelen en last but not least de nieuwe koppeling, startmotor, carburateur en aandrijfassen, waar ze nu nog mee bezig zijn.
Dat laatst is jammer dat we daar niet eerder achter waren, want de motor moet er nu toch uit en dan was het wel mooi geweest om ook het motorcompartiment te hebben gespoten. Na ja, het is niet anders. We houden de kap hopelijk dicht
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
- Arbilen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Als laatste update de werkzaamheden die Tammeling Autotechniek aan de 95 heeft uitgevoerd. Toch nog een indrukwekkende lijst:
- Koppeling vervangen ivm trillen
- Carburateur vervangen door weber 34 ICH
- Koelsysteem terugbrengen naar originele en goed werkende staat
- Startmotor revisie
- Brandstofpomp, oliedrukschakelaar en kleppendekselpakking vervangen ivm olielekkage
- Rechts voor aandrijfas vervangen, Links + Rechtsvoor aandrijfashoes vervangen.
- Voorruit afkitten ivm water lekkage
- Plaatsen ruitenwisserarm afdichtingen
- Binnenzijde auto, matten ed afwerken
Extra onvoorziene werkzaamheden na demontage motor:
- Achterste versnellingsbaksteun/rubber
- Waterpomp inclusief achter deksel vervangen
- Waterslang van pomp naar radiateur vervangen.
- Thermostaat
- Binnenste aandrijfashoes rechtsvoor vervangen
- Vliegwiel.
- Olie motor en versnellingsbak ververst
- Aandrijfas-bus rechts vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Deurslot en vanger vervangen ivm niet sluiten deur
- Diverse kleine randzaken vervangen en terug gebracht naar originele staat.
- Koppeling vervangen ivm trillen
- Carburateur vervangen door weber 34 ICH
- Koelsysteem terugbrengen naar originele en goed werkende staat
- Startmotor revisie
- Brandstofpomp, oliedrukschakelaar en kleppendekselpakking vervangen ivm olielekkage
- Rechts voor aandrijfas vervangen, Links + Rechtsvoor aandrijfashoes vervangen.
- Voorruit afkitten ivm water lekkage
- Plaatsen ruitenwisserarm afdichtingen
- Binnenzijde auto, matten ed afwerken
Extra onvoorziene werkzaamheden na demontage motor:
- Achterste versnellingsbaksteun/rubber
- Waterpomp inclusief achter deksel vervangen
- Waterslang van pomp naar radiateur vervangen.
- Thermostaat
- Binnenste aandrijfashoes rechtsvoor vervangen
- Vliegwiel.
- Olie motor en versnellingsbak ververst
- Aandrijfas-bus rechts vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Deurslot en vanger vervangen ivm niet sluiten deur
- Diverse kleine randzaken vervangen en terug gebracht naar originele staat.
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
mooie lijst!
Voor het doel waarvoor je hem gaat gebruiken moet de auto natuurlijk 100% zijn en helemaal betrouwbaar.
Maar dan ben je ook voor lange tijd van onverwachte narigheid af. Mijn ervaring met de 96 is dat als ie eenmaal goed, dat ook lang zo blijft, ook als je hem langere tijd niet gebruikt. (onder de voorwaarde dat ie binnen staat)
Het was altijd na de wintermaanden gewoon starten lopen.
Voor het doel waarvoor je hem gaat gebruiken moet de auto natuurlijk 100% zijn en helemaal betrouwbaar.
Maar dan ben je ook voor lange tijd van onverwachte narigheid af. Mijn ervaring met de 96 is dat als ie eenmaal goed, dat ook lang zo blijft, ook als je hem langere tijd niet gebruikt. (onder de voorwaarde dat ie binnen staat)
Het was altijd na de wintermaanden gewoon starten lopen.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
[]
Zeker met zo'n 34 ICH carb. Mijn vorige Saab had er ook eentje; van BCCP. De mengselverhouding in de winter iets rijker zetten en het was altijd lopen en blijven lopen. Beru bougies*, goede hoogspanningskabels en elektronische ontsteking. Met dat pakket heb je 100% zekerheid.
Wat was er trouwens met je vliegwiel aan de hand?
*Ik heb heel goede ervaringen met Beru's in Engelse auto's. Die lopen gewoon beter met Beru's dan met Champions of NGK's.
Zeker met zo'n 34 ICH carb. Mijn vorige Saab had er ook eentje; van BCCP. De mengselverhouding in de winter iets rijker zetten en het was altijd lopen en blijven lopen. Beru bougies*, goede hoogspanningskabels en elektronische ontsteking. Met dat pakket heb je 100% zekerheid.
Wat was er trouwens met je vliegwiel aan de hand?
*Ik heb heel goede ervaringen met Beru's in Engelse auto's. Die lopen gewoon beter met Beru's dan met Champions of NGK's.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
- Arbilen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Geen idee eigenlijk. Wouter wilde me de defecte onderdelen nog laten zien. Maar zaterdag haalt mijn vrouw hem op, ik ben met een vriend op weg naar Drachten om daar zijn eerste Saab op te halen bij Velteck
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
- Arbilen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Precies! We mogen er niet aan denken dat ie in zo’n situatie de geest geeft…
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Met de ethanolbenzine zal na de wintermaanden gewoon starten en lopen minder vanzelfsprekend zijn. Je zou 'm dan moeten stallen met "oldtimerbenzine" á € 3,35/liter (ongeveer).
Hopelijk is de koppeling niet vervangen door zo'n (aangepast) exemplaar van de laatste Sachs-partij, ook na het omklinken is de passing niet dezelfde als bij de originele koppeling. Het daarom afdraaien van het vliegwiel is slechts uitstel van executie.
Hopelijk is de koppeling niet vervangen door zo'n (aangepast) exemplaar van de laatste Sachs-partij, ook na het omklinken is de passing niet dezelfde als bij de originele koppeling. Het daarom afdraaien van het vliegwiel is slechts uitstel van executie.
- Arbilen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
[]
Ik weet het niet eigenlijk. Heb veel vertrouwen in de Tammelings
Ik weet het niet eigenlijk. Heb veel vertrouwen in de Tammelings
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Ik gebruik EcoMaxx. Da's nog iets duurder, maar het werkt perfect na de winter. Wat er nog in de tank zit na de winter is in feite waardeloos spul waar je niks aan hebt. Je kunt je afvragen of het gebruik van die speciale benzine dan echt wel zoveel duurder is in de praktijk.Funky Dude schreef: ↑vr 17 dec, 2021 0:29Met de ethanolbenzine zal na de wintermaanden gewoon starten en lopen minder vanzelfsprekend zijn. Je zou 'm dan moeten stallen met "oldtimerbenzine" á € 3,35/liter (ongeveer).
Hopelijk is de koppeling niet vervangen door zo'n (aangepast) exemplaar van de laatste Sachs-partij, ook na het omklinken is de passing niet dezelfde als bij de originele koppeling. Het daarom afdraaien van het vliegwiel is slechts uitstel van executie.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Het beste is volgens mij om de auto gewoon om de zoveel tijd even te starten en te laten lopen, in de winter altijd zo gedaan met de 99. En verwacht met mijn 96 het precies zo te kunnen doen, zeker omdat die sneller en makkelijker start dan mijn oude 99.
Wel altijd 'gestald' met 98/E5
Ik denk dat Johan en Wouter de koppeling hebben laten reviseren zoals ze de laatste tijd met veel koppelingen in 95/96's doen, ook bij de mijne, en dat werkt prima!
Wel altijd 'gestald' met 98/E5
Ik denk dat Johan en Wouter de koppeling hebben laten reviseren zoals ze de laatste tijd met veel koppelingen in 95/96's doen, ook bij de mijne, en dat werkt prima!
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- Arbilen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: di 29 mei, 2007 22:36
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Saab 95 "de Trol" 1975
Dank voor je tip Redmer. Ik heb ook geen idee waar ik die speciale benzine nog kan kopen. Die RON102 van de Esso hier om de hoek is uit de handel gehaald.
Toch ff nagevraagd bij Wouter Tammeling, maar er zit een gereviseerde koppeling in. Maar ze hebben ook die aangepaste versie vaak geplaatst en daar ook goede ervaringen mee. Maar ik heb ook zoveel vertrouwen in ze, dat als het geen goede oplossing zou zijn geweest, dat ze me dan ook weer zouden helpen.
Morgen komt ie thuis
Toch ff nagevraagd bij Wouter Tammeling, maar er zit een gereviseerde koppeling in. Maar ze hebben ook die aangepaste versie vaak geplaatst en daar ook goede ervaringen mee. Maar ik heb ook zoveel vertrouwen in ze, dat als het geen goede oplossing zou zijn geweest, dat ze me dan ook weer zouden helpen.
Morgen komt ie thuis
Ex 9-3 2.2TiD, 9-3 cabrio, 9-5 Vector, 99GL '82, 9-3 Estate, 9-3 Aero cabrio RHD, Saab 900 t sedan 1982,9-3 cabrio 2.0t 2003, cabrio 2.0T 2007
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden
Nu: Saab 95 'Trol' uit 1975 en 9-3 Aero cabrio 2008
Facebook: www.facebook.com/saabvriendentwente en Twitter: @saabvrienden