Motorolie
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Motorolie
In het werkplaatshandboek staat 10W40 of 10W30 motorolie voorgeschreven, met een uitwijkmogelijk van 5W20 voor lage temperaturen. Nu lees ik net op http://www.oranjesaab.nl in een Nederlands instructieboekje dat er 20W50 in zou moeten en 10W30 pas bij lage temperaturen.
Kan iemand hierover duidelijkheid verschaffen ?
Kan iemand hierover duidelijkheid verschaffen ?
-
Discus
- Geregistreerd lid
-
Basman
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
In het zweedse instructieboekje dat bij mijn auto zat staat 10W40.

In het nederlandse instructieboekje op http://www.oranjesaab.nl staat 20W50

Het 1e getal geeft de viscositeit aan bij koude motor. 10W is dunner (vloeibaarder) dan 20W. Wie kan hier duidelijkheid in verschaffen.

In het nederlandse instructieboekje op http://www.oranjesaab.nl staat 20W50

Het 1e getal geeft de viscositeit aan bij koude motor. 10W is dunner (vloeibaarder) dan 20W. Wie kan hier duidelijkheid in verschaffen.
-
efge
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid
-
Jos 95v4
- Geregistreerd lid
Even een kleine uitleg over motorolie
5W-10W-15W etc geeft de koude viscositeit van olie aan.
de tweede kode (20-30-40) geeft de viscositeit bij bedrijfstemperatuur aan (+- 100C)
De API classisficatie bestaat uit 2 groepen S voor benzinemotoren en C voor Dieselmotoren. de tweede letter staat voor de kwaliteit van de olie hoe hoger de letter in het alfabet hoe hoger de kwaliteit (tegenwoordig minimaal F).
Door de ontwikkeling van de motorolieën is de mogelijkheid om een dunne "koude" olie te kombineren met een dikke "warme" olie mogelijk geworden waardoor de range vergroot is. Helaas heeft men met deze ontwikkeling ook toevoegingen "additieven" toegevoegd die verontreinigingen in de motor oplossen waardoor bij oudere motoren die verontreinigingen opgelost worden en in de motor kunnen gaan zweven. Hierdoor kan extra slijtage ontstaan.
Meestal verbruiken de V4's best wat olie zeker in vergelijking met moderne motoren. Daarom is een olie met een SF of SG kwalificatie goed genoeg en 10w40 is beter als 15w40 omdat 10w40 beter smeert bij een koude start.
5W-10W-15W etc geeft de koude viscositeit van olie aan.
de tweede kode (20-30-40) geeft de viscositeit bij bedrijfstemperatuur aan (+- 100C)
De API classisficatie bestaat uit 2 groepen S voor benzinemotoren en C voor Dieselmotoren. de tweede letter staat voor de kwaliteit van de olie hoe hoger de letter in het alfabet hoe hoger de kwaliteit (tegenwoordig minimaal F).
Door de ontwikkeling van de motorolieën is de mogelijkheid om een dunne "koude" olie te kombineren met een dikke "warme" olie mogelijk geworden waardoor de range vergroot is. Helaas heeft men met deze ontwikkeling ook toevoegingen "additieven" toegevoegd die verontreinigingen in de motor oplossen waardoor bij oudere motoren die verontreinigingen opgelost worden en in de motor kunnen gaan zweven. Hierdoor kan extra slijtage ontstaan.
Meestal verbruiken de V4's best wat olie zeker in vergelijking met moderne motoren. Daarom is een olie met een SF of SG kwalificatie goed genoeg en 10w40 is beter als 15w40 omdat 10w40 beter smeert bij een koude start.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Mijn V4 is van 1970. Ik gebruik altijd, zoals al gezegd, 10W40. Ik rijdt met deze auto meer dan 15.000 km per jaar en het olieverbruik is nihil (nog geen 1/2 liter per 5000 km.).
Zoals op een engels forum al eens gezegd is over de geluidsproductie van een V4: "je moet je pas zorgen gaan maken als hij minder geluid produceert, waarschijnlijk is er dan iets afgevallen"
Zoals op een engels forum al eens gezegd is over de geluidsproductie van een V4: "je moet je pas zorgen gaan maken als hij minder geluid produceert, waarschijnlijk is er dan iets afgevallen"
-
saalktims
- Geregistreerd lid
het saabforum kan gered worden door minder geluid,(lees alles beter weten) en in twijfel getrokken adviezen betreffende olie samenstelling en toevoegingen.Martien_96V4 schreef:Mijn V4 is van 1970. Ik gebruik altijd, zoals al gezegd, 10W40. Ik rijdt met deze auto meer dan 15.000 km per jaar en het olieverbruik is nihil (nog geen 1/2 liter per 5000 km.).
Zoals op een engels forum al eens gezegd is over de geluidsproductie van een V4: "je moet je pas zorgen gaan maken als hij minder geluid produceert, waarschijnlijk is er dan iets afgevallen
-
saalktims
- Geregistreerd lid
Na drie keer Ja mooi ,moet je toch wel even slikken of niet????????Martien_96V4 schreef:Mijn V4 is van 1970. Ik gebruik altijd, zoals al gezegd, 10W40. Ik rijdt met deze auto meer dan 15.000 km per jaar en het olieverbruik is nihil (nog geen 1/2 liter per 5000 km.).
-
Sander
- Forum Admin
saalktims schreef:het saabforum kan gered worden door minder geluid,(lees alles beter weten) en in twijfel getrokken adviezen betreffende olie samenstelling en toevoegingen.
Na enkele geweldige bijdragen aan het forum kreeg ik vandaag het verzoek van saalktims om van het forum verwijderd te worden.saalktims schreef:Na drie keer Ja mooi ,moet je toch wel even slikken of niet????????
Als je dan zo veel kritiek hebt op forumleden die proberen te helpen m.b.v. ervaringen en weetjes, waarom geeft ie dan niet zelf advies als hij het zoveel beter weet??
Ik kan het verkeerd hebben, maar dit forum is geen plek waar DE waarheid verkondigd wordt, maar een plek waar liefhebbers elkaar proberen te helpen (goed bedoeld, maar niet alwetend en vaak met vette handen
Zie ook:
viewtopic.php?p=129057
viewtopic.php?p=129064
Sander
-
sabo
- Geregistreerd lid
Heeft hij toch eieren voor zijn geld gekozen. Zelf erger ik me behoorlijk aan bijdragen zoals die van Skaaltims. Zoals Sander aangeeft: het forum is bedoeld om informatie uit te wisselen tussen Saabliefhebbers. Ik denk dat niemand de pretentie heeft om een "allesweter" of "beterweter" te zijn. Daarom kunnen we schenenschoppers zoals Skaaltims best missen.
Sorry voor de onderbreking in dit topic, maar ik moest het ff kwijt, temeer omdat ik door zo iemand als Skaaltims een half jaar lang lastig ben gevallen op mijn privé mailadres.
Sorry voor de onderbreking in dit topic, maar ik moest het ff kwijt, temeer omdat ik door zo iemand als Skaaltims een half jaar lang lastig ben gevallen op mijn privé mailadres.