Motorolie

1967-1980
Martien_96V4
Geregistreerd lid

Motorolie

Bericht door Martien_96V4 » wo 08 feb, 2006 11:43

In het werkplaatshandboek staat 10W40 of 10W30 motorolie voorgeschreven, met een uitwijkmogelijk van 5W20 voor lage temperaturen. Nu lees ik net op http://www.oranjesaab.nl in een Nederlands instructieboekje dat er 20W50 in zou moeten en 10W30 pas bij lage temperaturen.
Kan iemand hierover duidelijkheid verschaffen ?

Discus
Geregistreerd lid

Bericht door Discus » wo 08 feb, 2006 14:04

Mijn 96 uit 1975, volgens het bijbehorende boekje:
Viscositeit SAE 20 W 50. In extra koude condities waarbij de temperatuur voortdurend beneden -20 graden Celcius ligt, moet een motorolie met viscositeit SAE 10 W 30 gebruikt worden.
groet Harm

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » wo 08 feb, 2006 16:21

Volgens mijn instructieboekje uit 1978:
olie (...) 10 W 30 die voldoet aan sw spec. SE uit het API systeem
geen duidelijkheid dus :?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » do 09 feb, 2006 19:14

In het zweedse instructieboekje dat bij mijn auto zat staat 10W40.

Afbeelding

In het nederlandse instructieboekje op http://www.oranjesaab.nl staat 20W50

Afbeelding

Het 1e getal geeft de viscositeit aan bij koude motor. 10W is dunner (vloeibaarder) dan 20W. Wie kan hier duidelijkheid in verschaffen.

LeoR

Bericht door LeoR » zo 12 feb, 2006 12:32

Kouder land - dunnere olie?

efge
Geregistreerd lid

Bericht door efge » di 18 apr, 2006 22:35

Welke viscositeit is de vraag, maar welke soort is het best te gebruiken?
Ik bedoel dus: minerale, semi-synthetisch, synthetisch

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » wo 19 apr, 2006 6:56

Ik zag laatst een Engels instructieboekje en daarin wordt ook 10W40 voorgeschreven. Het is mij dus een raadsel waarom er alleen in Nederland 20W50 in zou moeten. Ik blijf gewoon halfsynthetische 10W40 gebruiken. Beter bij de koude start en de oliedruk is toch hoog genoeg.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » wo 19 apr, 2006 17:27

een theekopje molybdeen disulfide grease mos 2
Lost dit op in de olie ? Ik vindt 't wel eng om vet te mengen met olie. Als ik m'n ogen dichtdoe zie ik al dichtgeslibde oliekanalen en oliepompzeef.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » do 20 apr, 2006 18:45

Ik gebruik al jaren 10W40, maar ik wil de tips bij de volgende verversing toch eens proberen.

Jos 95v4
Geregistreerd lid

Bericht door Jos 95v4 » zo 23 apr, 2006 20:06

Even een kleine uitleg over motorolie
5W-10W-15W etc geeft de koude viscositeit van olie aan.
de tweede kode (20-30-40) geeft de viscositeit bij bedrijfstemperatuur aan (+- 100C)
De API classisficatie bestaat uit 2 groepen S voor benzinemotoren en C voor Dieselmotoren. de tweede letter staat voor de kwaliteit van de olie hoe hoger de letter in het alfabet hoe hoger de kwaliteit (tegenwoordig minimaal F).
Door de ontwikkeling van de motorolieën is de mogelijkheid om een dunne "koude" olie te kombineren met een dikke "warme" olie mogelijk geworden waardoor de range vergroot is. Helaas heeft men met deze ontwikkeling ook toevoegingen "additieven" toegevoegd die verontreinigingen in de motor oplossen waardoor bij oudere motoren die verontreinigingen opgelost worden en in de motor kunnen gaan zweven. Hierdoor kan extra slijtage ontstaan.
Meestal verbruiken de V4's best wat olie zeker in vergelijking met moderne motoren. Daarom is een olie met een SF of SG kwalificatie goed genoeg en 10w40 is beter als 15w40 omdat 10w40 beter smeert bij een koude start.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 24 apr, 2006 18:20

Mijn V4 is van 1970. Ik gebruik altijd, zoals al gezegd, 10W40. Ik rijdt met deze auto meer dan 15.000 km per jaar en het olieverbruik is nihil (nog geen 1/2 liter per 5000 km.).

Zoals op een engels forum al eens gezegd is over de geluidsproductie van een V4: "je moet je pas zorgen gaan maken als hij minder geluid produceert, waarschijnlijk is er dan iets afgevallen"

saalktims
Geregistreerd lid

Bericht door saalktims » vr 28 apr, 2006 1:36

Martien_96V4 schreef:Mijn V4 is van 1970. Ik gebruik altijd, zoals al gezegd, 10W40. Ik rijdt met deze auto meer dan 15.000 km per jaar en het olieverbruik is nihil (nog geen 1/2 liter per 5000 km.).

Zoals op een engels forum al eens gezegd is over de geluidsproductie van een V4: "je moet je pas zorgen gaan maken als hij minder geluid produceert, waarschijnlijk is er dan iets afgevallen
het saabforum kan gered worden door minder geluid,(lees alles beter weten) en in twijfel getrokken adviezen betreffende olie samenstelling en toevoegingen.

saalktims
Geregistreerd lid

Bericht door saalktims » vr 28 apr, 2006 1:45

Martien_96V4 schreef:Mijn V4 is van 1970. Ik gebruik altijd, zoals al gezegd, 10W40. Ik rijdt met deze auto meer dan 15.000 km per jaar en het olieverbruik is nihil (nog geen 1/2 liter per 5000 km.).

Zoals op een engels forum al eens gezegd is over de geluidsproductie van een V4: "je moet je pas zorgen gaan maken als hij minder geluid produceert, waarschijnlijk is er dan iets afgevallen"
Na drie keer Ja mooi ,moet je toch wel even slikken of niet????????

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 25 mei, 2006 9:07

saalktims schreef:het saabforum kan gered worden door minder geluid,(lees alles beter weten) en in twijfel getrokken adviezen betreffende olie samenstelling en toevoegingen.
saalktims schreef:Na drie keer Ja mooi ,moet je toch wel even slikken of niet????????
Na enkele geweldige bijdragen aan het forum kreeg ik vandaag het verzoek van saalktims om van het forum verwijderd te worden.
Als je dan zo veel kritiek hebt op forumleden die proberen te helpen m.b.v. ervaringen en weetjes, waarom geeft ie dan niet zelf advies als hij het zoveel beter weet??
Ik kan het verkeerd hebben, maar dit forum is geen plek waar DE waarheid verkondigd wordt, maar een plek waar liefhebbers elkaar proberen te helpen (goed bedoeld, maar niet alwetend en vaak met vette handen ;) )

Zie ook:
viewtopic.php?p=129057
viewtopic.php?p=129064

Sander

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » za 27 mei, 2006 13:07

Heeft hij toch eieren voor zijn geld gekozen. Zelf erger ik me behoorlijk aan bijdragen zoals die van Skaaltims. Zoals Sander aangeeft: het forum is bedoeld om informatie uit te wisselen tussen Saabliefhebbers. Ik denk dat niemand de pretentie heeft om een "allesweter" of "beterweter" te zijn. Daarom kunnen we schenenschoppers zoals Skaaltims best missen.

Sorry voor de onderbreking in dit topic, maar ik moest het ff kwijt, temeer omdat ik door zo iemand als Skaaltims een half jaar lang lastig ben gevallen op mijn privé mailadres.

Plaats reactie