V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

1967-1980
Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door turbopilot » wo 21 nov, 2012 19:03

in het aller slechtste geval is het middelste nokkenas lager verdraaid en dicht die het olie kanaaltje naar boven af

dus als het terug komt; klepdeksel eraf en kijken of er wel olie komt. :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door odin1899 » wo 21 nov, 2012 19:19

v4 hans schreef::offtopic:
wat heb je daar voor lucht slangen over de motor lopen ? Dat heb ik nog niet eerder gezien. Speciale verwarming ?
Ik zat daar ook al wat wonderlijk naar te kijken. Mijn eerste idee was een wat aparte LPG installatie ofzo.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

sieko
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 09 okt, 2011 18:40
Regio: - kies een regio

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door sieko » wo 06 feb, 2013 1:16

Hoi,
het slangenstelsel bovenover de motor hoort bij de "EbersprÄcher" standkachel voor de cabine. Hij werkt op benzine en is van binnenuit met een tijdklok tot 24 uur vooruit in te stellen zodat je bij wegrijden meteen al in een behaaglijke omgeving stapt.
Latere uitvoeringen hebben langs de uitlaat een koelwaterslang lopen vanuit de motor, zodat die ook voorverwarmd wordt. Leuke uitvindingen die in Zweden misschien nuttig zijn maar hier niet echt..

Gebruikersavatar
sabo
Geregistreerd lid
Berichten: 689
Lid geworden op: ma 31 mei, 2004 15:55
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door sabo » vr 22 feb, 2013 22:36

Ow, en RON 95 tanken in een 96 V4........ dan kan ie gaan pingelen en dat is ook niet zo best. Hou het maar bij de RON 98.

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door RedArrow90 » do 30 sep, 2021 18:20

Even een oud topic oprakelen. Mijn Saab 96 V4 uit 1967 heeft namelijk exact hetzelfde geluid als op het youtube filmpje op de eerste pagina. Kleppen stellen hielp niet en inmiddels heb ik ook beide tuimelaarasjes vervangen en ook gelijk de klepstoters vernieuwd. Maar het geluid blijft.
Nu moet ik toegeven dat het de eerste keer was dat ik zelf de kleppen gesteld heb. Haynes was daarbij mijn grote hulp, maar wellicht laat ik het toch nog even door iemand dunnetjes overdoen.

Maar wat zou de volgende stap zijn in de zoektocht naar de oorzaak? Het geluid lijkt iets harder aan de achterzijde, bij de verdeelkap, dan aan de voorzijde. Maar dat is heel lastig te onderbouwen. Ook lijkt het als je optrekt minder te zijn en meer als je gas loslaat. Maar tja, wetenschappelijk onderbouwen kan ik dat ook niet.

Wie o wie heeft suggesties voor een verdere analyse?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door phanot » vr 01 okt, 2021 7:31

[]

Ik heb ooit voor 10 euro een ouderwetse bloeddrukmeter gekocht, eentje met stethoscoop.
Met een doekje tussen de stethoscoop en de motor en er gaat een wereld open van geluid. Prima om geluiden exact te localiseren
Laatst gewijzigd door Vyv op vr 01 okt, 2021 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door turbopilot » vr 01 okt, 2021 18:11

Kijken of er wel olie komt bij de tuimelas
Controleer de klep speling ,
Gebruik de juiste voeler maat en om een gevoel te krijgen doe je er daarna eentje tussen die iets dikker is, die moet dus zwaar gaan

Op het juiste moment klepspeling meten ( zie boek) volgens mij bij de compressie slag, dan staan alle 2 de kleppen gesloten

En zie vorige bericht (ten) nogmaals lezen , maar luisteren met een stethoscoop is niet verkeerd
( anders met een lange schroevendraaier met het handvat aan je oor).
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: V4 GeRikkeTik..keTikkeTik

Bericht door RedArrow90 » vr 01 okt, 2021 20:14

Dank voor jullie adviezen. Er zat olie op de tuimelassen dus ik vermoed dat olie goed zit. Ook geen gekke groeven/slijtage gezien. Inmiddels ook de V-snaar even los gehad en daarna lde motor gestart om uit te sluiten dat het de waterpomp zou zijn. Toen gelijk speling op de balans as gecontroleerd en dat lijkt ook in orde te zijn. Maar we geven niet op :wink:
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Plaats reactie