Dag 96 liefhebbers,
Mijn 96 wil sinds een aantal dagen niet meer starten. De accu en startmotor zijn goed, en de bougies vonken, maar aanslaan ho maar... De laatste keer dat ik ermee reed was toen ik op een wel erg koude nacht erachter kwam dat ik mijn auto moest verplaatsen aangezien hij anders de volgende dag weggesleept zou worden... Toen startte hij niet slecht, maar reed in het begin maar op 2 poten. Sindsdien wil hij niet aanslaan, hij lijkt ook erg snel te verzuipen... Wie heeft er ideeen om achter het probleem te komen of hem aan de praat te krijgen?
Ik bekijk binnenkort het ontstekingstijdstip, en wil eens kijken om met de choke wat open te starten omdat het op het moment wel lijkt of hij pure benzine aanzuigt met de chokeklep dicht... Toch kan ik me niet voorstellen dat dit is verandert in mijn korte ritje in de kou naar een andere parkeerplaats...
Iets anders: Ik heb voor de winter de automatische choke (fomoco) gemaakt, en hij rijdt nu stukken beter als hij koud is. Maar ik kwam erachter dat de bougies een donkere aanslag hebben, terwijl ze voor de winter er goed uitzagen... Volgens de HAynes duidt dit op een te rijk mengsel. Ook vond ik dat de chokeklep zwarte aanslag heeft, en ik kan me niet herinneren dat hij dit eerder had. Duidt dit beide op een slechte afstelling van de automatische choke, of misschien andere problemen?
Starten...
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid
Als de auto voorheen prima startte en je hebt alleen maar aan de choke gewerkt dan moet daar waarschijnlijk ook het probleem zitten. Volg het advies van Martien en stel als de auto aanslaat met open chokeklep de zaak opnieuw af.
Trouwens vonkende bougies wil niet altijd zeggen dat het mengsel dan ook moet ontbranden. Een te weinig sterke vonk kan ook startproblemen geven.
Trouwens vonkende bougies wil niet altijd zeggen dat het mengsel dan ook moet ontbranden. Een te weinig sterke vonk kan ook startproblemen geven.
-
Meneer Nilsson
- Geregistreerd lid
Starten met de choke wat open werkte perfect! De klep zat inderdaad te dicht. Heb nu de automatische choke weer onbruikbaar gemaakt, zal hem binnenkort eens proberen te stellen. Want het probleem zonder choke is dat de motor weinig kracht heeft als hij koud is en dat je dus veel slippende koppeling nodig hebt om weg te rijden... Eigenlijk zou het ideaal zijn om een stukje in de carburateur te lassen zodat de chokeklep niet helemaal dicht kan vallen...
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Waarom maak je er geen handchoke op?Meneer Nilsson schreef:.. Heb nu de automatische choke weer onbruikbaar gemaakt, zal hem binnenkort eens proberen te stellen.
Het metaal van de choke is niet te lassen... Je kunt wel een stevig stukje ijzerdraad over de rand van de venturi buigen, die de chokeklep open houdt. Aan de andere kant van het draadje buig je een oogje wat je vast zet onder één van de boutjes van het deksel. Zo is het gedaan voor LPG in mijn '79 96....een stukje in de carburateur te lassen ...
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Ik heb op een van de bovenste afstandbusjes waar het chokehuis mee aan de carburateur vastzit, een slangklemmetje gezet, zodat het heveltje van de chokeklep hier op valt en de klep niet verder dicht kan.
De choke kun je bij een FoMoCo alleen afstellen door de stangetjes te verbuigen voor zowel de klepbediening als de versneld stationairloop. Ook kun je het chokehuis verdraaien en inwendig kun je de bimetaalveer op 3 standen voorspanning zetten.
Veel succes.
De choke kun je bij een FoMoCo alleen afstellen door de stangetjes te verbuigen voor zowel de klepbediening als de versneld stationairloop. Ook kun je het chokehuis verdraaien en inwendig kun je de bimetaalveer op 3 standen voorspanning zetten.
Veel succes.
-
a-t-1
- Geregistreerd lid