Tunen van V4

1967-1980
Onmogelijk
Geregistreerd lid

Tunen van V4

Bericht door Onmogelijk » wo 29 mar, 2006 16:06

Goedesmiddags allen,
Nou, die V6 wordt niks hier in Nederland.
Inmiddels ben ik maar vast aan het kijken wat ik met mij 2 gedemonteerde v4 motorblokken kan doen.
Inmiddels heb ik al een complete pakkingset van Ebay. (scheelt een hoop knaken).
Na mijn ervaringen met andere motoren en auto`s weet ik inmiddels wel dat tunen ook heel basic kan. Dus geen nieuwe technische toestanden.
Bijna alle draaiende en bewegende onderdelen in een V4 zijn best wel zwaar. Dat kost verbruik en vermogen.
Inmiddels ben ik aan het uitzoeken wat ik als replacement zou kunnen kopen wat tevens betaalbaar en lichter is.
De volgende onderdelen staan op mijn verlanglijstje om te vervangen door bestaande en lichtere onderdelen.
- Zuigers
- Stoterstangen
- Stoternokken

Tevens is een simpele turbo natuurlijk ook een uitkomst.
Wij hebben al eens een Daihatsu Charade Turbo (uit een diesel) in een eend gebouwd (met 2 cil visamotor en originele carburateur)
en die loopt perfect. Van 32 naar73 pk en doormiddel van een bypassklep veilig teruggetuned naar 61 pk.

Wie heeft er nog leuke ideeen?
Wie...oh...wie :twisted:

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 29 mar, 2006 18:04

Nou, dan kun je voor een V4 nog een dubbele turbo monteren.

Let wel dat veel vermogen uit een V4 problemen gaat geven met de versnellingsbak. Deze is berekend voor de 2-takt en is eigenlijk al te zwak voor een V4. Je zou dan moeten overschakelen naar een rallyebak.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 29 mar, 2006 18:06

Vorig jaar (juni of juli) stond er een artikel in Oldtimer markt (DE) over een tot over de 100pk getunede V4 met dubbele carburateurs, dat ding verbruikte wat maar ging als de brandweer.

Onmogelijk
Geregistreerd lid

Bericht door Onmogelijk » wo 29 mar, 2006 18:39

Tunen hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat er een bult vermogen uit komt.
Met zo'n oud saabje doel ik eerder op hetzelfde (of iets meer) vermogen houden en minder verbruik.
Zo'n turbo (hoe gek het ook klinkt) is eigenlijk ontworpen om een betere verbranding te krijgen waardoor de auto soepeler/economischer zou lopen.
Het was eigenlijk een side-effect dat je ineens een powerboost had.
Een turbo kan je inzetten om in de regionen waar een vermogensdip is op te vullen waardoor je een ideale vermogens/koppelverhouding krijgt.
Vermogen is eigenlijk niet een probleem voor een versnellingsbak, maar het koppel bij lage toerentallen kan aardig funest zijn. Als de auto eenmaal op toeren is, zal de bak er vervolgens soepel mee omspringen.
De bak van een eend kan theoretisch 50 pk aan. Als wij daar geen blow-off valve op hadden gezet, hadden wij waarschijnlijk de eerste meters andere mobilisten het snot voor de ogen gereden en na een aantal van die sprintjes zouden wij alleen maar tand(wiel)pasta over houden. :-S+ .
Lichtere onderdelen zullen er waarschijnlijk voor zorgdragen dat de motor soepeler gaat lopen. Alleen het vliegwiel blijft op het originele gewicht.

Maareh...als er suggesties zijn, hoor ik het graag :wink:

Onmogelijk
Geregistreerd lid

Bericht door Onmogelijk » wo 29 mar, 2006 19:20

Aahhh,
Er zijn diverse japanse eencilinder motorfietsen waarbij de zuigers een boring van 90mm hebben. Nu nog even uitzoeken of pistonpenhoogte en pistonpendiameter enigzins overeenkomen. Ook BMW motoren en VW kevers hebben een boring van 90mm.
Jahaa, waar een wil is, is een....
Een bedrijfje in Hongarije (waar ik op verzoek van klanten via mijn hobby bedrijfje) onderdelen laat maken, kan ook stoterstangen van carbon maken.
Heb inmiddels al een prijsopgave gevraagt.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 29 mar, 2006 22:05

Onmogelijk schreef:Met zo'n oud saabje doel ik eerder op hetzelfde (of iets meer) vermogen houden en minder verbruik.
Dan zou je ook kunnen denken aan brandstofinjectie....
Ik heb met een andere 96 eigenaar (en Peugeot monteur) eens zitten filosoferen... We dachten aan het monteren van een Peugeot single point injectie systeem, b.v. uit een oude P205. Je hoeft dan geen injectoren in het spruitstuk te fabriceren, alleen een pasplaat op de plaats van de carburateur. De ECU, brandstofpomp en BDP sensor haal je ook uit de Peugeot....

Met "stoternokken" bedoel je de nokvolgers? In de SAAB Sport en Rally catalogus (1972) wordt het afgeraden deze lichter te maken omdat ze dan ook sneller kunnen breken. Als je ze nu van titanium zou kunnen maken...

Onmogelijk
Geregistreerd lid

Bericht door Onmogelijk » wo 29 mar, 2006 22:46

Daar heb ik ook aan zitten denken. Niet specifiek de injectie van een peugeot.
Het nadeel van de v4 is dat de timing voor de injectie heel anders is dan die van een 4 in lijn.
Injectie inbouwen kan wel, alleen zou je een ECU moeten inbouwen die via software te programmeren is. Nou is de prijs van ECU niet zo hoog, maar die software is onbetaalbaar.
Is eigenlijk best wel frustrerend he? Soms lijkt iets zo simpel, maar zijn het die kleine onvoorziene dingetjes die de boel weer zo moeilijk maken.
Maar er is eigenlijk niets leukers dan onconvensioneel te denken en aan de slag te gaan (zeker met een lekker wijntje of biertje).
Een ander probleem is dan ook het budget.
De meest eenvoudige manier is...Methanol. Gewoon ontsteking een beetje vervroegen. beerchug:
Het voordeel is wel dat zo'n beetje alle soorten onderdelen in diverse maten is gemaakt. Het is dan wel even zoeken.
Op het moment dat ik mijn tabelletje met vervangende onderdelen van allerlei merken heb, zal ik deze direkt kenbaar maken. Het zou ook leuk zijn als iedereen een beetje meedoet. Ik denk dat dat veel leuks opleverd.
Is het een goed idee? :drunksingers:

Onmogelijk
Geregistreerd lid

Bericht door Onmogelijk » wo 29 mar, 2006 23:04

http://www.vintagesaab.com/sonett/ss/Fu ... ection.htm

Zelfs saab heeft t al geprobeerd.....

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 29 mar, 2006 23:13

Onmogelijk schreef:Zelfs saab heeft t al geprobeerd.....
Bij het internationale SAAB evenement in Denemarken was deze 96 met Bosch-Jetronic injectie, ik denk uit een 900;

Afbeelding

Ook in de VS is al van alles uitgeprobeerd, Bud Clark maakt op bestellling injectie en turbo op je (Sonett) V4.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 10 okt, 2006 21:05

Hoe voerde men in het rally verleden de V4 op? Een deel van de oplossingen hieruit zijn voor het dagelijkse leven wel toepasbaar.

destijds hadden die blokken tot wel 170pk. in de laatste jaren waren dat wel 1.9 motoren dacht ik.

Een groot probleem destijds was echter de breekbaarheid van de versnellingsbak. Vooral op vast ondergrond met veel grip en bij te veel gas in de eerste en tweede versnelling was het vaak over en uit.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 10 okt, 2006 21:31

v4 hans schreef:Hoe voerde men in het rally verleden de V4 op?
Zie de 1971 Saab Sport & rally catalog.

dasdaas
Geregistreerd lid

Re: Tunen van V4

Bericht door dasdaas » di 10 okt, 2006 22:02

Onmogelijk schreef: Wie...oh...wie :twisted:
Als het niet origineel moet zijn, kun je ook nog altijd op zoek gaan naar een 2 liter blok uit bv een Ford Taunus (of oude SRV-wagens... Flodder? :roll: :lol: ). Is volgens mij zo over te zetten op je oude bak en zal toch zeker wel een pk-tje of 150 doen. Maar daar weten de echte 96 boyz wel het fijne van. Valt verder natuurlijk ook wel weer te tunen, ben je gelijk weer terug bij af... :wink:

daan

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 11 okt, 2006 7:21

72sonett-III schreef:
v4 hans schreef:Hoe voerde men in het rally verleden de V4 op?
Zie de 1971 Saab Sport & rally catalog.

Zijn die spullen nog te koop?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 11 okt, 2006 9:33

v4 hans schreef:Zijn die spullen nog te koop?
Niet meer rechtstreeks van Saab, maar als je de verschillende vintage Saab sites, groepen, e-mail lijsten en forums afzoekt, kun je nog vanalles vinden.
Een deel van het opvoeren van een V4 bestaat ook uit mechanisch werk wat nog ieder motorrevisiebedrijf kan doen.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 12 okt, 2006 23:12

Een 4 cylinder lijnmotor aan de standaard bak vast? Vooral blijven dromen. Dat ding steekt dan zo'n eind onder de motorkap vandaan dat je daar nog eens minimaal 10 centimeter aan moet breien om de motor overdekt te houden. Bovendien komt al bij een klein botsinkje de versnellingsbak naar binnen en dat is niet erg gezond voor je benen. Los hiervan, het bochtengedrag zal er ook niet beter op worden als het motorgewicht nog verder voor de vooras komt te liggen. Op saab-v4.co.uk heeft deze discussie een tijd gewoed en iemand is zelfs aan het experimenteren gegaan met een Ford Zetec motor, maar diegene heeft de pogingen opgegeven. De enige manier om een lijnmotor te plaatsen is een motor-versnellingsbakopstelling als bij de 99 en 900. Deze zijn ook al meerdere malen (met de nodige aanpassingen) ingebouwd. Aan een V4 biturbo heb ik ook al eens gedacht, maar bestaan er ook kleine turbo's die elkaars spiegelbeeld zijn (mijn droomopstelling zijn twee turbo's met de uitstroomkanten van de inlaatlucht naar voren, alwaar de lucht via een intercooler naar het inlaatspruitstuk gevoerd wordt)? Voor ombouw met een enkele turbo laat Kalle op de site http://www.green-beast.net inspirerende dingen zien. De grootste cylinderinhoud die ik ben tegengekomen is 1850cc met behulp van een 1700 krukas en zuigers van 94mm. In het wild ben ik die nooit tegengekomen, maar recent stond op Ebay Duitsland een veiling voor Ford V6 zuigers van 93mm (zonder veren). Hiermee kom je al op 1800cc.

Alex

Plaats reactie