Saab 96 V4 Project by Jelle

1967-1980
Plaats reactie
Vestasz
Geregistreerd lid

Saab 96 V4 Project by Jelle

Bericht door Vestasz » za 27 jul, 2013 14:27

Hallo allemaal,

Begin mei heb ik een Saab 96 gekocht. Komende tijd ga ik hem repareren, er moet nog aardig wat aan gebeuren, maar hij heeft het wel gedaan!
Het plaatwerk is allemaal vrij gaaf, op enkele roestplekjes na. Elektrisch is het het grootste probleem.
Komende tijd plaats ik wat foto's van de werkzaamheden. Het is de eerste keer voor mij dat ik op een forum zit, dus het zal nog even wat uitvinden worden hoe alles in zijn werk gaat.

Afbeelding

Jelle

Vestasz
Geregistreerd lid

Re: Saab 96 V4 Project by Jelle

Bericht door Vestasz » za 27 jul, 2013 14:45

Eerst ben ik in Winschoten geweest om te kijken bij de auto en een proefrit te maken.
Afbeelding

Na het overschrijven van de papieren ben ik er nog een keer heen geweest en heb de auto samen met mijn vader naar Friesland gereden!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Toen de auto eenmaal thuis op de oprit stond kreeg ik echt ongelooflijk veel reacties en mensen die even aanbelden of ze de auto mochten bekijken.
In mei is er altijd de Skouster Oldtimerdag in Heech, daar ben ik geweest met een International 644, die ik afgelopen winter heb opgeknapt. Toen zijn mijn vader en broer later nog gekomen in de auto, maar omdat die niet was opgegeven hadden we hem buiten bij het het staan, achter een corsair;)
Toen ben ik door een bekende uitgenodigd om bij het Túnfeest in Blauwhuis te komen met de auto. Want dit jaar was er voor het eerst een oldtimer dag georganiseerd.
Afbeelding Afbeelding

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » za 27 jul, 2013 14:52

Ik heb op de boerderij waar ik werk een mooie loods die ik mag gebruiken. In ruil daarvoor heb ik hem de muren betimmert en een stelling gemaakt achterin.
Want in de staat dat de loods eerst was, was het geen doen om er aan te sleutelen. Afbeelding

Na het leeghalen en schoonspuiten met de hogedruk was het bouwen van de stelling en de muren betimmeren het project Afbeelding Afbeelding

En na een aantal weken na schooltijd bezig te zijn geweest was het af! Afbeelding

Daarna de auto erheen gereden en gestald. Afbeelding

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » za 27 jul, 2013 15:07

De dagen erna ben ik druk bezig geweest met het demonteren van het plaatwerk rondom de auto. Afbeelding Afbeelding

en daarna de motor ruimte leeg halen. Want de koppeling moet vervangen worden. En dan kan ik tevens het motorblok even op poetsen en de kleppendeksels verven en alle onderdelen nakijken op evt. lekkage's en beschadigingen. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Aangezien alles zoals de foto hierboven^^ is vast getaped en bederaad moet ik dit allemaal overnieuw doen nadat de motor er weer in zit. Dan word het weer een stuk overzichtelijker dan dat het nu is. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
en aangezien ik vanmiddag vrij ben, ga ik weer aan de slag!
Goed weekend!

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 27 jul, 2013 15:26

Je pakt het goed aan, mooi om te zien en te volgen! :)

Succes ermee!

coenbollen
Geregistreerd lid

Bericht door coenbollen » za 27 jul, 2013 19:53

Hallo Jelle,

Je hebt vast veel kennis van zaken, Laat je hem in de orginele kleur? Je kunt er straks wel heel trots op zijn wanneer je hem helemaal hebt gerestaureerd, je hebt in ieder geval een perfecte ruimte om te sleutelen. Ikzelf ben sinds een week in het bezit van een 96 de luxe, die moet technisch onder handen worden genomen. Zoals nieuwe carb. en ontsteking[electrisch}.Koppen er af reinigen en vlakken, en hopen dat ie straks wat strakker loopt.

Succes ,groet Coen

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 27 jul, 2013 20:03

Leuk te zien dat Kermit weer een nieuwe enthiousiaste eigenaar heeft 8). Ik heb hem eind vorig jaar aan Appie verkocht. Laat je de erop gehobbiede carburateurs zitten of ga je weer voor origineel? Ik zeg hou de kleur acaciagroen! Waar zijn de oortjes heen trouwens?

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » zo 28 jul, 2013 14:24

Ik ben er nog niet uit over de kleur. Daar moet ik nog met mezelf over in discussie gaan. Maar ik ben er wel zeker van dat het niet acacia groen blijft :wink: (sorry @odin1899)
De loods waar ik werk is echt ideaal ja! Als ik niet zo'n plekje had om te sleutelen, had ik ook geen Saab 96 gekocht die nog moest worden opgeknapt. De auto loopt hartstikke goed met de hobby carburateurs,
(alleen op gas, bij E85 loopt hij te rijk en zuipt hij nog meer als de baas zelf, wat ook niet goed is). Alleen het is allemaal wat provisorisch. Want als dat er op zit, kan ik niet bij het oliepijlstok, ruitenwisservloeistof en de remvloeistof. dus dat worden sowieso 2 kleinere luchtfilters, op elke carburateur 1.
Wat voor oortjes bedoel je?

Gr. Jelle

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » zo 28 jul, 2013 18:54

Ik heb in totaal 4 oortjes bij de auto, er zit op het moment nog maar 1 op inderdaad, de andere hangt thuis in de garage en de andere 2 zijn geel geverfd in een doos met onderdelen;)

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » di 30 jul, 2013 12:51

Vanochtend praktijk examen gehad van de auto, en GESLAAGD!
De vlag hangt al buiten met de gril van de Saab er aan:p
Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 30 jul, 2013 13:47

appie was nogal van de hobbybob oplossingen :D
ik heb ooit de 96 met H motor mogen aanschouwen :shock:

tip; alles wat je eraf haalt en wat herbruikbaar is, direct goed maken voor hermontage :wink:

wat kleur betreft, een 96 kun je best wel zelf (in onderdelen) spuiten alleen acasia groen in daarvoor een vervelende kleur.
lukt een onderdeel niet, veeg je hem schoon en begin je opnieuw.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 30 jul, 2013 17:28

gefeliciteerd man. veel veilige saabkilometers toegewenst.

Vestasz
Geregistreerd lid

Bericht door Vestasz » vr 02 aug, 2013 19:27

Gister middag ben ik weer druk bezig geweest met de auto. Zo heb ik de eerste grote mijlpaal bereikt, de motor er uit! Ik heb het voordeel dat ik een trekker met voorlader gebruiken mag, om alles mee te tillen. Eerst heb ik alle steunen los gemaakt en daarna naar buiten gereden, de hijsband onder de motor door gelegd, de hijsband gezekerd tegen het glijden en uit eindelijk een touw om de versnellingsbak om deze omhoog te tillen bij het er uit tillen van de motor. Toen de motor met wat begeleiding er eindelijk uit was, gelijk op een pallet gezet en deze op een tafel in de schuur, zodat ik deze uit mekaar kan halen en schoonmaken. Het was alleen veel te warm om er mee verder te gaan, dus ben ik eerst het meer :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daar staat de krachtbron van de Saab!
Afbeelding

De dag daarvoor heb ik het uitlaat er onder weg gehaald
Afbeelding

maar daar kwam ik een 'leuk' probleempje tegen:
Afbeelding
Dat word dus een keertje dichtlassen met een nieuw plaatje er voor, want anders is de stevigheid er ook helemaal uit.

Vandaag ben ik even aan de slag geweest met de carburateurs, zo heb ik het kapje er omheen weg gehaald en de boel schoon gemaakt voor her montage. Ik moet nog even zoeken wat voor luchtfilter er op moet en hoe ik het verder ga maken. Maar zo zat het:
Afbeelding

En in plaats van vloeibare pakking zat er siliconen kit tussen voor de afdichting:
Afbeelding

Fijn weekend
Gr. Jelle

Maupy
Geregistreerd lid

Bericht door Maupy » vr 02 aug, 2013 20:14

Gaaf project.
Kit van de praktiker denk ik dan

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 02 aug, 2013 21:10

Vestasz schreef:En in plaats van vloeibare pakking zat er siliconen kit tussen voor de afdichting
De blauwe vloeibare pakking Loctite 5926 is ook niets anders dan siliconenkit.
Afbeelding

Plaats reactie