Kan niet ontkoppelen

1967-1980
Plaats reactie
LeoR

Kan niet ontkoppelen

Bericht door LeoR » vr 09 jun, 2006 8:51

Na vervangen van de balansas heb ik de motor weer in m'n 96 gebouwd.
De koppelingscilinder netjes opnieuw gevuld en ontlucht.

De koppeling werkt echter niet meer. De afstelbout voor de vrije slag is al maximaal ingedraaid, maar nog steeds raakt het druklager de drukgroep niet.

Wat heb ik fout gedaan?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 09 jun, 2006 11:04

Beweegt de plunjer van de werkcilinder met het intrappen van de koppeling ?
Hoe groot is de vrije slag van de bedieningshevel boven op het koppelingshuis ?
Zit de stift van de hevel wel in de werkcilinder geschoven ?

LeoR

Bericht door LeoR » vr 09 jun, 2006 11:09

De plunjer beweegt, de vrije slag is nu 1cm, en de stift zit vast.

Als ik het plaatje boven in de vernellingsbak los maak, kan ik op de arm kijken waar het druklager zit. Ik zie de arm met lager netjes reageren op de pedaalslag.

Er moet iets fout gegaan zijn bij de montage van de drukgroep lijkt me. Maar ik zou het wel prettig vinden als ik een idee had wat, voordat ik de motor er weer uithaal.....

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Kan niet ontkoppelen

Bericht door 72sonett-III » vr 09 jun, 2006 11:11

LeoR schreef:De koppeling werkt echter niet meer.... Wat heb ik fout gedaan?
Zit de koppelingsplaat wel met de goede kant tegen het vliegwiel?

LeoR

Bericht door LeoR » vr 09 jun, 2006 11:14

Heb ik wel gechecked, maar ik kan natuurlijk een fout gemaakt hebben.
Weet iemand of verkeerd om plaatsen van de koppelingsplaat dit probleem als gevolg heeft?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » vr 09 jun, 2006 13:04

Volgens mij kan dat niet de hierboven beschreven gevolgen hebben. Het lager drukt tegen de drukgroep en niet tegen de plaat.
Is het lager wel goed bevestigd in de gaffel ?

LeoR

Bericht door LeoR » vr 09 jun, 2006 13:10

Lager is er niet uit geweest.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 09 jun, 2006 16:37

LeoR schreef:Weet iemand of verkeerd om plaatsen van de koppelingsplaat dit probleem als gevolg heeft?
Ja, dat weet ik... vraag niet hoe...
Je kunt in dat geval het pedaal gewoon intrappen, maar er ontkoppelt niets...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 10 jun, 2006 11:01

Ik kan niet begrijpen dat je, met de stelbout volledig ingedraaid, nog steeds 1 cm. vrije slag hebt op de hevel. Dat zou betekenen dat er toch iets volledig mis is met de afstand tussen de drukgroep en het druklager.

j.bootsma
Geregistreerd lid

Bericht door j.bootsma » di 20 jun, 2006 17:12

Leo r

is jou probleem met je koppeling al opgelost? zoniet weet ik je misschien te helpen, heb nl ooit hetzelfde gehad.

ik hoor het wel

mvg

jenne bootsma

LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Bericht door LeftLaneCruiser » wo 30 aug, 2006 16:14

72sonett-III schreef:
LeoR schreef:Weet iemand of verkeerd om plaatsen van de koppelingsplaat dit probleem als gevolg heeft?
Ja, dat weet ik... vraag niet hoe...
Je kunt in dat geval het pedaal gewoon intrappen, maar er ontkoppelt niets...
Het beschreven probleem ben ik gisteren en vandaag ook tegen gekomen. Eerst lijkt de motor niet op z'n plaats in de bak te willen 'vallen', met draadeinden de motor en versnellingsbak naar elkaar toe getrokken. Uiteindelijk blijkt, net als bij LeoR, de koppeling niets te doen: zonder weerstand is het pedaal in te drukken, en als ik de wielen beweeg (met de versnelling in het werk) wordt het vliegwiel niet meegenomen en vice versa.

Met de zoekfunctie van het forum ben ik bij deze thread terecht gekomen die precies het probleem beschrijft waar ik mee kamp. Na het lezen van de opmerking over koppelingsplaten die verkeerd om kunnen zijn gemonteerd heb ik zojuist [alweer...] de motor er nog eens uitgetild om de platen evt. om te draaien. Maar naar mijn bescheiden mening kan de koppelingsplaat er maar op een manier in.

De getande bus waar de steekas van de versnellingsbak op aangrijpt steekt aan een kant uit, ongeveer een / twee centimeter. Aanvankelijk heb ik de koppelingsplaat gemonteerd met dit uitsteeksel richting versnellingsbak, zodat de koppelingsplaat tegen het vliegwiel aan ligt. Als dan de drukgroep wordt gemonteerd zit de koppelingsplaat klem tussen de drukgroep en het vliegwiel.

Als ik de koppelingsplaat andersom zou monteren dan komt die, doordat het uitstekende deel tegen het vliegwiel aankomt, vrij te zitten van het vliegwiel. Aande andere kant krijg ik dan problemen met het monteren van de drukgroep: de boutjes zijn te kort om dan in het vliegwiel te pakken, dus zou ik de drukgroep moeten indrukken (m.b.v. een lijmklem oid) om de boutjes vast te kunnen draaien.
Dit was, zo goed ik mij herinner, ook niet het geval toen ik het zaakje er voor het eerst afhaalde, dus ik denk dat mijn eerste aanpak de juiste is geweest. Maar als iemand het tegendeel zeker weet...

KJH

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 30 aug, 2006 16:49

LeftLaneCruiser schreef:... naar mijn bescheiden mening kan de koppelingsplaat er maar op een manier in.
Dit is de goede positie van de koppelingsplaat (2)...
Afbeelding
Niet alle koppelingsplaten zijn gelijk, de flens steeks soms meer/minder uit. Ik heb het een keer voor elkaar gekregen om de koppelingsplaat verkeerd om te monteren en de drukgroep (1) paste nog gewoon op het vliegwiel (3), maar wel zodanig dat intrappen van het pedaal niet het effect had dat de drukring vrij kwam van de koppelingsplaat. De flens van de koppelingsplaat of de bufferveren zitten dan strak tegen het toplager/vliegwiel gedrukt en dit zorgt dan voor 'de koppeling'.
Ik heb ook wel koppelingsplaten gezien waar op de flens staat aangegeven wat de vliegwielkant is.

LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Bericht door LeftLaneCruiser » wo 30 aug, 2006 18:06

Ok, thanx !

En hulde voor de snelle antwoorden elke keer. :D

Hetzelfde plaatje staat ook in het handboek dat ik heb, maar omdat dat een gekopieerde versie is, is het plaatje onduidelijk geworden.

KJH

Plaats reactie