Re: Saab 96 update: binnenkort afscheid nemen
- Vestasz
- Geregistreerd lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: wo 15 mei, 2013 11:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Nieuwe aanwinst update
Ziet er prachtig uit! Mooi met het nieuwe interieur!
Wat heb je eigenlijk met je vloermat gedaan?
Wat heb je eigenlijk met je vloermat gedaan?
Saab 96 V4 ~ '79
Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE ~ '99
Saab 9-3 Estate 1.8i LPG ~ '08
Saab 9-3 Estate Aero XWD ~ '09
Sold:
Saab 96 V4 ~ '78
Saab 900i 16v Coupé ~ '93
Saab 900i 16v Coupé ~ '93
Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE ~ '99
Saab 9-3 Estate 1.8i LPG ~ '08
Saab 9-3 Estate Aero XWD ~ '09
Sold:
Saab 96 V4 ~ '78
Saab 900i 16v Coupé ~ '93
Saab 900i 16v Coupé ~ '93
- Turbobakk
- Donateur (7x)
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Nieuwe aanwinst update
Ik heb een stuk coco crum van de rol besteld en zelf op maat gesneden. Het hakstuk heb ik uit de oude mat gehaald en simpel met stukjes klittenband op de mat bevestigd. Hecht goed op het coco crum.
Coco crum lijkt op kokos maar in tegenstelling tot de natuurlijke kokosvezel heeft de coco crum een synthetische polypropyleen vezel.
Voordelen:
- Kan zonder problemen ook buiten gebruikt worden en dus nat worden (heb je nog wel eens bij een 96)
- Heeft geen last van loszittende haren
- Slijtvaster = Langere Levensduur
Coco crum lijkt op kokos maar in tegenstelling tot de natuurlijke kokosvezel heeft de coco crum een synthetische polypropyleen vezel.
Voordelen:
- Kan zonder problemen ook buiten gebruikt worden en dus nat worden (heb je nog wel eens bij een 96)
- Heeft geen last van loszittende haren
- Slijtvaster = Langere Levensduur
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
- Turbobakk
- Donateur (7x)
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Vanmorgen bij V4-goeroe Frank van Oeteren van Sweedspeed geweest voor een tune up van de 96 op zijn vermogensbank. We begonnen met 80,6 pk en 146 NM bij 3036 rpm. Na aanpassing van de ontsteking en de sproeier bezetting kwamen we na een aantal runs uit op 89 pk en 166 NM bij 2848 rpm. Het verschil is duidelijk merkbaar, meer power onderin en het loopt allemaal wat soepeler en vlotter naar de hogere snelheden. Mooi resultaat.
1e run

6e run en uiteindelijk resultaat.

1e run

6e run en uiteindelijk resultaat.

Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Stond de ontsteking voor de sessie op meer of minder dan 28 graden bij 5000 toeren?
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
- Turbobakk
- Donateur (7x)
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Ben zelf niet technisch, maar volgens mij is er dit aan veranderd. Motor liep te rijk bovenin de toeren. Wat betreft de ontsteking heb ik Frank 30 of 32 graden horen noemen. Na het aanpassen van de ontsteking zaten we op 83 pk's. Als ik het goed heb opgelet
, heeft hij hierna één van de venturi's
wat ruimer gemaakt voor meer lucht en de sproeier bezetting aangepast. Daarmee gingen de pk's van 83 naar uiteindelijk 89.
Snijdt dit hout


Snijdt dit hout

Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Jazeker. Nu kan ik niet zo veel met de venturi's doen bij een DGV, maar des te meer met de ontsteking met de Megajolt.
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
- Turbobakk
- Donateur (7x)
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Ah, dat werkt natuurlijk wel mooi zo'n programmeerbare ontsteking. Dat gaat voor mij een stap te ver.
Ik vervang de Simons nog voor een ander op maat gemaakt rvs systeem samen met deze.
Dat levert wellicht ook nog wat winst op en dat rijdt dan best wel leuk, zo'n 45 jaar oud 'gebakje' wat moeiteloos met het verkeer mee (ver)snelt.
Ik vervang de Simons nog voor een ander op maat gemaakt rvs systeem samen met deze.

Dat levert wellicht ook nog wat winst op en dat rijdt dan best wel leuk, zo'n 45 jaar oud 'gebakje' wat moeiteloos met het verkeer mee (ver)snelt.

Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16431
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Zijn die koppen eigenlijk bewerkt?
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Turbobakk
- Donateur (7x)
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Nee, voor zover mij bekend.
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16431
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Mooie waarde
En Dan is 89 best wel veel.
Ik heb bewerkte koppen, (grootst mogelijke doorgangen) met standaard kleppen, snellere nokkenas, dubbele carburateur, en electronische ontsteking op een 1.7 HC
gezien het gewicht van de 96 en 0-100 in ca 10 sec schat ik die richting de 90 PK .
Overigens, hij loopt de teller uit.
Ben wel benieuwd wat die zou doen op de bank
Ps als je de uitlaat monteerd maak dan iig de poorten groter , de tussentijd edit tussenflens zeker
En Dan is 89 best wel veel.
Ik heb bewerkte koppen, (grootst mogelijke doorgangen) met standaard kleppen, snellere nokkenas, dubbele carburateur, en electronische ontsteking op een 1.7 HC
gezien het gewicht van de 96 en 0-100 in ca 10 sec schat ik die richting de 90 PK .
Overigens, hij loopt de teller uit.
Ben wel benieuwd wat die zou doen op de bank

Ps als je de uitlaat monteerd maak dan iig de poorten groter , de tussentijd edit tussenflens zeker
Laatst gewijzigd door turbopilot op ma 11 jul, 2016 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Turbobakk
- Donateur (7x)
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Waarschijnlijk zit je dan wel boven de 90 pk met een HC-blok en bewerkte koppen. Die van mij is volgens mij een 1.7 LC.
Ik moet ze nog even opmeten. Er zit nu al een Simons onder, dus ik hoop dat ze de standaard poorten al vergroot hebben. De nieuwe uitlaat heeft als binnendiameter 42 mm en de flenzen 44 mm. Is de standaard uitlaat poort van een 1700 blok 28 mm? Is het überhaupt mogelijk de poorten te vergroten zonder het blok eruit te halen? Zo ja, waarmee gaat dat het beste?
Ps als je de uitlaat monteerd maak dan iig de poorten groter , de tussentijd zeker
Ik moet ze nog even opmeten. Er zit nu al een Simons onder, dus ik hoop dat ze de standaard poorten al vergroot hebben. De nieuwe uitlaat heeft als binnendiameter 42 mm en de flenzen 44 mm. Is de standaard uitlaat poort van een 1700 blok 28 mm? Is het überhaupt mogelijk de poorten te vergroten zonder het blok eruit te halen? Zo ja, waarmee gaat dat het beste?
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16431
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Er zijn mensen die dat wel eens gedaan hebben.
Met een kleine boormachine met 3500 toeren,
(misschien in combinatie met een flexibel aansluitstuk.)
Frees voor staal. de onderste 2 gebruik ik er voor.
(stofzuiger erbij houden, anders komt er misschien iets in de cilinder)?
overigens als je de koppen kompleet doet, kun je een afspraak maken bij de tandarts voor nieuwe vullingen

Met een kleine boormachine met 3500 toeren,
(misschien in combinatie met een flexibel aansluitstuk.)
Frees voor staal. de onderste 2 gebruik ik er voor.
(stofzuiger erbij houden, anders komt er misschien iets in de cilinder)?
overigens als je de koppen kompleet doet, kun je een afspraak maken bij de tandarts voor nieuwe vullingen


Laatst gewijzigd door turbopilot op ma 11 jul, 2016 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16431
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
dus bij de 96 heb ik alle poorten vergroot ook bij de klep zo groot mogelijke doorlaat.
je kunt dan met de standaard kleppen blijven werken, 2 voordelen: geen zwaardere klepveren nodig en geen vergroting van de verbrandigskamer noodzakelijk
zoals bij het 4e plaatje (geeft compressie verlies) (moet je de kop 1 mm vlakken en inlaatspruitstuk weer kloppend pas maken)
als je er grotere kleppen inzet zonder de kamer aan te passen, dan wil langs een groot gedeelte van de klep er niks lang spoelen.
wat betreft de uitlaatpakking, even met een oude 96 pakking naar een uitlaatboer en een pakking zoeken die in de buurt komt.
middelste gat is maatgevend, de andere gaten ovaal maken

uitlaatpoort

andere gaten in de bodemplaat niet noodzakelijk denk ik

inlaatkanaal

je kunt dan met de standaard kleppen blijven werken, 2 voordelen: geen zwaardere klepveren nodig en geen vergroting van de verbrandigskamer noodzakelijk
zoals bij het 4e plaatje (geeft compressie verlies) (moet je de kop 1 mm vlakken en inlaatspruitstuk weer kloppend pas maken)
als je er grotere kleppen inzet zonder de kamer aan te passen, dan wil langs een groot gedeelte van de klep er niks lang spoelen.
wat betreft de uitlaatpakking, even met een oude 96 pakking naar een uitlaatboer en een pakking zoeken die in de buurt komt.
middelste gat is maatgevend, de andere gaten ovaal maken

uitlaatpoort

andere gaten in de bodemplaat niet noodzakelijk denk ik

inlaatkanaal

(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16431
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
overigens jammer, bij de veiling lagen een stel 96 koppen, die gingen zo de oudijzer bak in bij een opkoper.
ik heb ze nog even bekeken of er geharde zittingen in zaten, ander had ik ze wel meegenomen.
was mooi oefenmateriaal geweest. viewtopic.php?f=39&t=152261" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb ze nog even bekeken of er geharde zittingen in zaten, ander had ik ze wel meegenomen.
was mooi oefenmateriaal geweest. viewtopic.php?f=39&t=152261" onclick="window.open(this.href);return false;
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Turbobakk
- Donateur (7x)
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Nieuwe aanwinst update tune up
Dank voor je uitgebreide reactie en toelichting. Kan me haast niet voorstellen dat de uitlaatpoort nog de originele diameter heeft. Dan had er nooit bijna 90 pk uit kunnen rollen.

Daar heb ik ook geen zin in. Ik vind het vermogen wel genoeg zo. Ikzelf maar ook de auto moet wel heel blijvenoverigens als je de koppen kompleet doet, kun je een afspraak maken bij de tandarts voor nieuwe vullingen

Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973