Gezocht: motor

1967-1980
Plaats reactie
LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Gezocht: motor

Bericht door LeftLaneCruiser » di 18 jul, 2006 10:16

Hallo,

Door onoplettendheid heb ik de motor van mijn Saab 96 een beetje in de soep gedraaid... :cry:

Door kennissen met verstand van autotechniek is mij verteld dat het goedkoper en minder arbeidsintensief is om het huidige motorblok te vervangen door een ruilexemplaar dan om te proberen het euvel te repareren.

Vandaar mijn vraag:
Wie weet er nog een motorblok te koop tegen een schappelijke prijs, of heeft tips c.q. suggesties omtrent waar iets te vinden ?

Alle informatie is van harte welkom.

KJH

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Gezocht: motor

Bericht door 72sonett-III » di 18 jul, 2006 21:21

LeftLaneCruiser schreef:Door onoplettendheid heb ik de motor van mijn Saab 96 een beetje in de soep gedraaid...
Een gereviseerde ruilmotor van VeGe kost ca 1000 euro, als je er nog een kan vinden. Een gebruikte motor in onbekende staat kun je kopen bij o.a. Anton Potze of vd Laan. Ik denk dat je dan zo'n 250-500 euro kwijt bent.

Op marktplaats.nl wordt ook nog veel 95/96 spul aangeboden.

Maar wat is er dan precies met jouw motor gebeurd dat deze niet meer te reviseren is? Een drijfstang door het blok geslagen? Over het algemeen is een revisie van dit V4 blok goed zelf te doen, zie o.a.
viewtopic.php?t=7027

LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Bericht door LeftLaneCruiser » za 22 jul, 2006 2:53

[quote="72sonett-III]
Maar wat is er dan precies met jouw motor gebeurd dat deze niet meer te reviseren is? Een drijfstang door het blok geslagen? Over het algemeen is een revisie van dit V4 blok goed zelf te doen
[/quote]

Wellicht was het blok nog best te reviseren, maar zoals al gehint in de eerste post ben ik chauffeur en geen monteur. (Alhoewel het sleutelen aan de auto nog best een leuke bezigheid blijkt te zijn :wink: )

De direkte oorzaak van het euvel aan de motor is het te veel vergen van het oude beestje. Door omstandigheden heb ik te lang doorgereden terwijl de motor eigenlijk al te warm was. Na een [gedwongen] tussenstop, waarbij het reservoir van de koelvloeistof leeg bleek, maakte de motor een rammelend geluid. Alsof er een los stuk staal tegen de motor zat.

Vorige week heb ik het motorblok gedemonteerd. Bij het afhalen van de cilinderkoppen bleek een van de kleppen gescheurd en was er een stuk uitgeslagen. Een andere klep was roestig, alsof die al langere tijd niet was gebruikt. Zou kunnen kloppen, want hij liep al langer onregelmatig [op drie poten].

Bij nog verdere demontage van de krachtbron bleek er een vrij grote speling op de balansas te zitten. Ik kan de as ongeveer een centimeter heen en weer bewegen.

Al met al denk ik dat ik aan nieuwe onderdelen en reparatie van het blok / de koppen meer geld en tijd kwijt zou zijn geweest dan aan een nieuw motorblok.
Wat dat blok betreft: ik had vandaag een aanbieding van iemand die mij een 1700 blok uit een Ford Granada te koop aanbiedt. Mijn vraag: is dit een geschikt blok. Gaat het passen qua motorsteunen e.d. ?

Hij wil het blok verkopen compleet met startmotor, dynamo, carburateur en de versnellingsbak. Ik betwijfel of ik die bak ook kangebruiken, maar misschien is er hier iemand die mij daarover kan inlichten ?

Hmm.. uiteidelijk weer een heel verhaal. Alvast bedankt voor de antwoorden en andere nuttige informatie. Prettig weekend voor iedereen. 8)

KJH

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 22 jul, 2006 11:26

LeftLaneCruiser schreef:... een van de kleppen gescheurd en was er een stuk uitgeslagen.
Ongeveer zoals dit;

Afbeelding
Ik kan de as ongeveer een centimeter heen en weer bewegen.
Typisch zwak punt van deze V4 motoren. Je zou de balansaslagers iedere 100000 km moeten vervangen. Als de lagers zo slecht zijn, zal het tandwiel ook wel kapot zijn? Zie hier
Afbeelding
...aan nieuwe onderdelen en reparatie ... meer geld en tijd kwijt zou zijn geweest dan aan een nieuw motorblok.
Als je alles zelf kan doen, dan niet. Een kop met goede kleppen kun je nog wel vinden en de balansaslagers vervangen is ook niet zo moeilijk.
Wat dat blok betreft: ik had vandaag een aanbieding van iemand die mij een 1700 blok uit een Ford Granada... is dit een geschikt blok.
Als dit een V4 blok is; ja dat kun je zo in je 96 zetten. Je moet de motorsteunen van je oude blok gebruiken. Aan de bak heb je niets, een Granada heeft toch achterwielaandrijving? Wat kost dat Granada blok?

Waar woon jij?

LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Bericht door LeftLaneCruiser » za 22 jul, 2006 16:18

Ja, zo ziet mijn klep er ook ongeveer uit. Niet zo erg, maar wel gescheurd en een hap eruit.

De tandwielen van de balansas, crank en vliegwiel zien er nog goed gaaf uit. Zal van het weekend nog even een close-upje plaatsen.

Om het blok op de oude motorsteunen te plaatsen had ik zelf ook al bedacht, dan weet je in elk geval dat die aansluiting past. Dat ik niets aan de versnellingsbak zou hebben had ik al bedacht, maar die kan meteen op marktplaats gezet :) . Als ik die kan verpatsen heeft het motortje mij nog minder gekost.
De knaap die het verkoopt vraagt 350 euro voor het geheel.

Ik woon in Groningen, de werkplaats waar de renovatie plaats vindt is bij m'n ouders thuis. Dat is in Surhuisterveen, op de grens van Friesland en Groningen.

KJH

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 22 jul, 2006 16:51

LeftLaneCruiser schreef:...in Groningen, de werkplaats... in Surhuisterveen...
Nou moe... Ik woon in Tolbert, vlak bij dus :!:
Kom maar eens langs.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » za 22 jul, 2006 18:56

Bedenk wel dat je ook de carterpan moet ombouwen en de aanzuiging van de oliepomp. Anders past een blok uit een Ford niet in de 96. Zet er dan meteen ook nieuwe pakkingen tussen, anders gaat de boel gegarandeerd lekken.

LeftLaneCruiser
Geregistreerd lid

Bericht door LeftLaneCruiser » ma 24 jul, 2006 14:04

sabo schreef:Bedenk wel dat je ook de carterpan moet ombouwen en de aanzuiging van de oliepomp. Anders past een blok uit een Ford niet in de 96. Zet er dan meteen ook nieuwe pakkingen tussen, anders gaat de boel gegarandeerd lekken.

Kan ik daar de pan van de huidige motor voor gebruiken ? Die heb ik er nu toch afgeschroefd. En de oliepomp / aanzuiging ?

In het carter lag een laagje metaalpoeder en schilfers, en van het lager geen spoor... Dus als ik de motor enkele weken terug niet te warm had laten worden was het later dit jaar wel mis gegaan.
Achteraf wel prima: 't is nu vakantie, heb ik wat te prutsen :wink:

KJH

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 24 jul, 2006 16:28

LeftLaneCruiser schreef: Kan ik daar de pan van de huidige motor voor gebruiken ? ..... En de oliepomp / aanzuiging ?
Ja, heb je een werkplaatshandboek?
In het carter lag een laagje metaalpoeder en schilfers...
Zie ook hier
Afbeelding

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » ma 24 jul, 2006 18:00

Ja, je kunt zonder problemen alles omzetten. En nou je het toch over te warm worden hebt. Misschien kun je meteen de fan vervangen door een exemplaar met betere koeling.

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » ma 24 jul, 2006 20:21

sabo schreef:Ja, je kunt zonder problemen alles omzetten. En nou je het toch over te warm worden hebt. Misschien kun je meteen de fan vervangen door een exemplaar met betere koeling.
Als ik even mag inbreken in dit topic :oops: : Van één van de bladen van mijn fan ontbreekt een stukje en ben dus op zoek naar een andere (grotere). Weet je ook waar die te verkrijgen zijn en/of merk wat er op past?

Enne... KJH, wel stoer dat je de SAAB niet naar de sloop brengt. Keep the spirit alive! :wink:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 24 jul, 2006 23:14

Basman schreef: Van één van de bladen van mijn fan ontbreekt een stukje en ben dus op zoek naar een andere (grotere).
De standaard fan is zwart, er is ook een rode met iets grotere bladen die meer lucht verplaatst en wat beter koelt. Een zwarte heb ik hier nog wel ergens liggen...
Weet je ook waar die te verkrijgen zijn.
Anton Potze in Ter Apel, 0599-583853 / 06-5326212
Harm van der Laan in Overschild, 0596-566460 / 06-53321648

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 30 jul, 2006 19:49

Is het niet zo dat er 2 soorten V4 blokken zijn ? Duitse (Keulse) V4's en Engelse (Essex) V4's. De Engelse V4's verschillen schijnbaar dusdanig van de Duitse- dat ze niet uitwisselbaar zijn. Ik heb wel eens een Ford V4 gezien met de stroomverdeler aan de voorzijde van het blok. Het zou me niet verbazen als alle Granada/Consul uitvoeringen met de Engelse blokken zijn uitgevoerd.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 30 jul, 2006 21:05

Martien_96V4 schreef:Is het niet zo dat er 2 soorten V4 blokken zijn ? Duitse (Keulse) V4's en Engelse (Essex) V4's.
Ja, dat klopt en die Essex V4 is niet te gebruiken in de 95/96. Maar ik neem aan dat de OP dat verschil toch wel ziet....
(plaatje is van een Essex V6, de V4 is net zo, maar iets korter)
Afbeelding

In de Duitse Granada is de Keulse V4 gebruikt.

Op deze Ford site wordt nog een V4 blok aangeboden voor 100 euro.

Plaats reactie