[quote="72sonett-III]
Maar wat is er dan precies met jouw motor gebeurd dat deze niet meer te reviseren is? Een drijfstang door het blok geslagen? Over het algemeen is een revisie van dit V4 blok goed zelf te doen
[/quote]
Wellicht was het blok nog best te reviseren, maar zoals al gehint in de eerste post ben ik chauffeur en geen monteur. (Alhoewel het sleutelen aan de auto nog best een leuke bezigheid blijkt te zijn

)
De direkte oorzaak van het euvel aan de motor is het te veel vergen van het oude beestje. Door omstandigheden heb ik te lang doorgereden terwijl de motor eigenlijk al te warm was. Na een [gedwongen] tussenstop, waarbij het reservoir van de koelvloeistof leeg bleek, maakte de motor een rammelend geluid. Alsof er een los stuk staal tegen de motor zat.
Vorige week heb ik het motorblok gedemonteerd. Bij het afhalen van de cilinderkoppen bleek een van de kleppen gescheurd en was er een stuk uitgeslagen. Een andere klep was roestig, alsof die al langere tijd niet was gebruikt. Zou kunnen kloppen, want hij liep al langer onregelmatig [op drie poten].
Bij nog verdere demontage van de krachtbron bleek er een vrij grote speling op de balansas te zitten. Ik kan de as ongeveer een centimeter heen en weer bewegen.
Al met al denk ik dat ik aan nieuwe onderdelen en reparatie van het blok / de koppen meer geld en tijd kwijt zou zijn geweest dan aan een nieuw motorblok.
Wat dat blok betreft: ik had vandaag een aanbieding van iemand die mij een 1700 blok uit een Ford Granada te koop aanbiedt. Mijn vraag: is dit een geschikt blok. Gaat het passen qua motorsteunen e.d. ?
Hij wil het blok verkopen compleet met startmotor, dynamo, carburateur en de versnellingsbak. Ik betwijfel of ik die bak ook kangebruiken, maar misschien is er hier iemand die mij daarover kan inlichten ?
Hmm.. uiteidelijk weer een heel verhaal. Alvast bedankt voor de antwoorden en andere nuttige informatie. Prettig weekend voor iedereen.
KJH