Aftapplug versnellingsbakolie

1967-1980
Plaats reactie
sabo
Geregistreerd lid

Aftapplug versnellingsbakolie

Bericht door sabo » zo 13 aug, 2006 18:44

Ik heb een drietal versnellingsbakken liggen, en voor mijn cabrioproject wil ik natuurlijk de beste gebruiken. Helaas heeft deze een aftapplug voor de olie die niet meer losgaat. En waarom? omdat er geen rand meer aanzit. Die hebben ze er ooit eens in een garage afgedraaid (geen passend gereedschap). De plug is nu gelijk met de bak.

Heeft iemand een idee om zo'n halve plug eruit te krijgen?

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » zo 13 aug, 2006 20:12

Uitboren lijkt me de enige mogelijkheid.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 13 aug, 2006 22:17

- Lostikken met een beitel

- Een gat boren en met een tapeindverwijderaar losdraaien

- Een sleuf maken met een aantal kleine gaatjes en met een grote schroevendraaier losdraaien

Het is allemaal snel gezegd en geschreven maar ik weet hoe vast die pluggen kunnen zitten. Het is (conische) NPT schroefdraad, dus het duurt ook nog lang voor de plug echt los is. Bovenstaande methoden geven wel de minste kans op beschadiging van de schroefdraad in de bak.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 15 aug, 2006 8:48

Los!! Een vriend van me gaf de suggustie om er een bout op te lassen. Dit heeft gelukkig gewerkt. De bout laat ik meteen zitten voor als ie weer eens los moet.

Bedankt voor alle suggusties.

Maarten C
Geregistreerd lid

Bericht door Maarten C » di 15 aug, 2006 12:33

Ik zou zelf er een moer oplassen, hoef je tenminste de steel niet af te zagen.

Maarten

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » di 15 aug, 2006 18:23

Ik zou er een nieuwe voor halen...

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 16 aug, 2006 9:11

Een moer erop lassen gaat niet. Er zit een holte in de plug. Hierin heb ik de "steel" van de bout gezet en deze op de rand van de plug gelast. Een behoorlijk precies werkje want je mag het aluminium huis van de bak natuurlijk niet beschadigen. De bout die ik gebruikt heb was er een met korte steel.
Inmiddels heb ik de plug omgeruild met een plug uit een andere bak. Tzt zal ik hier ook weer een complete plug inzetten.
Als iemand nog een plug heeft liggen...??

Plaats reactie