Pagina 1 van 1

saab start opeens niet meer

Geplaatst: zo 14 jan, 2018 21:47
door tomatenplant
Mijn saab 96 v4 bj 1975 starte deze morgen opeens niet meer. Nochtans heb ik hem vorige week nog na een rit gewoon terug in de stalling gezet. Ik heb ondertussen de bougies, de kabels naar de verdeelkap en de verdeelkap vervangen maar zonder resultaat. Kan het zijn dat mijn starter kapot is? Ik vermoed dit omdat ik geen enkele ontsteking krijg. Er komt enkel, na een luide knal, rook uit de weber die erop gemonteerd was door de vorige eigenaar. Kan je dit testen? Ik ben geen mekanieker en probeer alleen maar.

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: zo 14 jan, 2018 22:13
door Luud
Nou, we gaan het proberen. Allereerst begrijp ik niet wat je met het woord: Starter" bedoeld. Hoe weet je dat je geen enkele vonk krijgt, wellicht de bobine defect.
Ik neem aan dat de startmotor zijn werk doet, anders lijkt het me moeilijk dat er een knal uit de weber komt.
Openen de contactpuntjes ?? Om de motor te laten lopen heb je brandstof, lucht en ontsteking nodig. Mijn 96 start na een week stilstand ook niet direct, maar ik help even door remmenreiniger in het luchtfilter te spuiten dan slaat hij meteen aan.
Ik wil graag opschrijven hoe ik dit aan zou pakken, maar gezien je schrijft dat je geen mechanieker bent en een bobine met hoogspanning werkt, zou ik je adviseren om iemand met kennis in de arm te nemen. Ik kan niet opmaken waar je ergens woont, wellicht een oproep plaatsen met provincie en land voor hulp.
(lees net bij je aanmelding Regio Antwerpen Belgie)

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: vr 19 jan, 2018 8:55
door jota
Kapotte condensator kan de boel ook lelijk voor de gek houden.

Johan
http://www.takt2aero.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: zo 28 jan, 2018 21:42
door tomatenplant
Bedankt Johan van 2takt.nl. :)
Hoogst waarschijnlijk is dat de oorzaak van mijn probleem. Ik heb daarnet een nieuwe besteld.

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: zo 04 feb, 2018 12:57
door Westef
Heb je de bougiekabels goed aangesloten, lees goede volgorde op de verdelerkap? Succes

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: do 08 feb, 2018 20:46
door tomatenplant
Heb mijn Saabje toch moeten laten takelen. De visplatineekes waren te erg ingebrand en moeten ook vervangen worden. Ideaal moment om ook een groot onderhoud te laten uitvoeren op de motor ( vervangen van alle vloeistoffen, filters, ...). Gelukkig mag ik daarmee meehelpen en zo nog iets leren over mijn oldtimer.

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: do 08 feb, 2018 21:05
door frans1950
Visplatinekes??

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: do 08 feb, 2018 21:11
door tomatenplant
Kontaktpuntjes in het algemeen beschaafd nederlands

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: zo 18 feb, 2018 17:55
door tomatenplant
Mijn Saabje is terug op de baan. In de voorbije weken alles goed (laten) nakijken en een groot onderhoud aan gedaan. Nu snort hij terug als nieuw....

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: ma 19 feb, 2018 19:19
door Alex B
Da's mooi. En nu als de gesmeerde bliksem de puntjes vervangen door een electronische ontsteking als Powerspark, Accuspark, Pertronix oid en een sterkere bobine. De koude start vaart er wel bij (onder voorbehoud van een goede carburateur natuurlijk :wink: ).

Alex

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: ma 19 feb, 2018 20:28
door tomatenplant
Oei.... Wa is da allemaal? Daar heb ik geen snars verstand van. Ik ben dan ook maar een simpele Saab liefhebber met een beperkte kennis ...

Re: saab start opeens niet meer

Geplaatst: wo 06 feb, 2019 22:26
door tomatenplant
Ondertussen ook de bobine en verschillende kabeltjes vervangen, samen met het jaarlijks onderhoud ( olie, koelvloeistof, algemene smering, nazicht remmen en handrem ....) Hopelijk terug een jaar lang rijplezier. Alvast ingeschreven voor de oldtimerrondrit te Vianen op zaterdag 15 juni.