Sonett II - 1968
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Sonett II - 1968
even geen idee wat je bedoeld, maar een sonett chassis is zo slap als een vaatdoek.
kan zijn voor versteviging ?
ook iets gelezen over een rolbeugel, ga je er een rolkooi inzetten?
let op dat je dat goed doet anders trekt je chassis zo krom als een hoepel.
ik vraag mij af of je ruimte overhoudt, het is binnen al krap.
mijn vader ging er een keer inzitten, moesten we hem er bijna weer uittillen (maar ik wordt ook al ouder)
kan zijn voor versteviging ?
ook iets gelezen over een rolbeugel, ga je er een rolkooi inzetten?
let op dat je dat goed doet anders trekt je chassis zo krom als een hoepel.
ik vraag mij af of je ruimte overhoudt, het is binnen al krap.
mijn vader ging er een keer inzitten, moesten we hem er bijna weer uittillen (maar ik wordt ook al ouder)
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- bruises
- Donateur (2x)
- Berichten: 395
- Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Sonett II - 1968
even wat plaatjes, al is de tweede niet heel erg duidelijk/scherp. Plaatjes zijn niet van mijn auto, als ik het goed begrijp is de eerste foto van een Sonett III chassis. Het tweede plaatje is zoals het er bij de mijne (een Sonett II) uitziet
hier zie je dat het schutbord volledig recht is
hier zie je (als door de kooi heenkijkt) dat de zijkanten van het schutbord schuin weglopen
hier zie je dat het schutbord volledig recht is
hier zie je (als door de kooi heenkijkt) dat de zijkanten van het schutbord schuin weglopen
BAAS neem een racecar neem een SAAB
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
- bruises
- Donateur (2x)
- Berichten: 395
- Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Sonett II - 1968
hahaha, klinkt bekend en met mn 1,98 meter is ruimte wel een issue, zeker als je de deuropening nog eens gaat verkleinen door er buizen van een rolkooi doorheen te laten lopen.....maar dat wordt dus gedeeltelijk opgelost door het schutbord aan te passen en er een quickrelease stuurnaaf in te zetten, dan zou ik er de komende 15 jaar (of zolang de stramme ledematen wegblijven) zonder hulp in en uit moeten kunnen klauterenturbopilot schreef: ↑wo 24 jun, 2020 11:07mijn vader ging er een keer inzitten, moesten we hem er bijna weer uittillen (maar ik wordt ook al ouder)
en voor wat betreft chassis stijfheid, de volgorde van aanpak wordt als volgt
1) chassis op doorlopende buizen voor een spit fixeren
2) schutbord achter stoelen aanpasssen
3) rolkooi erin (inclusief door laten lopen naar ophangingspunten voor en achter)
4) dorpels vervangen
hopelijk blijft het dan allemaal redelijk recht
BAAS neem een racecar neem een SAAB
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Sonett II - 1968
dan heb je wel een hele stijve koets,
wel goed opmeten wat de maten zijn, las er voor nood ondersteunende schoren in.
er zijn sonetts als je de polyester kap verwijderd, dat de bodem in elkaar knikt of je krijgt 2 bodemdelen
je hebt pech, ik ben er nog niet aan toe, maar mijn bedoeling is om een mal (van flink kokermateriaal) te maken waar het bodemgedeelte op komt te liggen, zodat je zonder problemen het plaatwerk en dorpels kunt vervangen en de fabrieks maatvoering blijft behouden.
en de volgende stap is dan om voor het bodemgedeelte een ingekort 99/90 onderstel gebruikt kan worden met T16 motor
wel goed opmeten wat de maten zijn, las er voor nood ondersteunende schoren in.
er zijn sonetts als je de polyester kap verwijderd, dat de bodem in elkaar knikt of je krijgt 2 bodemdelen
je hebt pech, ik ben er nog niet aan toe, maar mijn bedoeling is om een mal (van flink kokermateriaal) te maken waar het bodemgedeelte op komt te liggen, zodat je zonder problemen het plaatwerk en dorpels kunt vervangen en de fabrieks maatvoering blijft behouden.
en de volgende stap is dan om voor het bodemgedeelte een ingekort 99/90 onderstel gebruikt kan worden met T16 motor
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- bruises
- Donateur (2x)
- Berichten: 395
- Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Sonett II - 1968
Zo, na weer veel te veel tijd aan het huis besteed te hebben, nu weer terug naar de Sonett. Van opbouwen is nog nauwelijks sprake, het enige dat de afgelopen maanden gelukt is is om de stoelen opnieuw bekleed te krijgen. Ze zijn niet van origineel te onderscheiden, heel blij mee
Nu bezig om de carrosserie verder uit te kleden, zodat ik echt overal goed bij kan voor het spic en span maken van de dragende constructie.
Ik was gisteravond bezig met het verwijderen van de aandrijfassen uit de wielnaaf, omdat de as volgens mij alleen naar binnen toe door de asdoorgang verwijderd kan worden. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de as uit de wielnaaf.
Na de splitpen verwijderd te hebben kostte het me flink wat moeite om de wielnaafmoer los te krijgen (rem was niet krachtig genoeg dus wiel draaide mee) maar dat heb ik opgelost door het wiel met een grote ratelspanband op een houten balk te fixeren. Toen de moer er af was geprobeerd om de as uit de naaf te krijgen, maar hoe ik het ook probeer, er is geen beweging in te krijgen....Zit die as met nog meer dan alleen de moer vast?
Nu bezig om de carrosserie verder uit te kleden, zodat ik echt overal goed bij kan voor het spic en span maken van de dragende constructie.
Ik was gisteravond bezig met het verwijderen van de aandrijfassen uit de wielnaaf, omdat de as volgens mij alleen naar binnen toe door de asdoorgang verwijderd kan worden. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de as uit de wielnaaf.
Na de splitpen verwijderd te hebben kostte het me flink wat moeite om de wielnaafmoer los te krijgen (rem was niet krachtig genoeg dus wiel draaide mee) maar dat heb ik opgelost door het wiel met een grote ratelspanband op een houten balk te fixeren. Toen de moer er af was geprobeerd om de as uit de naaf te krijgen, maar hoe ik het ook probeer, er is geen beweging in te krijgen....Zit die as met nog meer dan alleen de moer vast?
BAAS neem een racecar neem een SAAB
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Sonett II - 1968
Zit enkel met de centrale moer vast. Ik gebruik een zware vuisthamer en een doorslag. Wel oppassen dat je de schroefdraad niet beschadigt. Als de naaf nog op de auto zit, kan je een grote poelietrekker gebruiken.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Sonett II - 1968
Ik ga straks weer verder met het maken van een naaftrekker, kan ongelofelijk vast zitten
viewtopic.php?f=11&t=178391
viewtopic.php?f=11&t=178391
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- bert knip
- Donateur (8x)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 23 okt, 2006 14:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Sonett II - 1968
Je kan de assen gewoon naar de buitenkant eruit halen, dan kan de naaf blijven zitten.
Bij het los halen zorgen dat het T stuk, wat in de bakklos zit verticaal staat en de grote slangklem verwijderen.
Dan trek je zo het geheel naar buiten, en kan je evt in de bankschroef de rest los gemaakt, aangenomen dat je de lagers wilt vervangen.
Een trekker is zowieso een goed idee.
Succes
Bij het los halen zorgen dat het T stuk, wat in de bakklos zit verticaal staat en de grote slangklem verwijderen.
Dan trek je zo het geheel naar buiten, en kan je evt in de bankschroef de rest los gemaakt, aangenomen dat je de lagers wilt vervangen.
Een trekker is zowieso een goed idee.
Succes
- bert knip
- Donateur (8x)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 23 okt, 2006 14:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Sonett II - 1968
Wel uitkijken met de voorveren, want als je de bouten van de veerschotel los hebt en geen veerspanners gebruikt, of op een andere manier zorgt dat de onderste veerschotel geborgt is, kan dat levensbedreigend zijn!
- bruises
- Donateur (2x)
- Berichten: 395
- Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Sonett II - 1968
Handige tip Bert, over die t-stukken. Kunnen de stofhoezen die daaroverheen zitten er helemaal af (neem aan van wel) of moet ik het geheel met verticaal t-stuk en stofhoes door de carrosserie sleuf heen priegelen?
ik heb de veer er al afgehaald, dus ik hoef niet bang te zijn dat die me om de oren springt als ik hier en daar wat brute kracht zet
ik heb de veer er al afgehaald, dus ik hoef niet bang te zijn dat die me om de oren springt als ik hier en daar wat brute kracht zet
BAAS neem een racecar neem een SAAB
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
- bruises
- Donateur (2x)
- Berichten: 395
- Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Sonett II - 1968
nou heb ik toch flink lopen zoeken op het forum alvorens ik een bericht in mijn eigen berichtendraadje plaatste, maar dit topic ben ik nog niet tegengekomen........soms moet ik mn vrouw gelijk geven, ik ben niet geboren om te zoeknturbopilot schreef: ↑wo 19 jan, 2022 18:38Ik ga straks weer verder met het maken van een naaftrekker, kan ongelofelijk vast zitten
viewtopic.php?f=11&t=178391
BAAS neem een racecar neem een SAAB
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Sonett II - 1968
Hoes kan blijven zitten, die klap je om:
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12629
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Sonett II - 1968
Maar dan wel eerst de doppen met de naaldlagers er af halen, anders vallen die doppen er af en dan kun je 25 naalden uit het vet zoeken.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- bruises
- Donateur (2x)
- Berichten: 395
- Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Sonett II - 1968
hmmmm, niet gedaan, maar het lijkt erop dat er ook niets uitgevallen is. Maar ik ga de hoezen nu wel in een steviger plastic zak wikkelen en goed vastzetten zodat het niet alsnog gebeurt
BAAS neem een racecar neem een SAAB
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]