Vrijloop uit = problemen met schakelen

1967-1980
Plaats reactie
Joost82
Geregistreerd lid

Vrijloop uit = problemen met schakelen

Bericht door Joost82 » do 24 aug, 2006 18:10

Normaal rijd ik in mijn 96 v4 altijd met de vrijloop ingeschakeld. Doordat mijn startmotor eergisteren het loodje heeft gelegd terwijl ik nog een eindje moest toeren heb ik de vrijloop uitgeschakeld en de auto even aangeduwd. Deed het prima, maar na een 100 kilometertjes kreeg ik problemen met het schakelen. Ik kreeg hem slecht van 2 naar 3 en terug. Naar vrij lukte ook niet altijd. Aangezien ik nog nooit enig maligne geluid uit die versnellingsbak heb horen komen en mijn vrijloop het nog prima doet sta ik hier wat van te kijken.

Iemand bekend met dit soort ellende? Is het misschien opgelost als ik gewoon weer met vrijloop kan rijden (startmotor repareren)?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Vrijloop uit = problemen met schakelen

Bericht door 72sonett-III » do 24 aug, 2006 19:30

Joost82 schreef:Iemand bekend met dit soort ellende?
Een toevallige samenloop, een ongeluk komt zelden alleen...
Het zou kunnen zijn dat de koppeling niet helemaal vrijkomt als je het pedaal intrapt, hoewel je dat bij wegrijden (met vrijloop ingeschakeld) ook gemerkt zou moeten hebben. Is er geen lekkage te zien bij de hoofd- of hulpcilinder van de koppeling?
Is het misschien opgelost als ik gewoon weer met vrijloop kan rijden (startmotor repareren)?
Zodra de motor loopt, kun je de vrijloop toch weer inschakelen? Daarvoor hoef je niet te wachten op een andere startmotor.

Wat waren de verschijnselen van de startmotor? Helemaal niets, of rare geluiden of... ? Bij mijn Sonett wil het kabeltje vanaf het startslot nog wel eens losschieten van het startrelais op de startmotor. Als ik de sleutel dan omdraai, gebeurt er helemaal niets. Als ik het kabeltje weer vastmaak is er niets aan de hand.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » do 24 aug, 2006 20:28

72sonett-III schreef: Een toevallige samenloop, een ongeluk komt zelden alleen...
Nee, jammer he?

Er is wel wat lekkage zichtbaar bij een van de cilinders. Bedankt ga ik eens proberen. Verder zegt mijn boekje over het in en uitschakelen van de vrijloop dat dit niet mag zolang de motor loopt. Dus ik heb dat, voorzichtig als ik ben, nooit geprobeerd of het kan of niet.

Startmotor zat al een tijdje regelmatig vast, paar tikken erop en dan liep hij weer. Nu slaat hij niet meer uit, relais kappot denk ik.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 24 aug, 2006 21:22

Joost82 schreef:Verder zegt mijn boekje over het in en uitschakelen van de vrijloop dat dit niet mag zolang de motor loopt.
Als de motor loopt en de auto staat stil en je trapt de koppeling in, dan staat de prise as en de vrijloop en de hele versnellingsbak stil. Je kunt dan probleemloos de vrijloop in- en uitschakelen.

Je kunt onder het rijden ook gewoon de vrijloop inschakelen (bedieningsstangetje boven het gaspedaal intrappen met je teen) omdat dan de meenemer uit de inwendige vertanding van vrijloopcilinder schuift. Bij uitschakelen moeten de tanden weer precies langs/in elkaar schuiven en dat gaat niet altijd probleemloos, koppeling intrappen helpt dan ook.
Zie ook viewtopic.php?t=6812
Afbeelding

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » vr 25 aug, 2006 11:33

72sonett-III schreef:
Joost82 schreef:Verder zegt mijn boekje over het in en uitschakelen van de vrijloop dat dit niet mag zolang de motor loopt.
Als de motor loopt en de auto staat stil en je trapt de koppeling in, dan staat de prise as en de vrijloop en de hele versnellingsbak stil. Je kunt dan probleemloos de vrijloop in- en uitschakelen.

Je kunt onder het rijden ook gewoon de vrijloop inschakelen (bedieningsstangetje boven het gaspedaal intrappen met je teen) omdat dan de meenemer uit de inwendige vertanding van vrijloopcilinder schuift. Bij uitschakelen moeten de tanden weer precies langs/in elkaar schuiven en dat gaat niet altijd probleemloos, koppeling intrappen helpt dan ook.
Zie ook viewtopic.php?t=6812
Wat een vernuftigheid zit er in die auto's van ons :wink:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 25 aug, 2006 12:38

Basman schreef:Wat een vernuftigheid zit er in die auto's van ons
Ja, en wat mij steeds weer verbaast, is dat bij uitgeschakelde vrijloop, het hele motorvermogen via die 10 tandjes van de meenemer van de vrijloop wordt overgebracht naar de v.bak...

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » vr 25 aug, 2006 15:43

En vandaar dat dit ook een van de zwakke plekken van de versnellingsbak is. Temeer daar de vrijloop bedoeld was voor de 2-takt motoren. De V4-tjes hebben meer vermogen en daar is de bak eigenlijk niet helemaal op berekend. Het kan zijn dat het omschakelen van de vijloop net voldoende is geweest om iets kapot te maken. En voor reparatie moet de motor eruit, helaas!

Wat betreft de startmotor: de selenoïde is waarschijnlijk kapot. Hierdoor wordt de magneet niet goed bekrachtigd. Een tik wil dan wel eens helpen, maar eigenlijk is dit het begin van het einde. In je andere topic heb ik je een pb-tje gestuurd, oa ook over de startmotor.

Plaats reactie