Achterremmen
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Achterremmen
Omdat ik eigenlijk nooit een fatsoenlijke handrem heb gehad, heb ik vandaag de achterremmen eens uit elkaar gehaald. Een van de hevels was uitgesleten op het raakpunt met de remschoen. Dit heb ik opgelast, zodat de hevel weer netjes haaks op de ankerplaat staat. Na het afstellen valt het op dat de remwerking van de handrem toch zwaar tegenvalt. Is dit normaal ??
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Achterremmen
Nee, ik kan handremmen waarbij de achterwielen blokkeren. Je remvoeringen zijn nog dik genoeg? Je hebt behalve de kabels afgesteld ook de bout bovenin de remtrommel aangedraaid (totdat de trommels blokkeren en dan weer iets terug)?Martien_96V4 schreef:... de remwerking van de handrem toch zwaar tegenvalt. Is dit normaal ??
Zie ook http://www.saabnl.nl/techniek/9596remmen.htm
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Hangt er van af wat je tegen vindt vallen. Met de handrem drie of vier klikjes vastgetrokken moet je het wiel niet meer met de hand kunnen draaien. Als je dat dan nog wel kunt is er meer aan de hand. Is de basisinstelling van je achterremmen wel goed? Als die niet goed is kan je het met je handrem ook wel vergeten. Als de basisinstelling goed is zou je ook eens kunnen kijken of je de kabels binnen bij de hefboom verder moet opspannen.
Alex
Alex
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
De remmen zijn goed afgesteld, de remvoeringen waren nog als nieuw. Als ik de auto opkrik en ik trek de handrem 3 klikjes aan kan ik de wielen met geen mogelijkheid meer met de hand ronddraaien. Dat lijkt allemaal goed in orde. Alleen als ik tijdens het rijden aan de handrem trek lijkt er erg weinig te gebeuren.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Dat er weinig lijkt te gebeuren is niet zo vreemd. De achterremmen slepen. Als de zaak goed is afgesteld moet de wagen na het gas loslaten wat inhouden, vaak is het niet meer.
Echter als je uit stilstand achteruit rijdt met de handrem erop dan moeten ze blokkeren en moet je eigenlijk niet weg kunnen komen.
Is dit toch het geval dan klopt er dus iets niet. Zoals geschreven: de kabels kunnen niet strak genoeg staan, de remmen zijn niet goed afgesteld of de remschoenen zijn niet meer goed (versleten, verglaasd, besmet met olie, verbrand).
Echter als je uit stilstand achteruit rijdt met de handrem erop dan moeten ze blokkeren en moet je eigenlijk niet weg kunnen komen.
Is dit toch het geval dan klopt er dus iets niet. Zoals geschreven: de kabels kunnen niet strak genoeg staan, de remmen zijn niet goed afgesteld of de remschoenen zijn niet meer goed (versleten, verglaasd, besmet met olie, verbrand).
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
op
- Donateur (4x)

-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
In verband met de APK heb ik me toch maar weer eens met de achterremmen beziggehouden. Ik heb de remhevels aan alle aangrijpingspunten opgelast en de draaipunten spelingsvrij gemaakt.
Ik moet zeggen dat er toch een hele grote verbetering is opgetreden. Het is niet zo dat ik de wielen kan blokkeren tijdens het rijden, maar er is toch een goed merkbare vertraging. Nu zie ik de keuring met vertrouwen tegemoet.
Ik moet zeggen dat er toch een hele grote verbetering is opgetreden. Het is niet zo dat ik de wielen kan blokkeren tijdens het rijden, maar er is toch een goed merkbare vertraging. Nu zie ik de keuring met vertrouwen tegemoet.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bij de Zweedse Saab club verkopen ze nieuw nagemaakte RVS handremhevels;Martien_96V4 schreef:... remhevels aan alle aangrijpingspunten opgelast en de draaipunten spelingsvrij gemaakt.

-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Zo, de APK was geen enkel probleem. Toch wel grappig als naast je een auto van recente datum afgekeurd wordt en de eigenaar met piepende banden van kwaadheid wegrijdt, terwijl een ongerestaureerde Saab van 36 jaar fluitend door de keuring komt.
Morgen maar eens gaan snuffelen op de onderdelendag of er nog iets van mijn gading bij ligt. Ik heb niet echt iets nodig maar je weet nooit.
Morgen maar eens gaan snuffelen op de onderdelendag of er nog iets van mijn gading bij ligt. Ik heb niet echt iets nodig maar je weet nooit.