2-traps carburateur
-
sabo
- Geregistreerd lid
2-traps carburateur
Mijn restauratieobject krijgt een 2-traps carburateur van de latere 96-ers. Het exemplaar dat ik heb heeft evenwel de asjes vast zitten. Nu wil ik deze gaan schoonmaken en ook de rest van de carburateur even nalopen. Als ondersteuning hierbij had ik graag een exploded-view tekening van deze carburateur. Kan iemand mij hieraan helpen?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
-
onda
- Geregistreerd lid
even inhaken, ik heb (helaas) geen antwoord op je vraag. Maar wil wel even inhaken, ik begreep van mijn garageman, dat een 2-traps meer benzine verbruikt, klopt dit? Bouw je dan ook de automatische choke in? Ik wil nl. ook de 2-traps van mijn oude saabje overzetten in mijn nieuwe (die ouder is). (Sorry voor de onderbreking trouwens)
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Nee, dat klopt niet, tenminste niet voor de tweetraps Solex 32/32 TDID die vanaf 1977 in de 95/96 gebruikt is. Deze carb. gaf een beter benzineverbruik én een iets hoger vermogen.onda schreef:...ik begreep van mijn garageman, dat een 2-traps meer benzine verbruikt, klopt dit?
Maar... het ligt er een beetje aan met welk doel je een (grotere) tweetraps carb. monteert. Als je b.v. de Weber 32/36 DGAV gebruikt, met het doel meer vermogen uit de motor te halen, dan zul je, afhankelijk van je rijstijl, inderdaad wel eens wat meer benzine kunnen gaan verbruiken. Alle vermogen komt tenslotte uit de benzine...
Die Solex en de Weber DGAV/DGEV hebben inderdaad een automatische choke. Die van mij geven wat dat betreft geen problemen.Bouw je dan ook de automatische choke in?
Ik heb ook nog wel ergens tekeningen van die Solex. Er staat in ieder geval een doorsnede op blz 150 van het boekje "Van SAAB tot Saab".
-
Alex B
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid
Ik heb mijn probleem inmiddels opgelost. Omdat ik bang was als de hele carburateur uit elkaar zou liggen het monteren wel eens problemen kon geven had ik graag een exploded view tekening gehad (een doorsnee uit "van Saab tot Saab" heb ik zelf al). Gelukkig had ik nog een exemplaar op zolder liggen als voorbeeld.
Vanmorgen heb ik de carburateur weer in elkaar gezet en op het spruitstuk gemonteerd. Alles beweegt weer soepeltjes.
Verder vind ik de 2-traps zuiniger rijden als de enkele carburateur. Je hebt wel meer vermogen maar dat spreek je natuurlijk niet altijd aan. Het wat grotere vermogen wil ik gaan combineren met een Simons uitlaat. Het voorste stuk heb ik al gemonteerd.
Weet toevallig iemand de vermogenswinst door een sportuitlaat?
Vanmorgen heb ik de carburateur weer in elkaar gezet en op het spruitstuk gemonteerd. Alles beweegt weer soepeltjes.
Verder vind ik de 2-traps zuiniger rijden als de enkele carburateur. Je hebt wel meer vermogen maar dat spreek je natuurlijk niet altijd aan. Het wat grotere vermogen wil ik gaan combineren met een Simons uitlaat. Het voorste stuk heb ik al gemonteerd.
Weet toevallig iemand de vermogenswinst door een sportuitlaat?
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
Alex B
- Geregistreerd lid
-
sabo
- Geregistreerd lid