overbrengingsverhoudingen???

1967-1980
ronny2
Geregistreerd lid

overbrengingsverhoudingen???

Bericht door ronny2 » za 16 sep, 2006 13:52

ik wil binnenkort beginnen met de restauratie van een Barkas Framo v901/2 uit 1963. orgineel ligt er een 28 pk 2-takt 3 cyl.blokje in maar dit wil ik na de rdw-keuring vervangen door een v4 (1200 of 1500 cc)uit een Saab of Ford, met het idee om op lpg te gaan rijden: maar :
hoe zit het met de overbrengingsverhoudingen, ik wil graag de achteras behouden, ik heb er 2 liggen met verschillende overbrengingsverhoudingen 6,17:1 en 5,5:1 , de uitgaande as van het orginele 2-taktblokje heeft in z'n 4 een verhouding van 1:1 ,alles bij elkaar zou hij bij 3600 rpm met de 1-ste as: 70km/h rijden en met de 2-de as: 80 km/h,, kunnen jullie me vertellen of een v4 blokje gaat werken met deze as-verhoudingen of word het een invalide-45km/h-geval :? cq een formule1 race-monster dat theoretisch dan de 200 :o moet halen?
groeten ronny

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 17 sep, 2006 22:29

Krijg je geen problemen met de typegoedkeuring als je een driecylindermotor door een viercylinder vervangt? Je komt dan deze APK wel door, maar wat moet je allemaal doen om ook de volgende te overleven? Wat overbrengingsverhoudingen betreft, bedoel je met de uitgaande as de cardanas? In geval van ja, een V4 haalt afhankelijk van de staat 5000 tot 5500 rpm. Met 5000 rpm haal je dan met de eerste as net 97 km/u, met de tweede 111. Ik kan me niet herinneren ooit iets van een Barkas te hebben gezien, dus over hoe levensbedreigend deze snelheden zijn kan ik geen inschatting maken.

Alex

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: overbrengingsverhoudingen???

Bericht door 72sonett-III » zo 17 sep, 2006 22:35

ronny2 schreef:... vervangen door een v4 (1200 of 1500 cc)uit een Saab of Ford, met het idee om op lpg te gaan rijden: maar :
hoe zit het met de overbrengingsverhoudingen, ik wil graag de achteras behouden, ik heb er 2 liggen...
Het lijkt me dat je de v.bak van de V4 niet kan gebruiken omdat die voor een voorwielaangedreven auto is ontworpen; de aandrijfassen steken er aan de zijkant uit i.p.v. één as aan de achterkant, aan de overbrengingsverhoudingen heb je dus ook niet zo veel.

De V4 loopt het mooist bij 3000-4000 tpm en de standaard Saab 95/96 v.bak heeft in de 4 een verhouding van 1:4,1.

Hier kun je uitrekenen wat je snelheid wordt bij verschillende verhoudingen (met een Saab v.bak en differentieel)
http://www.at-speed.com/air/rpm_calc.html

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 17 sep, 2006 22:42

Alex B schreef:Krijg je geen problemen met de typegoedkeuring als je een driecylindermotor door een viercylinder vervangt?
Nee, dat is voor de APK geen probleem. Er zijn ook wel mensen die een Saab tweetakt door een V4 vervangen hebben. Op het kentekenbewijs staat dan nog gewoon 3 cilinders.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 17 sep, 2006 23:15

Met apk heb je geen probleem. Maar je zult wel het kenteken moeten laten aanpassen. Blijf je rijden met een kenteken waarvan de gegevens niet overeenkomen met de auto kun je bij een ongeluk verzekeringtechnisch e.d. in de problemen komen. Van een 2-takt saab een 4-takt maken is geen probleem daar er geen typegoedkeuring aan te pas moet komen. Bij een Barkas moet dit wel gebeuren, tenminste als je de officiële weg wilt bewandelen.

ronny2
Geregistreerd lid

Bericht door ronny2 » wo 20 sep, 2006 11:38

voor het krijgen van papieren is er volgens de RDW geen problemen omdat de auto ouder is dan 40 jaar en dan zijn de eisen minder streng
Eerst moet ik de barkas laten keuren met het orginele 2takt blokje (type-goedkeuring). en daarna een herkeuring voor het 4takt blok met de LPG-installatie. Het is geen probleem als de contructie maar degelijk is en het vermogen mag tot 40% toenemen.

Zijn er ook v4-blokjes/versnellingsbakken mét achterwielaandrijving ?, ik heb dit dus over het hoofd gezien, altijd ervan uit gegaan dat de saab 96/ taunus 12M achterwielaandrijving hadden :oops:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 20 sep, 2006 11:44

ronny2 schreef:Zijn er ook v4-blokjes/versnellingsbakken mét achterwielaandrijving ?,
Ja, uit de Ford Taunus 12/15/17 M denk ik, maar dit zijn volgens mij v.bakken met 3 versnellingen.
altijd ervan uit gegaan dat de saab 96/ taunus 12M achterwielaandrijving hadden
Er bestaan niet zoveel SAABs met achterwielaandrijving... alleen de Junior en de Quantum en deze laatste is eigenlijk geen SAAB, heeft alleen maar de SAAB tweetaktmotor...
Kun je de V4 motor niet achterin die Barkas zetten?

ronny2
Geregistreerd lid

Bericht door ronny2 » wo 20 sep, 2006 11:48

hoi Alex B, typ "Barkas Framo V901/2" maar in bij google-afbeeldingen en je krijgt vanalles of "fam. Venderbos" voor een mooie reportage over hun restauraties van o.a. een barkas

ronny2
Geregistreerd lid

Bericht door ronny2 » wo 20 sep, 2006 11:55

:D :D de motor achterin?? welke achterin, d'r is geen achterin dan zit ie gewoon buiten, maar de ford-site ga ik toch ook weer eens effe bezoeken,
Quantum? hebben ze die ook ooit omgebouwd van 2-takt naar 4-takt? ga maar eens zoeken wat voor auto dat is, heb er nooit van gehoord

ronny2
Geregistreerd lid

Bericht door ronny2 » wo 20 sep, 2006 12:19

ronny2 schreef::D :D de motor achterin?? welke achterin, d'r is geen achterin dan zit ie gewoon buiten, maar de ford-site ga ik toch ook weer eens effe bezoeken,
Quantum? hebben ze die ook ooit omgebouwd van 2-takt naar 4-takt? ga maar eens zoeken wat voor auto dat is, heb er nooit van gehoord
gaaf karretje die Quantum, alleen passen de boodschappen niet, geloof ook niet dat ik er een motortje van ga zoeken :D

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » wo 20 sep, 2006 13:43

hallo

dieseltje van een daihatsu
ook een 3 cil.
klein en compact
nog goed ook

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 20 sep, 2006 14:27

ronny2 schreef:Quantum? hebben ze die ook ooit omgebouwd van 2-takt naar 4-takt?
Nee, ik bedoelde dat die de 3 cil. tweetakt Saabmotor heeft, met achterwielaandrijving.
ga maar eens zoeken wat voor auto dat is, heb er nooit van gehoord
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Quantum
Afbeelding

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 20 sep, 2006 14:43

ronny2 schreef:de motor achterin?? welke achterin, d'r is geen achterin...
Dan zou je het V4 blok voorin kunnen maken en Saab v.bak op de plaats van de achteras en diff. van de Barkas? Je verbindt ze dan met een hele lange prise/cardanas...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » wo 20 sep, 2006 15:37

De Ford Taunus 12M/15M (dezelfde V4 als in de 96) hadden inderdaad achterwielaandrijving. Zie hiervoor ook http://www.oldcars.de

ronny2
Geregistreerd lid

Bericht door ronny2 » wo 20 sep, 2006 22:46

Saab v.bak op de plaats van de achteras en diff.
dat word dan wel een ferme versnellingspook naar voren, maar het idee is wel leuk om over te brainstormen, dan word een ford 12M met ford v-bak toch iets eenvoudiger
en dat dieseltje waar Bert het over heeft: is dat achterwielaandrijving?
kan ik me niet voorstellen van een japanner, maar ook interressant om eens te bekijken maar diesel heeft dan weer niet mijn voorkeur OF hij zou op zonnebloemolie/koolzaadolie moeten kunnen lopen, hoe gek wil je het maken de wonderen zijn de wereld nog niet uit[/quote]

Plaats reactie