Warm onder het dashboard

1967-1980
Plaats reactie
Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Warm onder het dashboard

Bericht door Joopyboy » wo 31 jul, 2019 14:18

De laatste 2 avonden heb ik in de schemering en in het donker met mijn 95 gereden. Wat me opviel is dat het onder het dashboard behoorlijk warm werd. Dat heb ik wel vaker gemerkt, maar dat was overdag en ik dacht dat het dan aan de fel schijnende zon lag.

Alle verwarmingsschuiven staan naar beneden (zie foto) en ik zou dan niet verwachten dat het nog zo warm wordt onder het dashboard. Hoort het zo warm te worden of gaat er toch ergens iets niet goed?

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Warm onder het dashboard

Bericht door Ronnes » wo 31 jul, 2019 21:00

Kabel van de verwarming slecht afgesteld, waardoor de kraan niet geheel afsluit? Kraan zit onderaan het ventilatorhuis in de motorruimte. Als de kraan helemaal dicht staat, komt er geen warm water in de radiateur van de verwarming en voel je ook geen warmte onder het dashboard. Schroefje waarmee de buitenkabel bij de kraan vastzit losschroeven, buitenkabel iets opschuiven naar de kraan toe en opnieuw vastschroeven.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » wo 31 jul, 2019 21:34

Dank je voor de uitleg. Waar zou ik die kraan en kabel die jij bedoelt kunnen vinden op de tekening? In de buurt van nr 22? Ik neem aan dat je niet de ontluchtingsnippel (nr 13) bedoelt?

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 31 jul, 2019 22:53

Ja, nr 22. Als je de kabel met je hand volgt, kom je vanzelf bij de schroef uit. Een spiegeltje kan handig zijn.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » do 01 aug, 2019 18:45

Daarnet even gekeken onder de kap. Bedoelde je de rood omcirkelde aansluiting? Waarvan de schroefkop lastig is te bereiken omdat de gaskabel in de weg zit?

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 01 aug, 2019 20:55

Ja, die schroef bedoel ik. Aan de verkleuring van de kabel te zien lijkt het alsof hij ooit verder naar de kraan toe heeft gezeten.

Die vertikale gasstang plop je zo uit de kniegewrichtjes, maar eerst de veer verwijderen.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » do 08 aug, 2019 9:07

Met een korte schroevendraaier is het gelukt om het schroefje los te draaien. Gisterenavond leek het niet meer zo warm te worden onder het dashboard. Probleem opgelost dus, lijkt het :D

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » za 15 mei, 2021 20:27

Even een oud draadje opnieuw oppakken.
Vorig jaar, einde seizoen wilde ik de verwarmingskabel nog net wat strakker afstellen. Had ik beter niet kunnen doen, want er schoot iets los, waardoor de hendel in het dashboard nu lam is. Toen kwam de 2e golf Corona, winter en nog meer Corona en er niks aan gedaan. Volgende week wil ik dan toch een poging gaan doen de kabel weer vast te zetten.
Mijn vraag: is dat simpelweg een kwestie van de kabel goed in het gootje leggen en de stelschroef (goed) vastzetten? Of moet ik ook iets in het kachelhuis doen? En hoe kom ik daar dan in?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 16 mei, 2021 20:46

Hier de volledige lay-out van de interieurverwarming:

Afbeelding

Is de kabel enkel los gekomen uit de klem (29), dan moet je schroef (26) eventjes losser draaien, kabel terug plaatsen en vastschroeven. Of is het oogje van de kabel (positie 82) losgekomen achter de kachelkraan (21), dan oogje over de hendel schuiven en een klipje (82) terug plaatsen.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » zo 16 mei, 2021 21:00

Dank je! Duidelijke tekening en advies.
Ik ga er zaterdag aan knutselen en zal de resultaten hier delen :D

Plaats reactie