Overlopen expansievat koelwater 96 1979 en Solex

1967-1980
Willem99
Geregistreerd lid

Overlopen expansievat koelwater 96 1979 en Solex

Bericht door Willem99 » za 09 mei, 2020 23:10

Vandaag begonnen met onderhoud Saab 96 bj 1979, wagen had 4 jaar stilgestaan.

Benzinepomp vv, olie en oliefilter vv, bougies vv.

2 problemen, hopelijk kan iemand met ervaring me op weg zetten want 96 is nieuw voor mij (heb sinds 1983 Saab 99 en deze is helemaal gereviseerd). Is 96 uit 1979 met 2-weg Solex:
1) na koudstart slaat de motor af na koudstart als je gas geeft. Probleem automatische choke? Na enige tijd kan motor wel in toeren klimmen. Behalve als je grote dot gas geeft, dan lijkt hij te verslikken...

2) 2x toertje gereden van 10 km, temperatuur op dashboard bleef al rijdend mooi in midden staan. Bij stilzetten motor liep expansievat koelwater telkens over... 🤨. Na eerste maal koelwaterniveau iets verlaagd, 2e maal echter terug prijs na stilzetten motor...

Het lijkt me ook dat de afstelling niet helemaal ok is, lijkt me te veel lucht en te weinig benzine te krijgen. Kan iemand eventueel de afstelgegevens en info carburator Solex mailen of in Pb zetten? Heb werkplaats handboek maar voor 74-75...

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp. Ik ga ermee aan de slag om Saabje terug klaar te maken.

Wim

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Overlopen expansievat koelwater 96 1979 en Solex

Bericht door 72sonett3 » za 09 mei, 2020 23:24

Heb je de goede dop op het expansievat zitten, die met een verende klep?
Doppen van radiateur en expansievat zijn vaak omgewisseld.

Als doppen ok, dan compressie meten.

Aan de carburateur valt weinig af te stellen. Stationair mengselschroef zit rechtsonder in de flens. Chokekleppen moeten automatisch open gaan bij warme motor.

Na 4 jaar stilstand zullen de sproeiers wel dicht zitten, maak hem open, stationair sproeiers er uit en leg alles een nacht in de carbcleaner, dan de boel doorblazen met perslucht.

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » ma 11 mei, 2020 22:38

Ik zou ook zeker de kwaliteit van de benzine onderzoeken, oude benzine er evt uit laten lopen, en opvangen ( aftapplug benzinetank). Heb zelf de dubbele Solex vervangen door de Weber 34Ich. Moet je wel uitlaatspruitstuk vervangen. Voordeel is handschoke en zuiniger rijden. Succes!

Willem99
Geregistreerd lid

Bericht door Willem99 » di 12 mei, 2020 10:50

Na verdere controle heb ik al volgende gedaan:

1) Carburator gereinigd en stationair toerental afgesteld en ontsteking goed gezet. CO stond veel te laag (0,3).
2) De dop van het expansievat was versleten, kon niks van druk meer aan. Heb nieuwe besteld, komt normaal eind deze week binnen.
3) Benzine (zat er 4 jaar in) afgelaten en nieuwe ingedaan.

FF wachten met de dop en dan hopelijk goed nieuws, dat het niet de koppakking is...

Willem99
Geregistreerd lid

Bericht door Willem99 » za 16 mei, 2020 11:12

Volgend probleempje... ik krijg het slot aan de chauffeurszijde niet meer geopend of gesloten... Is hier een oplossing voor?

Overlopen expansievat lijkt de goede kant op te gaan, dop al vervangen, co afgesteld, carb gereinigd en stationair toerental afgesteld, ik ga nu enkel het expansievat zelf nog vervangen want het lijkt me dat bovenaan de opening wat vervorming zit...

Vele SAAB groeten,
Willem

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 16 mei, 2020 11:53

Je weet dat de sloten aan de buitenkant niet gekoppeld zijn aan de knopjes in de deuren?

Slot schoonblazen met perslucht en daarna wat grafietpoeder erin.

Willem99
Geregistreerd lid

Bericht door Willem99 » wo 20 mei, 2020 12:15

Is er een adres om tegen normale prijs nieuwe kappen te bestellen voor de achterlichten en de zijpinkers?
1 achterlichtkap is helemaal gescheurd vndr...
Thx
Willem

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 20 mei, 2020 13:35

Voor goede gebruikte informeer eens bij forummer jota: http://www.takt2aero.nl/
De achterlichten met achteruitrijlicht en de grote pinkers voor zijn alleen de laatste paar modeljaren gebruikt en dus is er weinig vraag naar -> hoge prijs...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 20 mei, 2020 13:41

Willem99 schreef:
wo 20 mei, 2020 12:15
Is er een adres om tegen normale prijs nieuwe kappen te bestellen voor de achterlichten en de zijpinkers?
1 achterlichtkap is helemaal gescheurd vndr...
Thx
Willem
ligt eraan wat je ervoor over hebt, ik wil dan mijn broer wel vragen.

je moet in ieder geval zorgen voor hele, met glasverf van modelbouw of iets dergelijks kun je ze wel weer 90% krijgen

grt rob

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 20 mei, 2020 13:43

Willem99 schreef:
za 16 mei, 2020 11:12
ik ga nu enkel het expansievat zelf nog vervangen want het lijkt me dat bovenaan de opening wat vervorming zit...
de dop dicht af op de iets dieper onderliggende rand, dus het lijkt me sterk

op het tankje moet volgens mij de dop met de veer afdichting

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 20 mei, 2020 14:05

Willem99 schreef:
wo 20 mei, 2020 12:15
Is er een adres om tegen normale prijs nieuwe kappen te bestellen...
Classicsaabparts heeft onbetaalbare, Petri Petrie van skanmobileclassics heeft ze ook, goedkoper.

Willem99
Geregistreerd lid

Bericht door Willem99 » wo 20 mei, 2020 16:49

turbopilot schreef:
wo 20 mei, 2020 13:43
Willem99 schreef:
za 16 mei, 2020 11:12
ik ga nu enkel het expansievat zelf nog vervangen want het lijkt me dat bovenaan de opening wat vervorming zit...
de dop dicht af op de iets dieper onderliggende rand, dus het lijkt me sterk

op het tankje moet volgens mij de dop met de veer afdichting
Heb dop (idd met veer, andere is voor radiator) vv en toch ook ander expansievat. Probleem lijkt opgelost, niks overkoken na rit 15 km en half u ralentis draaien.

Willem99
Geregistreerd lid

Bericht door Willem99 » do 21 mei, 2020 23:33

Vandaag weer proefrit gedaan van 30 km, probleem koelwater lijkt helemaal van de baan.

Wat nog niet ok is, als ik de 96 koud start valt hij stil (verslikt zich) bij minste gas geven... Als je hem een 30-40 sec in ralentis laat draaien komt hij erdoor en kan je gas geven of vertrekken..

Iemand een idee?

Willem

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » vr 22 mei, 2020 0:01

- Controleer de rubberen leidingen onder de motorkap op uitdrogingsscheurtjes waardoor valse lucht kan worden aangezogen.
- Staat de ontsteking nog goed?
- Hoe hoog of laag staat het stationair toerental?
- Werkt de choke naar behoren?
(- Is het luchtfilter vuil?)

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 22 mei, 2020 6:37

Acceleratiepompje?

Plaats reactie