1967-1980
-
tondrenthe
- Geregistreerd lid
Bericht
door tondrenthe » ma 22 jun, 2020 21:00
Ik heb een originele Saab tankdop. Als de benzinetank, zeg vanaf 3/4 vol is, en een bocht naar rechts genomen wordt gutst de benzine uit de vulmond.
Ik heb de dop uit elkaar gehaald,en ik denk dat een afdichtrubber de boosdoener is. Althans ik dacht dat het rubber is. Maar dit materiaal voelt hard aan en er is metaal in verwerkt, want het klikt aan een magneet. Wie weet of dergelijke ‘rubbers’ nog leverbaar zijn?

-
silvandam
- Donateur (3x)

Bericht
door silvandam » vr 26 jun, 2020 18:29
Ik heb geen idee of de rubbers leverbaar zijn. Een vervangende originele tankdop is vermoedelijk wel te krijgen. Probeer Johan Tammeling, Harm van der Laan of Onno Kempink eens.
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Bericht
door Willem13 » vr 26 jun, 2020 20:56
De tankdop is origineel, maar de ring volgens mij niet. Origineel is een rubberen ring van (uit mijn hoofd) zo’n 2 à 3 mm dik met tussen de rubberen ring en de binnenkant van de tankdop een platte metalen licht golvende ring. Ik heb ook zo’n tankdop uit elkaar liggen. De rubberen ring is door ouderdom keihard en behoeft vervanging.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bericht
door turbopilot » vr 26 jun, 2020 23:56
Op fb had iemand hetzelfde probleem, (Joost op het forum?).tip: Dezelfde dop komt ook voor op oude Volvo ‘s misschien meer kans als je in in een andere winkel kunt shoppen ?
Zou de maat nog opmeten

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » za 27 jun, 2020 0:40
Het is een rubber ring op een dunne metalen ring met daaronder een veerring.
Je zou een nieuwe ring kunnen knippen uit een vel dun rubber en die op de lekke rubber ring plakken.
-
tondrenthe
- Geregistreerd lid
Bericht
door tondrenthe » za 27 jun, 2020 12:57
Johan heeft deze tank doppen niet liggen, en op de site van Onno Kempink zie ik ‘m niet. Ik kijk of ik inderdaad een dun stukje rubber kan knippen.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bericht
door turbopilot » za 27 jun, 2020 13:38
Zou binnen band rubber goed blijven?
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Bericht
door Oelo74 » za 27 jun, 2020 14:05
Dat lijkt me het proberen waard, gebruik zelf ook regelmatig oude binnenband voor diverse 'huisvlijt reparaties' en meestal gaat dat wel goed.
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Bericht
door Willem13 » za 27 jun, 2020 14:14
Ik heb dat geprobeerd, maar dat werkt niet omdat het rubber van een binnenband te dun en te slap is.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » za 27 jun, 2020 14:22
Wel samen met de metalen ring gebruiken. In plaats van rubber zou je ook Viton kunnen nemen, of vijverfolie.
-
tondrenthe
- Geregistreerd lid
Bericht
door tondrenthe » za 27 jun, 2020 17:27
Vijver folie zal wel weer per 10m2 gaan

Reden: Onnodige quote verwijderd
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Bericht
door Oelo74 » za 27 jun, 2020 17:53
tondrenthe schreef: ↑za 27 jun, 2020 17:27
Vijver folie zal wel weer per 10m2 gaan
Dat moet wel genoeg zijn...
Je kunt ook bij de Euromaster of elke andere bandenboer vragen om een oude binnenband.
-
Luud
- Donateur (8x)

Bericht
door Luud » za 27 jun, 2020 22:10
Toch even een kritische noot, ik heb bij een revisiebedrijfje in de buurt een stuk rubber gehaald om de vlotter op de tank weer mooi dicht te krijgen. Rook enigszins naar benzine in de auto. Na twee maanden weer een lichte benzinelucht, rubber was aan het verteren, loste gewoon op in de benzinedamp.
Besteld bij O.K. te W. en na deze rubber te hebben gemonteerd geen benzineluchtjes meer.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bericht
door turbopilot » zo 28 jun, 2020 18:00
72sonett3 schreef: ↑za 27 jun, 2020 0:40
Het is een rubber ring op een dunne metalen ring met daaronder een veerring.
Je zou een nieuwe ring kunnen knippen uit een vel dun rubber en die op de lekke rubber ring plakken.
net even gekeken en het klopt, ik dacht dat het rubber los was.
dus hooguit een extra los rubber ertussen doen is dan een mogelijkheid