Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

1967-1980
Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Oelo74 » di 14 jul, 2020 9:36

Dat klopt...:wink:: na de daarop volgende 500 km heb ik het filter nogmaals vervangen al was de 'schade' een stuk minder groot dan die eerste keer. Nu hou ik het goed in de gaten en zijn we een kleine 2000 km verder. Er zit wel wat vuil in het filter maar dat mag geen naam hebben. Heb een reservefilter in het dashboardkastje liggen... :D
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Engine
Geregistreerd lid
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 05 sep, 2011 14:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Engine » di 14 jul, 2020 11:39

Zoveel mensen zoveel smaken... Ik heb juist wel wat met de kunststof grill want het staat wat cleaner. De chroom versie is wat drukker. Oftewel deze blijft dus. Qua velgen een beetje hetzelfde; lichtmetalen velgen uit die tijd kunnen best mooi zijn maar (en dat heb ik hetzelfde met extra lampen erop) het wordt al zoveel gedaan. Dit is gewoon een simpele charmante auto zoals ze er ooit volop waren.
Ik zoek mijn auto's uit op karakter, historie (zowel de auto specifiek als het model) en dat ze echt iets anders bieden dan wat ik al heb. Sommige hou ik volledig origineel (de Corvette is zelfs gecertificeerd als >95% origineel tot op boutjes aan toe, ondanks zijn 160.000mijl op de klok) en sommige pas ik wel aan. Knut in zijn huidige vorm voldoet al helemaal :D Enkel wat puntjes op de i

Goed te horen dat er meer zijn met ervaringen van het benzinefilter. Die gaat (samen met de benzineslangen) er meteen af. Ik heb een jaar geleden een hele doos met van die filters gekocht dus een reserve in de auto meenemen is geen probleem.
2-cilinders:
'21 Honda Rebel
'73 NSU Prinz4
'65 Panhard 24
4-cilinders:
'73 Saab 96 "Knut"
'75 AlfaSud
'81 Suzuki SC100
'97 Alfa 164
'10 Renault Wind
'21 Citroën/Possl
'22 Alpine
Rest:
'88 Corvette
'21 Ioniq5

ex: 2000 SAAB 9-3 2.2TiD

Gebruikersavatar
Engine
Geregistreerd lid
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 05 sep, 2011 14:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Engine » di 14 jul, 2020 11:55

Ik had al een beetje voorwerk gedaan in wat verloren uurtjes

Afbeelding20200713_153601 by M R, on Flickr
Het is erg fijn dat SAAB 96's relatief smal zijn. In ieder geval naar moderne standaarden. Het is prettig werken in de garagebox.

Afbeelding20200713_153653 by M R, on Flickr
Die motorkap zo ver open maakt het ook prettig werken

Een beetje opruimen leverde wat leuke vondsten op waaronder dit originele doosje met reservelampjes
Afbeelding20200713_153113 by M R, on Flickr
Afbeelding20200713_153121 by M R, on Flickr

Afbeelding20200713_153613 by M R, on Flickr
Afbeelding20200713_153637 by M R, on Flickr
De motor en motorruimte zijn vies en vet maar geen sporen van lekkage

Afbeelding20200713_160231 by M R, on Flickr
Qua slangen is er wel het een en ander uitgedroogd dus daar zal wat preventief onderhoud nodig zijn. De carburateur is de FoMoCo. Als het goed is is dit er eentje gemaakt met nauwkeurigere toleranties om aan de Zweedse emissie standaard te kunnen voldoen. Zweden was er al heel vroeg bij en heeft zelfs een tijdje de USA Federal standaarden (deels) toegepast. Buiten de nauwkeurigere toleranties is de carburateur als het goed is identiek aan die voor de rest van Europa en dus ook gewoon uitwisselbaar. Het ging ze er meer om onder minder variatie te hebben zodat elke auto die geproduceerd werd aan de norm voldeed.
2-cilinders:
'21 Honda Rebel
'73 NSU Prinz4
'65 Panhard 24
4-cilinders:
'73 Saab 96 "Knut"
'75 AlfaSud
'81 Suzuki SC100
'97 Alfa 164
'10 Renault Wind
'21 Citroën/Possl
'22 Alpine
Rest:
'88 Corvette
'21 Ioniq5

ex: 2000 SAAB 9-3 2.2TiD

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Funky Dude » di 14 jul, 2020 12:00

Verona groen, superkleur! Heeft mijn 95 ook.
De plek van het benzinefilter, na de pomp, is m.i. onlogisch en ik heb daarom ook één voor de pomp geplaatst.

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door theun » di 14 jul, 2020 13:27

Ik heb de fomoco vervangen door een weber. Die automatische choke werkte op mijn zenuwen. Te lang een veel te hoogt toerental.

Ik word echt heel blij van al die plaatjes die je plaatst. Zo leuk mee genieten!! En indd, die groene kleur, zo heerlijk ‘70 jaren..
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door turbopilot » di 14 jul, 2020 14:21

De kap kun je heel gemakkelijk in je eentje verwijderen.
Zet je de saab achterste voren in de garage heb je ook veel meer licht.

Velgen, ieder zijn mening en ik snap die van jouw.
tip als je ze gaat opknappen zoek 4 dezelfde, maar dan in 4,5 j breed. is net even wat prettiger en kun je eventueel ook met 165 breed rijden.

En je moet je aanzuigbuis iets naar beneden verdraaien , in de zomer niet te veel na de uitlaat.

Tip , ik zie nog een hele boel dingetjes te doen. Doe gewoon 1 voor 1 en blijf er vooral mee rijden anders wordt het zo maar een gestrand project :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Engine
Geregistreerd lid
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 05 sep, 2011 14:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Engine » di 14 jul, 2020 22:02

Ik snap het van het hoog in de toeren hangen maar vervelend is niet de associatie die ik ermee heb. Gewoon apart. Think charm...
Ik ga graag verder met regelmatig eens wat foto's plaatsen. En die kleur maakt het echt af natuurlijk. Leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt.

Een iets breder setje velgen.. Ja dat kan weleens een idee zijn eventueel.
Qua luchtbuis; naar beneden draaien helemaal betekent lucht van boven de uitlaat. Dat is voor de winter een goed idee (maar ik rij er toch niet mee in de winter). Voor de zomer toch juist ongeveer zoals het nu zit? Hooguit iets lager om minder kans te hebben op het "happen" van regenwater.

Ik heb de auto's bewust met de neus naar binnen om zo uitlaatgassen zoveel mogelijk buiten de garage te houden. Verlichting moet ik in sommige boxen nog aanleggen. Maar het is inderdaad niet de bedoeling om teveel te klussen. Knut moet rijden. Ik heb nog een restauratie van de Suzuki om af te maken (nu een jaar bezig en bijna weer APK klaar, daarna nog verder werk) en de restauratie van de Alfa is dan al weer een aantal jaar geleden maar daar zijn nog steeds puntjes op de i. Maar de Alfa is wel rijdend. Zowel van de Suzuki als de Alfa zijn onderdelen heel erg zeldzaam dus dat kost altijd heel veel tijd.
Zowel de Corvette als nu Knut heb ik bewust als zoveel mogelijk rijdend. Dus onderhoud nu wat er echt nodig is en verder beetje bij beetje aanpakken. Ik baal al heel erg dat de Corvette dit jaar nog niet gebruikt is (de stuurbekrachtiging was lek geraakt en door COVID-19 was de onderdelenvoorziening uit de USA erg lastig). Knut is wel weer een stuk eenvoudiger dan de Corvette dus ook minder kans op zaken die stuk gaan.

Voor zowel de Corvette als de Alfa was dit jaar eigenlijk het plan om roadtrips te maken. Vorig jaar was ik met de Corvette naar de 24h du Le Mans. Daar zelfs meegereden in de Parade des Pilotes door de binnenstad van Le Mans. Dit jaar zou ik ermee naar de Classic Le Mans gaan. Met de Alfa had ik geboekt (met een heel stel andere jaren 80/90's auto's van vrienden) voor een event in Engeland. Nacht van Weesp ook trouwens. Dat gaat allemaal in de herkansing volgend jaar. Maar met Knut wil ik ook dat soort trips gaan doen. En misschien de Nacht van Best wel rijden in de herfst (afhankelijk van het weer).
2-cilinders:
'21 Honda Rebel
'73 NSU Prinz4
'65 Panhard 24
4-cilinders:
'73 Saab 96 "Knut"
'75 AlfaSud
'81 Suzuki SC100
'97 Alfa 164
'10 Renault Wind
'21 Citroën/Possl
'22 Alpine
Rest:
'88 Corvette
'21 Ioniq5

ex: 2000 SAAB 9-3 2.2TiD

Thijs Leuven
Geregistreerd lid
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 12 okt, 2008 22:50
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Thijs Leuven » wo 15 jul, 2020 15:59

Wat een prachtige verschijnen is Knut! 8)

Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
Regio: - kies een regio

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Westef » za 18 jul, 2020 23:26

Wat een mooie uitdaging Knut! Ikzelf heb ook al enkele jaren een Weber 34ICH, deze past ook netjes op jouw inlaatspruitstuk. en daarbij is een handchoke erg handig. Mocht je er vragen over hebben laat maar weten. Succes!

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Luud » zo 19 jul, 2020 12:43

theun schreef:
di 14 jul, 2020 13:27
Ik heb de fomoco vervangen door een weber. Die automatische choke werkte op mijn zenuwen. Te lang een veel te hoogt toerental.
Even ter algemene info, bij mijn 96 met automatische choke is na twee kilometer het toerental normaal stationair. Met de choke ongeveer 1750 toeren max.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
Engine
Geregistreerd lid
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 05 sep, 2011 14:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Engine » ma 20 jul, 2020 12:19

Weer een aantal dagen verder en wat kilometers erbij.

Het benzinefilter is vervangen en zonder te demonteren de carburateur iets gereinigd en Knut loopt weer prima. Zowel koud als warm start zijn echt erg goed. Inmiddels zijn we al een halve tank aan benzine verder sinds de aanschaf en de motor doet het echt erg mooi.
Ik heb al wel een luchtfilter, bougies, verdelerkap en rotor klaar liggen en bougiekabels onderweg. In September bij de APK worden de contactpunten nagekeken en zonodig vervangen en de olie ververst. Daarmee moet de motor ook zo mooi blijven lopen. Contactpunten heb ik voor het laatst aan gewerkt op de MTS nog in de vorige eeuw. Die doe ik dus bij voorkeur niet zelf. De oldtimer garage waar ik sommige klusjes laat doen hebben geen enkele moeite met contactpuntjes.

Alle verlichting is werkend inmiddels. Voor het dimlicht aan de bestuurderskant kwam ik uit op een vage breuk in de kabel. Soms wel en soms niet werkend werd zo verklaard. Na het schema bestudeerd te hebben heb ik de betreffende draad kunnen vervangen (direct vanaf de lamp naar de juiste pin op de zekeringskast) alleen is de route van de kabel nog anders. Dat moet nog eens netter worden. Het eerste ritje in het donker zit er ook alweer op en de lichtopbrengst valt niets tegen. Niet voor een auto uit die tijd in ieder geval.

Het contactslot had ik al eerder genoemd. Ik laat nu meestal de sleutel erin zitten om het gedoe te vermijden. Maar ik heb inmiddels in de werkplaatshandboeken gevonden dat er een afstelprocedure is die je moet doen na het vervangen van het contactslot. Daarmee wordt het afgesteld ten opzichte van de versnellingshendel. Ik hoop dat binnenkort eens te doen en het zo te verbeteren.

Afbeelding20200719_161033 by M R, on Flickr

Afbeelding20200719_161247 by M R, on Flickr

Afbeelding20200719_161158(1) by M R, on Flickr

Knut heeft geen koplampwissers. Hier en daar had ik al reactie gehad dat de Zweedse markt auto's al vanaf 1971 dit als standaard hebben. En na wat uitgebreider zoeken zie ik inderdaad dat er sproeiers aanwezig zijn in wat ik voor afdekdopjes hield. Verder is alles qua wis/was uitgebouwd. Ook op oude foto's van Knut (tot aan 2007 terug) zijn er geen koplampwissers te zien.

Een nieuw probleempje is wel opgedoken. Als je boven de 70 ofzo rijdt en een wat stevigere hobbel hebt dan wil soms de motorkap uit zijn ontgrendeling komen. Daar is de windhaak dan wel goed voor (en de kap gaat toch de andere kant op open) maar toch niet echt de bedoeling. Toch nog even goed kijken naar de afstelling (de kap lijkt ook iets hoog te liggen) en of het slot mechaniek goed gangbaar is.

Verder blijft de knoep bij het remmen. Ik heb rechtsvoor al even het wiel eraf gehad en gezocht naar speling en dergelijke. Ook heb ik de remzuiger even teruggeduwd en gekeken of de remklauw goed vrij kan bewegen. Het enige wat me is opgevallen is dat de veer die de remblokken tegenwerkt (anti-rammel veer) niet helemaal goed lijkt te zitten. De eerste rit erna had ik soms wel het knoepen en soms ook een hele tijd achter elkaar niet. De knoep is van rechtsvoor (alhoewel linksvoor soms ook mee doet) en is precies op het punt dat bij het remmen de remblokken beginnen te bewegen. Niet bij remmen als je stilstaat maar wel bij alle snelheden tussen net rollend en 70 a 80. Het remmen zelf is echter prima. Soms is de knoep ook te voelen in het stuur heel lichtjes. Gisteren hoorde ik de knoep ook soms als ik niet aan het remmen was maar bij bepaalde hobbels. Oftewel ik ga nog even verder zoeken. Dat er aparte geluiden in zitten maakt me niet zoveel uit maar ik wil wel weten dat er niets ernstigs is of aan zit te komen. NB; sinds gisteren piepen de remmen ook dus een schoonmaak zou zeker geen kwaad kunnen.
2-cilinders:
'21 Honda Rebel
'73 NSU Prinz4
'65 Panhard 24
4-cilinders:
'73 Saab 96 "Knut"
'75 AlfaSud
'81 Suzuki SC100
'97 Alfa 164
'10 Renault Wind
'21 Citroën/Possl
'22 Alpine
Rest:
'88 Corvette
'21 Ioniq5

ex: 2000 SAAB 9-3 2.2TiD

Gebruikersavatar
N207
Donateur
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door N207 » di 21 jul, 2020 9:01

Knut had inderdaad geen koplampwissers toen wij hem in 2007 in Zweden kochten.
De andere probleempjes komen me inderdaad bekend voor. Het kloenken deed hij al heel lang en ook het af en toe aan en uit gaan van de verlichting klinkt bekend. Mooi dat je dat hebt opgelost.
Wat de motorkap betreft, volgens mij "pakt" de vergrendeling niet altijd goed. Wij drukten de kap steeds even extra aan en testten of deze goed vast zat voordat we gingen rijden. Maar het lijkt me geen probleem dat niet opgelost kan worden.

Mooi om te zien dat Knut weer goed behandeld wordt!
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Alex B » di 21 jul, 2020 17:25

Die pen aan de motorkapkant kan je in hoogte verstellen. Iets verder uitdraaien zodat de driehoek goed door de vergrendeling heen komt .

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Engine
Geregistreerd lid
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 05 sep, 2011 14:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door Engine » wo 22 jul, 2020 11:08

Dan ga ik nog even aan die verstelling schroeven en dan moet het in orde zijn. Het is maar een fractie wat versteld moet worden denk ik.
Ook goed om te horen dat die knoep al bekend was; dan is het in ieder geval niet iets recents of snel erger wordend. Ik heb nog niet voor de 2e keer gezocht maar ik vermoed de remblokken die iets kunnen bewegen. En dat zal ook met die veer plaat te maken hebben.

Ik dacht van de week terug aan wanneer de 96 eigenlijk zo in beeld kwam als een klassieker die ik ooit nog weleens zou willen hebben. Ik ben ooit in een SAAB 9-3 terechtgekomen door een collega toen ik in Luxemburg woonde. Hij verzamelde SAAB's met daarbij ook wel een aantal 96's. Hij was er zelfs ooit eens mee op de Luxemburgse TV. Maar dat gaf vooral een algemene interesse in SAAB maar niet specifiek de 96 (en 95 ook wel).
Het is pas echt begonnen tijdens een van de vele trips naar Trollhattan. Ik ben er regelmatig en af en toe meermaals per maand. Het museum uiteraard ook eens bezocht maar het meest bijzondere was Veteranbil Onsdag. Een bijeenkomst van klassieke auto's elke woensdagavond in de zomer. Nu zijn mijn tripjes naar Zweden altijd werktrip dus de meeste avonden zijn ook wel bezet met werk maar toch heb ik een keer de bijeenkomst kunnen bezoeken. Van alles en nog wat door elkaar met natuurlijk veel USA cars en ook een aantal SAAB's.
AfbeeldingSAM_5014 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_4896 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_5056 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_4835 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_4838 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_4864 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_5036 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_4913 by M R, on Flickr
AfbeeldingSAM_4937 by M R, on Flickr

Dus, als je in Trollhattan bent op een woensdag in de zomer dan zeker eventjes gaan kijken. Met het risico dat je dan uiteindelijk ook weer een auto erbij wilt hebben :D
2-cilinders:
'21 Honda Rebel
'73 NSU Prinz4
'65 Panhard 24
4-cilinders:
'73 Saab 96 "Knut"
'75 AlfaSud
'81 Suzuki SC100
'97 Alfa 164
'10 Renault Wind
'21 Citroën/Possl
'22 Alpine
Rest:
'88 Corvette
'21 Ioniq5

ex: 2000 SAAB 9-3 2.2TiD

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Kijken (en kopen?) naar een 96 - gekocht! Eerste avonturen en onderhoud van Knut

Bericht door 72sonett3 » wo 22 jul, 2020 11:42

Engine schreef:
ma 20 jul, 2020 12:19
... bij de APK worden de contactpunten nagekeken en zonodig vervangen ... doe ik dus bij voorkeur niet zelf.
Je kunt ze vervangen door een elektronische ontsteking, Pertronix e.d.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op do 23 jul, 2020 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Plaats reactie