
Olafs witte Saab 95 1972
- Gårdarket
- Donateur (5x)
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Leuke plaatjes in de sneeuw. Ondanks een "schoonheidsfoutje" in het rechter scherm is het echt een hele leuke auto, alleen dat poetsen al, dat heeft al wonderen gedaan 

Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Subaru Outback
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Ja, heerlijk, sneeuw in de 96/95 is echt heel leuk. Zonde om ze als pekelbakkie te gebruiken, maar met verse sneeuw kan het wel. De wegligging is verbluffend, omdat het zo'n lichte auto is ploeg je overal overheen of doorheen met die dunne banden. Als je even grip verliest, gas los en alles is ok. Vermoedelijk is dat omdat het een licht autootje is, dat scheelt echt. Wie wel eens met een vol beladen 9-5 is gaan schuiven, weet wat ik bedoel.
En dan die geweldige kachel in het knusse interieurtje. Even een paar blokje om met 95 was weer het hoogtepunt van de dag!
Hij staat weer lekker binnen in een warme garagebox onder een flat 100 m van mijn huis
En dan die geweldige kachel in het knusse interieurtje. Even een paar blokje om met 95 was weer het hoogtepunt van de dag!
Hij staat weer lekker binnen in een warme garagebox onder een flat 100 m van mijn huis

900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olafs witte Saab 95 1972


De werkplek met het mooie oude stuur.

Het stuur is met leer omkleed om het dikker te maken. Toen ik de auto kocht was er een lelijke oude claxonring met zwaar gepit chroom gemonteerd. Dat is vervangen door de claxonring van het stuur dat ik van Paul Viking heb gekocht
Het is een flink stuur met een diameter van 42 cm (gemeten totale breedte) Met zo'n stuur mis je de stuurbekrachtiging niet
In vergelijking met de 900 GLi die ook geen stuurbekrachtiging heeft: daar zit een stuur in van 39 cm
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 11 jan, 2010 22:09
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Hallo Olaf,
Ik heb je saab project gevolgt het zie er goed uit.Je voor stoelen zijn niet best meer .Ik ben in het bezit van een paar van de zelfde kleurstelling als je belangstelling heb kan je contact met mij opnemen.
Gr. Theo Neet,
Leerdam 0623851338
Ik heb je saab project gevolgt het zie er goed uit.Je voor stoelen zijn niet best meer .Ik ben in het bezit van een paar van de zelfde kleurstelling als je belangstelling heb kan je contact met mij opnemen.
Gr. Theo Neet,
Leerdam 0623851338
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olafs witte Saab 95 1972
De Saab heeft de afgelopen periode in de garagebox gestaan, terwijl wij aan het verbouwen en verhuizen waren.
De situatie eind februari:

Nu. Zoek de verschillen

Het is nog niet helemaal klaar, maar bewoonbaar. Langzaamaan weer tijd voor hobby's...
In februari was de hoofdcilinder van de koppeling in een keer weg en dat is van de week gefixt dank zij Jota. Met nieuwe gereviseerd spul van Onno Kempink zijn de hoofd en hulpcilinder nu ook vervangen. Dat had ik natuurlijk eerder gelijk moeten doen.
De terugweg vanuit Dalfsen gelijk maar een flink eind 130 gereden, dan is alles weer eens lekker door en door warm. Vandaag weer wat kleine ritjes, dat gaat prima de auto rijdt heerlijk!
Alleen krijg ik nu de motorkap met geen mogelijkheid los. De ontgrendeling doet het niet goed. En ik de ruitenwissers gaan spoken. Als het warm is onder de motorkap gaan ze aan en krijg ik ze niet uit.
De situatie eind februari:

Nu. Zoek de verschillen


Het is nog niet helemaal klaar, maar bewoonbaar. Langzaamaan weer tijd voor hobby's...
In februari was de hoofdcilinder van de koppeling in een keer weg en dat is van de week gefixt dank zij Jota. Met nieuwe gereviseerd spul van Onno Kempink zijn de hoofd en hulpcilinder nu ook vervangen. Dat had ik natuurlijk eerder gelijk moeten doen.
De terugweg vanuit Dalfsen gelijk maar een flink eind 130 gereden, dan is alles weer eens lekker door en door warm. Vandaag weer wat kleine ritjes, dat gaat prima de auto rijdt heerlijk!
Alleen krijg ik nu de motorkap met geen mogelijkheid los. De ontgrendeling doet het niet goed. En ik de ruitenwissers gaan spoken. Als het warm is onder de motorkap gaan ze aan en krijg ik ze niet uit.
Laatst gewijzigd door op op za 06 nov, 2021 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Het middenstuk van de grille kun je met een paar schroefjes los te draaien verwijderen. Dan kan je bij de onderkant van de motorkapsluiting.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- jota
- Geregistreerd lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Olafs witte Saab 95 1972
De kap even naar links of rechts bewegen gaat hij vaak zo open. Kom ik vaak tegen. Misschien centrale pin iets verstellen. Ruitenwissers is een speurtochtje. Nooit meegemaakt.
alleen het beste is goed genoeg
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olafs witte Saab 95 1972
[]
Inderdaad, de kap even opzij bewegen en het lukt zonder toverspreuken of geweld
De ruitenwisser doet weer normaal, binnenkort alles maar even nalopen.
Inderdaad, de kap even opzij bewegen en het lukt zonder toverspreuken of geweld

De ruitenwisser doet weer normaal, binnenkort alles maar even nalopen.
Laatst gewijzigd door Sander op do 10 jun, 2021 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Vandaag weer eens een ritje gemaakt, nu de truc om de motorkap open te krijgen bekend is, durf ik dat weer aan
De ruitenwisser bleef stil toen ik de auto uit de garagebox haalde.
Na een tussenstop waarbij het stuur en het ruitenwisserhendelblokje in de volle zon stonden, ging de ruitenwisser aan en was niet meer uit te krijgen, welke stand van de hendel je ook probeert.
het lijkt erop dat er iets door de warmte uitzet en contact maakt, maar wat?
en heeft iemand toevallig een foto en een schema van hoe het aangesloten hoort te zitten? Als dat er allemaal normaal uit blijkt te zien, moet ik verder zoeken.....
De auto rijdt, remt en schakelt echt geweldig nu!

De ruitenwisser bleef stil toen ik de auto uit de garagebox haalde.
Na een tussenstop waarbij het stuur en het ruitenwisserhendelblokje in de volle zon stonden, ging de ruitenwisser aan en was niet meer uit te krijgen, welke stand van de hendel je ook probeert.
het lijkt erop dat er iets door de warmte uitzet en contact maakt, maar wat?
en heeft iemand toevallig een foto en een schema van hoe het aangesloten hoort te zitten? Als dat er allemaal normaal uit blijkt te zien, moet ik verder zoeken.....
De auto rijdt, remt en schakelt echt geweldig nu!
Laatst gewijzigd door op op za 06 nov, 2021 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Luud
- Donateur (7x)
- Berichten: 986
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Hai Olaf, in je ruitenwissermotor zit een draaischijf met sleepcontacten. Een van aansluitingen is een rechtstreekse aanvoerspanning van 12 volt om de ruitenwisser weer in de 0-stand te krijgen als je ze uitzet tijdens het wissen. Hoogstwaarschijnlijk zit hier je euvel. Als je de rechtstreekse spanning eraf haalt zou het probleem opgelost moeten zijn, maar gaan de wissers ook niet meer terug naar de 0 stand. Ik heb zo niet direct voor ogen hoe dit bij deze motortjes uitziet.......uiteraard kan ook je ruitenwisserschakelaar een constant signaal geven...
96 V4 1500 uit 1971
95 V4 1700 uit 1972
90 uit 1985
95 V4 1700 uit 1972
90 uit 1985
- schimmjc
- Geregistreerd lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: ma 03 sep, 2012 22:43
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Klopt, is een slecht contact. Heb ook gehad dat de ruitenwissers niet meer wilden stoppen en je het contact moest uitdoen om ze stil te krijgen.
Saab 96 V4 1977
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Dan denk ik dat het in de ruitenwissermotor zit, de wissers keren namelijk niet terug naar de uitgangspositie. Als je ze uitzet blijven ze staan waar ze gebleven waren
is er trouwens een intervalschakelaar op te maken? In mij allereerste SAAB 96 zat een aftermarket interval schakelaar onder het dashboard, die deed het best aardig. Zelfs met een draaiknop om de snelheid te regelen!
bestaat zoiets nog?

is er trouwens een intervalschakelaar op te maken? In mij allereerste SAAB 96 zat een aftermarket interval schakelaar onder het dashboard, die deed het best aardig. Zelfs met een draaiknop om de snelheid te regelen!
bestaat zoiets nog?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Oelo74
- Donateur (3x)
- Berichten: 1238
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Bij aanschaf van mijn 96 stopte de wissers ook direct bij afzetten. Motortje uit elkaar, leek allemaal prima. Na hoop gerommel bleek het ook de continue voeding vanaf stuurschakelaar te zijn, buitenlangs andere draad getrokken en e.e.a. werkte weer. Voor ik deze binnendoor ging leggen heel de kabelboom toch maar even langs gelopen, bleek er onder dashboard links van stuurkolom nog een stekkerdoosje te zitten waar de blauwe draad niet aangesloten zat. Zou ook ff kijken of het daar allemaal nog correct zit.
Er bestaan nog wel universele interval schakelaars:
https://www.bol.com/nl/p/kit-voor-ruite ... eOEALw_wcB
Succes.
Gr. Jan
Er bestaan nog wel universele interval schakelaars:
https://www.bol.com/nl/p/kit-voor-ruite ... eOEALw_wcB
Succes.
Gr. Jan
- jota
- Geregistreerd lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Ik heb nog wel een originele Hella intervalschakelaar liggen, maar geen elektrisch schema erbij.
alleen het beste is goed genoeg
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Olafs witte Saab 95 1972
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)