hemeltje vervangen

1967-1980
Plaats reactie
Lo Bouwens
Donateur
Donateur

hemeltje vervangen

Bericht door Lo Bouwens » vr 29 jan, 2021 13:22

Op het risico dat ik te vaak een vraag stel, toch nog eentje: in mijn 96V4 is naderhand een vouwdak gezet. Erg leuk accessoire, maar men heeft het oorspronkelijke hemeltje er domweg uit gerukt. Het bewegende deel is keurig bekleed, gebroken wit. Maar er hangen links en rechts restanten stof van het oorspronkelijke hemeltje naast, met tie wraps bij elkaar gebonden.
Ik wil er graag weer een hemeltje in zetten, maar geen idee hoe. Zat het hemeltje oorspronkelijk opgespannen op spaken? Was het van karton of alleen stof? Mij lijkt het het handigste om een of ander isolatie materiaal van zeg 5, 6 mm dik (schuim, vinyl, o.i.d.) of desnoods dunne vloerbedekking of behang, op maat te snijden en rechtstreeks op de binnenkant van het dak, het metaal dus, te plakken. Maar misschien zijn er betere suggesties?
Ben benieuwd...

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: hemeltje vervangen

Bericht door 72sonett3 » vr 29 jan, 2021 14:42

Stof met metalen spaken. Zie werkplaats- en onderdelenboeken. Tegen het metalen dak zitten nog 2 platte plastic zakken met glasvezel geplakt voor geluiddemping.

Afbeelding

Afbeelding

nuggie
Geregistreerd lid

Bericht door nuggie » vr 29 jan, 2021 17:15

Heb begrepen dat om een nieuwe hemel te plaatsen de ruiten er uit moeten.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 29 jan, 2021 17:43

Ja, de stof zit langs de randen om het raamframe gevouwen en gelijmd en daar zitten de raamrubbers weer omheen.
Om het goed te doen, moeten de ruiten er dus uit.

Johan96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Johan96V4 » vr 29 jan, 2021 22:54

Hi,

Ik heb mijn hemel gerestaureerd, dwz: een strook aan de voorzijde vervangen tussen de naad van de voorste balein en de voorruit. En vervangen tpv de raamstijlen.

Lang naar gezocht naar de vinyl stof met juiste kleur en structuur. Uiteindelijk bij een Ferrari stoffeerder gekocht. Die heeft me ook verteld dat je het niet met bisonkit moet lijmen, dat schijnt los te kunnen laten als het heel warm wordt in de auto. Hij heeft me een bekertje lijm meegegeven die er speciaal voor is.

Bij mij zat er over het hele dak een glaswoldeken tegenaan gelijmd. Deze viel uit elkaar. dat heb ik vervangen door tapijt. Het is moeilijk om alle vinyl plooivrij te lijmen. Daarvoor heb ik een grote hoeveelheid kleine dossierklemmetjes gekocht bij de action waarmee ik het vinyl heb vastgeklemd op het plaatstaal van de raamopeningen en stijlen (dat was een tip hier ergens op het forum). Ik heb er nog foto's van.

De witte vinyl bekleding van de deurstijlen was bij mij helemaal vergaan, daar heb ik ook vinyl op gezet.
Veel werk maar het was het wel waard.

Succes,

Johan

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » za 30 jan, 2021 9:49

Bedankt voor al deze nuttige tips. De ruiten zijn er i.v.m. aanstaande spuitbeurt sowieso al uit en ik had al gezien dat de randen onder de rubbers zaten.
Het lijkt me bepaald geen eenvoudige klus. Ik heb bijvoorbeeld de spaken niet (waren er niet bij toen ik hem kocht) en ik moet hoe dan ook nog proberen te snappen hoe ik de uitsparing kan maken voor het vouwdak, want de spaken lopen daar natuurlijk niet door.
Enfin, misschien zal het uiteindelijk toch door een professional gedaan moeten worden.
Ik hou jullie op de hoogte van eventuele vorderingen. Voor nu maar weer enorm bedankt!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 30 jan, 2021 10:19

Er zijn 6 spaken, waarvan 5 met verschillende lengte en kromming.
Bij de vaste leveranciers is vast nog wel een set te vinden uit een sloop 96.

p.s.
Tot mijn verbazing heb ik nog een complete hemel met spaken boven op mijn onderdelenkast liggen, met nog andere onderdelen, o.a. een achterspoiler voor een 96...

Afbeelding

Teveel moeite om nu uit te graven maar als je hem hebben wil je kunt de hemel overnemen voor de portokosten (uit Spanje), of wachten tot juli, dan kan ik hem meenemen naar NL.

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » za 30 jan, 2021 13:47

Setje spaken heb ik wel.
www.takt2aero.nl

Plaats reactie